BureauTekst > 6 redenen om een nieuwsbrief te versturen

6 redenen om een nieuwsbrief te versturen

Hij wordt vaak gezien als de duffe nerd onder de marketingtools. De nieuwsbrief. Poets dat stoffige imago maar weg, want e-mailmarketing is een verrassend effectief onderdeel van je marketingstrategie. Het is maar net wat je er zelf mee doet. Is het een maandelijks moetje of haal je er alles uit wat erin zit? Dit zijn de voordelen van e-mailmarketing.

Wat is e-mailmarketing eigenlijk?

De naam zegt het al. E-mailmarketing is marketing via een e-mail. Je verstuurt (potentiële) klanten een e-mail, meestal in de vorm van een nieuwsbrief. Snel, persoonlijk en goed meetbaar. Wat invulling betreft kun je er alle kanten mee op. Zet e-mailmarketing in om producten uit je webshop te verkopen, bouw een band op met je klanten of deel je kennis uit jouw vakgebied. Benieuwd wat dit je oplevert?

1. Je leert je doelgroep kennen

Niet omdat je urenlang met elkaar zit te mailen, maar omdat er allemaal interessante cijfers uit je verstuurde nieuwsbrief rollen. Zo zie je precies welk type e-mail goed geopend wordt, waar je ontvangers veel op klikken en welke producten goed en minder goed scoren. Eigenlijk is e-mailmarketing dus een enorm handig medium om te leren begrijpen wat je doelgroep wel en niet leuk vindt. Handige informatie!

2. Mensen willen jouw nieuwsbrieven lezen

En daarmee sta je al 1-0 voor. Anders dan bij een advertentie zit de doelgroep die jouw nieuwsbrief ontvangt echt te wachten op jouw product, dienst of wijsheid. Ze hebben zich namelijk zelf ingeschreven voor je nieuwsbrief, of hebben zelfs al een product bij je gekocht. De kans dat je een lead haalt uit een nieuwsbrief is dus relatief groot. Mits je aantrekkelijke content in je nieuwsbrief zet natuurlijk.

3. Je content krijgt alle aandacht

Wie wil dat nou niet?! Je mag dan wel terechtkomen in een inbox vol andere interessante e-mails, als jouw e-mail gelezen wordt dan krijg je behoorlijk wat aandacht. Anders dan op bijvoorbeeld social media (hallo ongevraagde stroom aan berichten) kiest de lezer er heel bewust voor om jouw nieuwsbrief te openen. Je views hebben hier dus veel meer waarde dan bij een vluchtig medium als Facebook of Instagram.

4. Personaliseren is eenvoudig

“Hoi Anne” klinkt een stuk vriendelijker dan “Beste klant”, toch? Maar e-mailmarketing gaat verder dan een persoonlijke aanhef of onderwerp. Je kunt de complete inhoud van een nieuwsbrief afstemmen op de ontvanger. Verstuur bijvoorbeeld een speciale nieuwsbrief naar al je inschrijvingen die in Amsterdam wonen of maak een nieuwsbrief voor klanten die tussen de mooie industriële tafels in je webshop gesnuffeld hebben. Personaliseren is converteren. Hoe beter je content is afgestemd op je doelgroep, hoe groter de kans is dat ze iets bij je afnemen.

5. Een nieuwsbrief vergroot je expertstatus

Met regelmatig een nieuwsbrief bomvol interessante nieuwtjes laat je je (potentiële) klanten zien wat je in huis hebt. Als interieurwinkel inspireer je met de laatste woontrends en stylingtips. Als kapper deel je tips en tricks op haargebied. Laat jezelf zien! Door kennis weg te geven, nemen mensen je serieus en wek je vertrouwen.

6. Je stuurt je klanten op het juiste moment

Heb je een gloednieuwe collectie sieraden online gezet, bied je sinds kort een bloemschikcursus aan of staat er een interessant evenement op de planning? Met marketing via e-mail breng je jouw fans meteen op de hoogte en stuur je ze op het goede moment naar je website.

Wil je een nieuwsbrief versturen?

Duidelijk toch. Er zijn redenen genoeg om een nieuwsbrief te versturen. Voorwaarde: goede content. Een prikkelende onderwerpregel en teksten die lekker weglezen. Is schrijven niet je sterkste kant? Wij schrijven creatieve copy voor al jouw nieuwsbrieven en versturen deze ook. Of je nu een webshop in droogbloemen hebt of slimme software verkoopt. Neem contact op, dan laten wij onze schrijfkunsten zien.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

BEL MAIL