Lees je weleens een artikel waarbij je denkt, volgens mij word ik ergens ingeluisd? Of, dit artikel probeert mij op een stille manier iets te verkopen? Dat kan kloppen. Je leest op dat moment waarschijnlijk geen objectief artikel, maar een advertorial. Maar wat is een zo’n advertorial precies? En wat is het nut hiervan? In dit blog lees je alles wat je erover moet weten.

Een advertorial? Wat is dat?

Het klinkt misschien als een lastige marketingterm, maar dit valt reuze mee. Het woord ‘advertorial’ is een samentrekking van de woorden advertisement en editorial. Leuk om te weten, maar hier worden we nog niet veel wijzer van. Om precies te zijn is een het een advertentie die verstopt zit in een redactioneel artikel. De bedoeling hiervan is dat lezers niet doorhebben dat zij eigenlijk een advertentie aan het lezen zijn.

Wat is het nut van een advertorial?

Bij een overduidelijke advertentie bestaat de kans dat deze niet goed of zelfs helemaal niet wordt gelezen. Een advertorial daarentegen wordt juist beter gelezen, doordat de indruk wordt gewekt dat de publicatie belangrijke nieuwswaarde bevat. Het lijkt dus een ‘echt’ artikel en heeft veel meer impact dan een simpele advertentie. Dit zijn de redenen daarvoor:

  1. Een advertorial bevat veel informatie
    In een advertentietekst kan veel meer informatie worden verwerkt over een product of dienst dan in een gewone advertentie. Doordat het in een artikel vaak om een langere tekst gaat, is er veel ruimte om op te vullen. In de tekst is daarom veel meer ruimte voor nuttige productinformatie.
  2. Een advertorial komt geloofwaardig over
    Lezers zijn er al van overtuigd dat zij een informatief en objectief artikel lezen. Wat zij op dat moment lezen geloven zij eerder dan wanneer zij weten dat ze een overduidelijke advertentie lezen. Om de tekst geloofwaardiger te maken, is het belangrijk om voornamelijk feiten in de tekst te plaatsen. Het is het beste om niet te overdrijven of te vertellen hoe goed het product dat in de tekst genoemd wordt is. Als hier een te grote nadruk op ligt, dan heeft de lezer al snel door dat het om een advertentie gaat en schiet de tekst zijn doel voorbij.
  3. Een advertorial is overtuigend
    Een lezer gaat een artikel alleen lezen als dit interessant lijkt. Zorg dus dat de interesses van de doelgroep duidelijk zijn, voordat je een tekst plaatst. De nuttige informatie in de tekst vestigt de aandacht op jouw product en als laatste overtuigt het de lezer om tot aankoop over te gaan.

Hoe zijn advertorials te herkennen?

Een advertorial is geschreven in een redactionele stijl en is dus lastig te onderscheiden van een objectief artikel. Maar als je weet waar je op moet letten, zijn zulke advertenties vaak snel te herkennen. Vaak hebben ze een andere opmaak dan puur journalistieke artikelen. Denk hierbij aan een afwijkend lettertype en andere kleuren. Een andere duidelijke hint is dat bij de bron een merk vermeld staat en dat er bijna altijd boven- of onderaan de tekst aangegeven staat dat het om een advertorial of advertentie gaat.

Wil je ook een eigen advertorial?

Lijkt het jou ook wel wat om een commerciële boodschap te verpakken in een nuttig en informatief artikel? Maar vind je het lastig om dit goed te verwoorden of weet je niet hoe je dit aan moet pakken? BureauTekst staat voor je klaar om hierbij een handje te helpen. Bel of mail ons meteen!

Nu contact opnemen met BureauTekst