Schrijfopdracht voor een copywriter? Zó heb je ‘m 3 x sneller terug!

Wil je als opdrachtgever dat een uitgezette schrijfklus voor een tekstschrijver een beetje snel weer in je inbox zit? Stuur dan een briefing mee. Maar hoe schrijf je een briefing? Geen idee hoe zo’n ding eruit ziet of wat je daar in zet? Hoe je zorgt dat een schrijver of redacteur met dat document een beetje uit de voeten kan? We zetten het voor je op een rijtje.

Bondig is beter

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: wat de inhoud van de briefing ook is, het document moet vooral helder, compleet én zo compact mogelijk zijn (bij voorkeur niet langer dan één A4-tje). Zo kan degene die de opdracht gaat uitvoeren (de schrijver dus) snel aan de slag.

Hoe brief je een tekstschrijver niet?

Voor we van start gaan met opsommen van welke informatie er in de briefing voor een schrijver moet staan zetten we voor de duidelijkheid nog even op een rijtje wat je vooral niet moet doen:

  • Input ongezien doorsturen.
  • Een complete interne mailwisseling van collega’s ongezien per mail als ‘briefing’ aan de schrijver doorsturen (“Wie heeft er nog input voor die schrijfopdracht die we gaan uitzetten?”) is geen goed idee. Er staat dan vaak nog veel overbodige, incomplete of foutieve informatie in. Daar moet de schrijver zich vervolgens doorheen worstelen of zelf weer achteraan om duidelijkheid te krijgen. Dat kost onnodig veel tijd.
  • De brontekst die als input voor de schrijfopdracht dient alleen als (beveiligde) pdf meesturen. Die tekst is namelijk vaak niet of lastig te kopiëren. Met als gevolg dat de schrijver alles zou moeten gaan overtypen, wat eveneens onnodig veel tijd kost.
  • Géén uitleg of context geven.
  • Uit de categorie ‘open deur’: input of bronmateriaal zonder begeleidende uitleg of context – een briefing dus – doorsturen. Dat kan eventueel nog als iemand van de eigen organisatie iets gaat schrijven (die weet immers meestal wél van de hoed en de rand) maar zeker niet als een externe redacteur of schrijver – misschien voor het eerst – voor je moet gaan schrijven.

Hoe brief je een tekstschrijver wel?

Een goede, complete briefing voor het laten uitvoeren van een schrijfopdracht door een schrijver bestaat uit:

  • Een heldere vormgeving
  • Informatie over de inhoud en planning rond de opdracht
  • Gegevens over de zender en ontvanger: van wie komt de tekst en voor wie is deze bedoeld?
  • Een omschrijving van de gewenste schrijfstijl
  • Aandacht voor de vindbaarheid van de tekst bij zoekmachines (SEO)

Overige opmerkingen

Sluit de briefing af met wat je verder eventueel nog kwijt wilt. Zijn er nog speciale verzoeken? Instructies of zaken die van belang zijn? Je kunt ze kwijt onder het kopje ‘Overige opmerkingen’.

Gratis download

Om het je makkelijk te maken kun je de template voor een briefing gratis en voor niks van onze website downloaden. Doen wij niet moeilijk over. Moet je het wel gebruiken bij de volgende schrijfopdracht die je bij ons neerlegt. Afgesproken?

Nu contact opnemen met BureauTekst