Zo vind je een goede tekstschrijver

Iedereen met een laptop voor z’n neus en een stoel onder z’n kont kan schrijven, toch? Nou, dat valt in de praktijk een beetje tegen. Het samenbrengen van letters tot woorden, woorden tot zinnen en zinnen tot een onderscheidende tekst is ingewikkelder dan je denkt. Aan welke eisen en kwaliteiten moet een goede tekstschrijver voldoen? En hoe vind je zo iemand? Hier wat tips om snel aan de slag te kunnen.

 

De zoektocht…waar moet je op letten?

Aan het beroep van tekstschrijver hangen geen eisen, zoals aan die van een arts of verpleegkundige. In feite kan iedereen met een laptop zich tekstschrijver noemen. Maar hoe begin je de zoektocht tussen die duizenden tekstschrijvers? En waar moet je op letten? Met deze tips helpen we je alvast een stukje op weg:

 

  • Bekijk de website. Wat zijn de diensten en specialiteiten van de tekstschrijver?
  • Geloof nooit dat één tekstschrijver álles kan. Natuurlijk zijn er een aantal talentvolle allrounders, (daar zijn de prijzen ook naar), maar zoek liever een specialist als je iets bijzonders wilt of een bureau als je in de breedte op zoek bent naar succesvolle content.
  • Wat heeft iemand al geschreven en wat heeft dit opgeleverd? Een belangrijke vraag om te stellen.
  • Vraag voorbeeldteksten Een goede tekstschrijver zal met genoegen links en teksten toesturen om zijn of haar werk te laten zien.
  • Is de website van de tekstschrijver of het tekstbureau professioneel en goed vindbaar? Dat is een goede referentie als je SEO-teksten wilt laten schrijven bijvoorbeeld.
  • Vraag een proeftekst Bij sommige tekstschrijvers kan dit gratis. Een proeftekst kan je belangrijke informatie geven over de kwaliteit van de teksten en over de klik met de schrijver.
  • Heb je te maken met een gecertificeerd tekstschrijver? Er zijn verschillende certificeringen, bijvoorbeeld op het gebied van SEO, die je een beeld kunnen geven van de professionaliteit en actuele kennis van de tekstschrijver.
  • Bekijk het LinkedIn-profiel: wat voor cursussen en opleidingen heeft iemand gedaan en schoolt diegene zichzelf regelmatig bij?
  • Is de tekstschrijver aangesloten bij een beroepsvereniging? Ook dat is vaak een teken van een serieuze aanpak.
  • Zijn er referenties of reviews van andere klanten beschikbaar? Het is altijd goed om daarnaar te kijken. Welke klus heb jij liggen? Heeft de tekstschrijver zoiets al eens gedaan? Hoe ging dat? Wat was de toegevoegde waarde? Schroom niet om zulke vragen te stellen als die op de website niet worden beantwoord.
  • Probeer ook telefonisch contact te leggen: is er een klik? Begrijpt diegene jou en jouw doelgroep en wensen?
  • Een persoonlijke kennismaking is in onze ogen erg belangrijk. Je geeft best wat uit handen als je iemand anders over jouw bedrijf laat schrijven. Na een kennismaking is het bijvoorbeeld veel makkelijker om de juiste tone of voice te vangen.
  • Wat is de werkwijze van de tekstschrijver? Vraag goed door hoe een tekstschrijver een klus aanpakt. Wordt er een zoekwoordenonderzoek gedaan? Hoe gaat het als je achteraf feedback hebt of aanpassingen wilt laten doen?
  • Vergelijk voorwaarden zoals tarieven, levertijd van teksten, feedbackrondes en eindredactie over je teksten. Qua tarieven geven wij de voorkeur aan vaste prijzen (fixed fees) die je zwart op wit in een offerte krijgt. Lekker transparant en het voorkomt verrassingen achteraf. Een factuur op basis van een uurtarief kan flink oplopen als de tekstschrijver niet snel werkt.

 

Wat maakt een goede tekstschrijver?

Laptop, check. Voorwaarden, check. Nu de rest nog. Dit zijn in onze ogen de kwaliteiten waaraan een goede tekstschrijver moet voldoen.

 

  • Als er één ding is dat een goede tekstschrijver moet kunnen, is het aansluiten bij jouw doelgroep. De tone of voice en de schrijfstijl van de teksten naadloos passen bij jouw bedrijf en jouw lezer.
  • Enige kennis over het onderwerp maakt het schrijven een stuk makkelijker. Een goede tekstschrijver verdiept zich dus goed in het onderwerp en weet waar hij over praat. Dat betekent niet per se dat de tekstschrijver ervaren hoeft te zijn binnen jouw branche. Een echt goede tekstschrijver of contentspecialist kan zijn/haar kunsten voor elk bedrijf bewijzen.
  • Het internet staat bomvol saaie en niet-gelezen teksten. Je wilt niet dat jouw tekst in deze categorie valt. Een tekstschrijver die prettige, opvallende en vlotte teksten schrijft is dus cruciaal.
  • Een goede online tekstschrijver kent de kracht van content en heeft verstand van SEO. Je wilt zoveel mogelijk mensen bereiken met jouw teksten, dus vind iemand die zowel Google als jouw klanten laat smullen.
  • Een goede tekstschrijver moet je zoveel mogelijk tijd besparen. Als opdrachtgevers wil je eigenlijk alleen nog op “publiceren” drukken na goedkeuring van een tekst. Bij voorkeur werkt je tekstschrijvers dus met een team dat kan helpen met eindredactie, beeld, vormgeving: alles wat je nodig hebt.
  • Het lijkt een beetje voor de hand liggend, maar gevoel voor taal en creativiteit zijn onmisbare kwaliteiten voor een goede tekstschrijver. Het zou je verbazen hoeveel er wordt geknipt en geplakt. Zoek iemand met echte passie voor tekstschrijven, iemand die nog liever ter aarde stort dan slordig omgaat met jouw content.
  • Van een beetje humor is nooit iemand slechter geworden, een tekstschrijver zeker niet.

 

Op zoek naar een waanzinnige tekstschrijver? Tadaa!

Ben je op zoek naar een goede tekstschrijver? Eigenlijk hoef je niet verder te zoeken! Hier zijn wij! Bij BureauTekst zetten we woorden en ideeën moeiteloos om in winst.

 

Nu contact opnemen met BureauTekst