Een superleuke slogan bedenken

Hoe bedenk je een sterke en leuke slogan? Het is niet makkelijk, maar met een beetje chocola, pindakaas en Maggi helpen we je op weg.

 

Slogan voorbeelden

Bedenk goed wat je met je laatste Rolo doet”. Het is de bekende slogan waarmee de Rolo-commercial  eindigt vlak nadat een olifant een man, die hem 25 jaar geleden met een Rolo pestte, alsnog een mep met zijn slurf verkoopt.

Nog een golden oldie: “Calvé Pindakaas. Wie is er niet groot mee geworden?” Iedereen kent de reclames en bekende slogan van de oer-Hollandse pot pindakaas wel. Mede dankzij slimme marketing is het smeersel niet meer weg te denken van de Nederlandse eettafel.

Recent zagen we deze voorbij rijden. Wat vind je, flauw of leuk? Bij BureauTekst hebben we er flink om gelachen.

 

slogan bus klopt

 

Wat is een slogan precies?

Een slogan is een korte slagzin. Een reclame-uiting die je bedrijf, product of dienst op een leuke manier presenteert. Het is nog verdomd lastig om een goede te bedenken. Als het lukt, zijn slogans eenvoudig te onthouden en prachtige reclame voor je bedrijf. Jaren nadien weten consumenten soms nog steeds waar de slogan op slaat. Een goede slogan is natuurlijk geen garantie voor succes, maar kan je bedrijf wel een eind vooruit helpen qua naamsbekendheid.

 

Tips: zo kun je een goede slogan bedenken

Een product of dienst kan dus beter aanslaan met een goede slogan. Het moet vanaf het begin wel kloppen en pakkend zijn. Doe je het niet goed, dan kan de link ook in negatief opzicht gekoppeld worden aan je bedrijf. Iets om goed over na te denken. Wij hebben alvast wat tips op een rij gezet voor het schrijven van een slogan.

 

  1. Zorg dat de boodschap in één keer duidelijk is.
  2. De basis van je boodschap moet passen bij de behoefte van je doelgroep
  3. Bedenk welke emotie je wilt aanspreken. Zo maakt Hornbach klussen a ya jippie yippie
  4. Zeg veel in weinig woorden. Probeer je sterke punten samen te persen tot een paar woorden, liefst niet meer dan zes tot acht woorden.
  5. Geef aan wat jouw product of dienst onderscheidend maakt
  6. Vermijd clichés
  7. Humor werkt. (Onthoud wel dat niet iedereen dezelfde humor heeft, dus kijk weer goed naar je doelgroep.)
  8. Laat de taal zijn werk doen. Maak bijvoorbeeld gebruik van rijm of alliteratie. Het moet lekker bekken, anders heeft je slogan niet het gewenste effect.
  9. Formulier positief, nooit negatief. Gebruik geen negatieve woorden als ‘niet’, ‘geen’ en ‘niemand’.

 

Verschil tagline en slogan

Een slogan is een vorm van reclame die doorgaans tijdelijk is. Hij is bijvoorbeeld gekoppeld aan een campagne. Een tagline daarentegen leidt terug naar de kern van je bedrijf. Naar het “wat” en het liefst ook “waarom”. Veel bedrijven gebruiken een tagline onder het logo, als de bedrijfsnaam niet direct duidelijkheid geeft. Dit is onze tagline bijvoorbeeld:

 

tagline bureautekst

 

Daarmee vertellen we dat we een tekstbureau zijn én waarom. We schrijven niet om te schrijven, we schrijven om winst te maken voor onze klanten.

 

Hulp bij het bedenken van een slogan?

“Wij van WC-eend adviseren WC-eend”. Met “een beetje van jezelf en een beetje van Maggi” bedenken we ook voor jou een pakkende slogan. Alles wat je hoeft te doen: “Even Apeldoorn bellen”. Oh nee: ons!

 

Nu contact opnemen met BureauTekst