BureauTekst > Wat is tone of voice en waarom is het zo belangrijk?

Wat is tone of voice en waarom is het zo belangrijk?

Heb je weleens écht goed naar je teksten gekeken? Stralen ze uit wie je wilt zijn als merk of bedrijf? De tone of voice is de toon van je tekst. Je kunt bijvoorbeeld klinken als een gezellige buurvrouw met koekjes en thee, als een stoere avonturier die voor niemand bang is of als een slimme adviseur met verstand van zaken. In deze blog lees je wat een tone of voice is en waarom een unieke stijl zo belangrijk is.

Wat is de betekenis van tone of voice?

De tone of voice, soms ook brand voice genoemd, is de toon van een tekst. Het bepaalt hoe je overkomt op je doelgroep. Ben je de grappige vriendin of de deskundige leraar? Natuurlijk neem je niet op ieder kanaal een andere persoonlijkheid aan. Veel te verwarrend! Je tone of voice klinkt dan ook overal ongeveer hetzelfde. Op social media, op je website en in advertenties. Zelfs de medewerkers van de klantenservice houden rekening met de bepaalde tone of voice. 

Hoe bepaal je een tone of voice?

Kort samengevat bepaal je jouw tone of voice of brand voice aan de hand van de kernwaarden van je bedrijf. Dat zijn 3 tot 5 woorden die omschrijven waar jouw bedrijf voor staat en wat je onderscheidt van anderen. Deze waarden vertaal je naar eigenschappen, waar je vervolgens een schrijfwijze op baseert. Klink je grappig of serieus? Ben je warm of wat meer afstandelijk? Kom je over als goede vriend of juist als wijze adviseur? Je kunt dit allemaal vastleggen in een stijlgids.

Een aantal tone of voice voorbeelden op een rij

Concreter graag! Deze tone of voice voorbeelden laten zien dat woorden een heleboel kunnen doen voor de uitstraling van je tekst. 

Plakkerige chocosensatie of luxe chocoladebanket. 

Allebei lekkere chocoladetaart, maar omschreven met andere woorden en een ander gevoel. Je kunt je voorstellen dat de rij voor de plakkerige chocosensatie van Bakkerij De Suikerhemel er anders uitziet dan de rij voor het luxe chocoladebanket van Patisserie Hendrix. Bakkerij De Suikerhemel vindt gezelligheid en ambachtelijkheid vast heel belangrijk, terwijl Patisserie Hendrix zich meer focust op kwaliteit en deskundigheid

Gesloten of Wij rusten even uit, zien we je morgen? Tot dan! 

Bovenstaande teksten kunnen allebei op het bord van een gesloten winkel of restaurant staan. De ene is formeel, de andere persoonlijk en warm

4 x waarom een goede tone of voice belangrijk is

Dat je dezelfde boodschap op honderden manieren kunt opschrijven, is duidelijk. Maar wat zijn precies de voordelen van een eigen brand voice?

1. Het zorgt voor consistente copy

Op social media de jolige grapjurk en op je website formeel en wollig. Je merk lijkt last te hebben van een flinke identiteitscrisis! Een tone of voice is een fijne houvast die helpt om consistente copy te schrijven. Zo klink je op al je kanalen hetzelfde. Heb je verschillende doelgroepen? Zolang je merkwaarden doorklinken in je tone of voice, trek je vanzelf de juiste mensen. 

2. Het maakt je herkenbaar

Je hebt doodgewone tekst en je hebt tekst waar net even langer over na is gedacht. Een onderscheidende tone of voice maakt je als merk herkenbaar. Je kunt het zien als onderdeel van je huisstijl. Behalve aan je logo en website herkennen klanten je ook aan je unieke manier van schrijven. Zo is de tekst van een sterk merk als Coolblue zelfs herkenbaar zonder dat je het logo ziet. Een knap staaltje brand voice.

3. Je versterkt je merkidentiteit

Je tone of voice is eigenlijk de vertaling van je merkidentiteit naar copy. Waar sta je voor en wat betekent dat voor je communicatie? Het maakt je uniek en onderstreept je merkpersoonlijkheid. Grote kans dat consumenten je veel beter onthouden dan wanneer je een standaard tekst online zet. 

4. Je onderscheidt je van de concurrentie 

Twee bedrijven. Dezelfde prijzen, producten en diensten. Een andere merkidentiteit en tone of voice. Taal is de manier om je als bedrijf te onderscheiden van je concurrentie. Neem niet klakkeloos de toon van je grote concurrent over, maar kies juist voor iets wat past bij jouw bedrijf. Iets wat je anders maakt. 

Hoe klinkt jouw stem? Bepaal je tone of voice

Wil je ook aantrekkelijke teksten die jouw merkpersoonlijkheid onderstrepen? BureauTekst helpt je graag in de zoektocht naar jouw stem. We kunnen die stem zelfs doorvoeren in al je teksten. Appeltje-eitje. Neem contact met ons op, dan vertellen we je er alles over. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

BEL MAIL