Advertorial schrijven? Gebruik dit voorbeeld

Verkoop je bruiloften in het buitenland? Ben je oprichter van een smaakmakende start-up? Een mkb’er die mooie producten verkoopt? Een advertorial is een goede manier om de aandacht erop te vestigen. Weten hoe je een goede advertorial schrijft? We laten het je graag zien aan de hand van een voorbeeld. Bekijk de advertorial die we schreven voor het magazine Bruid en volg het stappenplan.

 

advertorial voorbeeld aruba

Om te beginnen, wat is een advertorial precies?

Een advertorial is een vorm van branded content. Een verkapte advertentie in de vorm van een redactioneel artikel. Net als een advertentie is en blijft het een reclameboodschap, maar voor de lezer is het niet overduidelijk dat het om reclame gaat. Het wordt om die reden beter gelezen dan een gewone advertentie. Dankzij de verhalende vorm is het in een advertorial vaak makkelijker om meer informatie te verwerken dan in een normale advertentie.

 

Advertentie versus advertorial

Een advertentie is gericht op snelle verkoop van een product. Lezers worden aangespoord om naar de winkel te rennen en het product te kopen of opgejut om een dienst af te nemen:

“Trouwen op een tropisch eiland? Dan is Aruba echt iets voor jullie! Wij bieden de perfecte locatie en regelen de reis voor jullie.”

Het zal je direct opvallen dat het hier om reclame gaat. Eerder een manier om irritatie op te weken dan interesse. Een advertorial kan wel een positief effect hebben, áls je het goed aanpakt:

Het jawoord onder een palmboom, dineren bij ondergaande zon, dansen in het zand: zo trouwden Robin en Anke op het mooie Aruba. Parelwitte stranden en een intens blauwe zee zorgen voor ansichtkaart-waardige huwelijksfoto’s. Laat je inspireren door hun geweldige dag!

Je zou niet meteen zeggen dat het hier om dezelfde reclameboodschap gaat. Toch is dat wel het geval, maar dit keer is de boodschap verpakt in een verhaal en stukken leuker om te lezen. Bij een advertentie ligt de commerciële inslag er dubbeldik bovenop, terwijl dit bij een advertorial subtiel naar de achtergrond verschuift.

 

Waar let je op bij het schrijven van een goede advertorial?

Het verschil is je nu wel duidelijk!? Met een advertentie duw je klanten producten door de strot, met een advertorial wek je subtiel interesse. Lees nu eerst even de advertorial over trouwen op Aruba, dan vertel ik je daarna stap voor stap hoe je een advertorial goed opbouwt.

 

Trouwen Aruba advertorial

 

Advertorial schrijven

In de bovenstaande tekst zijn je ongetwijfeld wat dingen opgevallen. Hier licht ik een aantal aspecten uit die je kunnen helpen bij het schrijven van je eigen advertorial.

 

“Wij hebben zelf ook geweldige hulp gekregen van Inge van Roon van Aruba Weddings For You en Lissy Lampe van Ceremonies & Celebrations. Het selecteren van locaties, trouwen voor de gemeente, de strandceremonie, plannen van de trouwdagen: zij stonden altijd met een glimlach voor ons klaar. Dat geeft veel rust.”

 

  • Verwerk reclame verkapt in je tekst. Je wilt lezers niet het gevoel geven dat ze reclame zitten te lezen. Vertel daarom het liefst in verhalende vorm.

“Een buitenlandse bruiloft vraagt iets meer geregel.” “Vraag vooral hulp.”

  • Laat mensen aan het woord die de dienst of het product zelf ervaren hebben. Dat vermindert het wij-van-wc-eend-adviseren-wc-eend-gevoel. En het helpt je ook om er emoties in te brengen.

“De ontspannen sfeer, het witte strand, de palmbomen, de zwoele warmte: alsof we in een ansichtkaart stapten. En dat twaalf dagen lang, met de meest dierbare mensen om ons heen.”

  • Je hoeft niet te vertellen hoe goed je product of dienst is. Laat het liever zien. Schrijf een verhaal gebaseerd op feiten en emoties, dan volgt de overtuiging vanzelf.

De droombruiloft van Robin en Anke op one happy island Aruba

  • Een pakkende titel en verrassende tussenkoppen trekken de aandacht en maken de tekst prettig leesbaar en scanbaar.

“We wisten: op Aruba willen we trouwen”

  • Gebruik opvallende passages uit je verhaal als streamer, waardoor ze extra opvallen en het verhaal schwung geven.

 “Meer prachtige foto’s en handige informatie over Aruba vind je op nl.aruba.com

  • Vermeld subtiel je contactgegevens en bedrijfsnaam. Doe dit eventueel in een apart tekstblok of kader.

 

Een verhaal dat moet verkopen

Bepaal welke boodschap je wilt overbrengen en geef je lezers nuttige informatie die hen verder helpt of op ideeen brengt. Zorg er verder voor dat de advertorial er verzorgd uitziet. De opmaak moet ervoor zorgen dat het oogt als een geloofwaardig, redactioneel artikel. Is er bepaalde informatie die extra aandacht vraagt? Zet dat dan weg in een kader.

 

Advertorial laten schrijven

Meer tips of voorbeelden nodig? Of wil je jouw advertorial liever laten schrijven door een gespecialiseerde tekstschrijver? Wij helpen je graag met een verhaal dat verkoopt.

 

Nu contact opnemen met BureauTekst