20 clichés in webteksten waarvan klanten over hun nek gaan

“Welkom op deze website. Bij BureauTekst bent u aan het juiste adres voor het schrijven van dé beste teksten op maat. Want content is king. Met een klantvriendelijke service bieden wij oplossingen op maat.”

Daar ga je toch van over je nek? In dit blog vind je nog meer clichés in webteksten om te vermijden.

 

Het blog Zo vermoord je de clichés van Aart-Jan van Erkel (leestip!) bracht ons op het idee om eens wat standaardzinnen op een rijtje te zetten die we verzamelden bij het herschrijven van websites van bedrijven. Bedoeld om anders te zijn, maar helaas met een vaak averechtse uitwerking. Daarom zijn hier, op willekeurige volgorde, 20 clichés om te vermijden in je webteksten.

 

 

  1. Klantvriendelijke service

Drie in de rij, kassa erbij. Hoor het en het beeld op je netvlies kleurt geel. Met hun alom bekende slogan geeft supermarkt Jumbo het goede voorbeeld waar het gaat om het kiezen van onderscheidende teksten. Klantvriendelijke service? Dat blijft niet plakken!

 

  1. Oplossingen op maat

Het bieden van oplossingen op maat hoef je niet te benoemen hoor, in je webteksten. Concurrerende bedrijven die dat niet deden, zijn namelijk al lang failliet.

 

  1. Wij begeleiden u graag

Zou toch fraai zijn als dat niet zo was.

 

  1. Vraag een geheel vrijblijvende offerte aan

Los van het feit dat deze zin een enorm cliché is, is het maar de vraag of een offerte ook “een beetje vrijblijvend” kan zijn. Pagina 1 wel, pagina 2 niet?

 

  1. De klant optimaal ontzorgen

Gad. Ver. We ontzorgen wat af op de Nederlandse websites. Zelfs de bandenverkopers en browniebakkers doen ‘t. Nooit geweten dat mensen zoveel zorgen hebben. Zijn ze niet gewoon op zoek naar een goed winterbandje of een lekkere snack?

 

  1. Werkzaam door heel Nederland

Jij globetrotter…

 

  1. Welkom op onze website

Gelukkig. Ik begon al een beetje te zweten bij het idee dat er ieder moment een gespierde portier in mijn nek kon springen.

 

  1. De klant is koning

Gaap!

 

  1. Hét bedrijf, dé oplossing

Dé oplossing voor gemakzuchtige bedrijven: zet er een streepje op en alle tekstuele problemen zijn de wereld uit.

 

  1. Uw partner voor…

Even voor alle duidelijkheid: klanten zijn geen partners. Natuurlijk werk je samen aan eenzelfde doel, maar jij bent en blijft degene die vervolgens een factuur stuurt. Beetje gek toch, naar je partner?

 

  1. Aan het juiste adres

Ho. Stop. Niet Goed. Verzin iets leukers.

  • NIET: Bij sleutelmaker Janssen bent u aan het juiste adres voor snel bijmaken van sleutels
  • WEL: Sleutel bijmaken? Klaar voor uw achterste de stoel in onze wachtruimte kan raken

 

  • NIET: Bij autobedrijf De Boer bent u aan het juiste adres voor alle autoreparaties
  • WEL: Wagen kapot? Kar even langs bij autobedrijf De Boer

 

  1. Alles voor uw…

Alles voor uw auto. Alles voor uw vloer. Echt? Alles is veel hoor.

 

  1. Klik hier

Maak in webteksten altijd een link van het onderwerp waarop je wilt dat klanten klikken.

  • Dus niet: Meld je aan voor onze übervette olijfolie-nieuwsbrief. Klik hier
  • Maar wel: Meld je aan voor onze übervette olijfolie-nieuwsbrief of Meld je aan voor onze übervette olijfolie-nieuwsbrief. Het is ook nog mogelijk om van de hele zin een anchortekst te maken.

 

  1. Wij staan altijd voor u klaar

Hartstikke fijn natuurlijk, maar is dat écht wat jouw bedrijf zo onderscheidt van anderen? Of komt dat omdat je via meer kanalen klaarstaat? Of ook in het weekend via Whatsapp bereikbaar bent bijvoorbeeld?

 

  1. Betrouwbare specialisten 

We snappen het. Om je personeel een verzameling onbetrouwbare amateurs te noemen, is ook weer zo wat. “Lang leve de linkerhanden van autobedrijf Janszen. Wij maken iedere auto (klaar voor de schroot).” Grappig, dat dan weer wel.

 

  1. Vandaag besteld, morgen in huis

Een paar jaar geleden: erg vernieuwend.

Nu: morgen pas?

Natuurlijk heeft het nut om korte levertijden te benoemen in je webteksten, maar weet dat je jezelf met deze zin als bedrijf niet (meer) onderscheidt.

 

  1. Efficiënt en effectief

Negen van de tien mensen kent het onderscheid niet, toch benadrukken veel bedrijven maar wat graag hun effectieve en efficiënte (of andersom) diensten. Als dit een belangrijke USP is, beantwoord dan de eeuwige hamvraag: WAAROM?

 

  1. Een stapje extra

Meer dan een half miljoen mensen en bedrijven in Nederland zetten graag een stapje extra, als je de zoekresultaten van Google mag geloven. Die extra stap zetten? Doen! Benoemen in je webteksten? Niet per se.

 

  1. De oplossing van de toekomst

Het is makkelijk scoren om oplossingen te bestempelen als die van de toekomst, aangezien niemand weet hoe die er precies uitziet. Tip: misschien willen jouw klanten gewoon een oplossing van vandaag de dag?

 

  1. Content is king

Sinds Bill Gates dit in de jaren 90 riep, werd het een van de bekendste online clichés. Gelukkig is er een zeer eenvoudige oplossing: niet vertellen dat content king is, maar zórgen dat je content king is.

 

Webteksten schrijven zonder clichés doe je zo

  • Wees gedetailleerd: leg uit waarom jouw service of product zo anders is dan bij andere bedrijven
  • Geef voorbeelden. Niet alleen vertellen, maar vooral laten zien
  • Gebruik anekdotes en quotes
  • Vraag eens een paar klanten wat ze opvallend vonden aan jouw product of dienst
  • Gooi humor in de strijd
  • Vermijd veelgebruikte spreekwoorden en gezegden, tenzij je er een leuke, eigen draai aan weet te geven
  • Leef je in in de problemen van jouw doelgroep
  • Heb oog voor details
  • Neem contact op met BureauTekst om je webteksten te laten schrijven (dat is de makkelijkste van allemaal)

 

Nu contact opnemen met BureauTekst