Steeds meer bedrijven willen klantgericht communiceren in plaats van productgericht. Natuurlijk zijn hun producten goed, voordelig en worden ze snel bezorgd. Maar waar niet? Van elk goed product zijn er tegenwoordig honderd. Dat maakt het steeds belangrijker om onderscheidend te zijn. Een merk waaraan klanten zich binden, zodat  concurrentie geen schijn van kans maakt. Jouw idee? Dan is een uitgewerkte contentstrategie stap één.

Content als succesfactor

Denk eens aan Bol.com. Wat zie je voor je? Dat ronde, blauwe mannetje zeker? En nu CoolBlue. Als een glimlach niet als eerste in je opkomt, heb je echt iets gemist. Succesvolle bedrijven zoals deze twee toppers hebben iets met elkaar gemeen: ze weten wie ze zijn en dragen dat op iedere mogelijke manier uit. Ook met hun content.

Of sterker nog: vooral met hun content. Want dat is het voornaamste deel van een bedrijf dat klanten zien. Webteksten, blogs, nieuwsbrieven en mailings: ze zijn overal. En met een beetje sturing zorgen ze voor een sneeuwbaleffect waarin steeds meer klanten meegaan.

 

Gratis proeftekst aanvragen

Voor wie kiezen jouw klanten?

Bij BureauTekst zijn we al jaren betrokken bij de contentstrategieën van bedrijven door heel Nederland. Die hebben allemaal een soortgelijk doel: vooruit met de geit. Winst boeken – in welke vorm dan ook. Het uitwerken van een contentstrategie is daarbij het uitgangspunt. Het dwingt je om kritisch naar je bedrijf te kijken. Wie ben je? Of wie zijn jullie? En hoe klinkt dit door naar klanten?

Rake taal met een contentstrategie

Het uitwerken van een contentstrategie is een hele klus. Een papierwinkel ook. Missies, visies, doelstellingen, gesegmenteerde doelgroepen, customer journeys, persona’s: pas als je weet tegen wie je praat, kun je zakelijke boodschappen daarop afstemmen. Zodra het ‘wat’ en ‘waarom’ van een contentstrategie zijn uitgewerkt, is het ‘hoe’ aan de beurt. Middelen zoals een contentkalender en middelenmatrix helpen daarbij. En natuurlijk een richtlijn voor een tone of voice.

Het zijn jouw woorden

Een uitgeschreven tone of voice kent allerlei vormen. Bijvoorbeeld een redactieformule, taalgids of content-richtlijn. Zo werkt Schiphol met een stijlgids en taalpaspoort die alle informatie bevatten waarmee werknemers en freelancers kunnen communiceren als human brand, zoals de luchthaven dit verwoordt. Vliegtuigen zijn misschien hun product, menselijke communicatie is veel belangrijker om een vliegveld van wereldformaat te blijven. Zo vraagt ieder bedrijf om een eigen tone of voice. Een stem die altijd en overal even onweerstaanbaar klinkt.

Hulp nodig bij het opzetten of uitwerken van een contentstrategie? Neem dan eens contact op, want onze tekstschrijvers weten er alles van. Natuurlijk kun je ons ook inschakelen voor contentcreatie of het schrijven van zakelijke teksten in een tone of voice die al is bepaald.

Met ons praten?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wil je iets weten?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.