Hoe schrijf je een goede inleiding voor webteksten?

Eenzaam zwerven ze rond… miljoenen ongelezen teksten. Oorzaak: afwezigheid van een goede inleiding. Als je de kunst van het verleidelijk inleiden in de vingers hebt, ben je zeker van stukken meer geïnteresseerde lezers. Hier de insiders-tips: hoe schrijf je een goede inleiding voor webteksten?

 

Een goede inleiding

Uitgaand van de gedachte dat je liever niet voor Jan Doedel zit te schrijven, wil je dat jouw tekst interessant genoeg is om lezers in het verhaal te trekken en daar te houden. Dan moet je beginnen met een goede inleiding. Moet moet moet. Je inleiding vormt – samen met je titel – het belangrijkste onderdeel van je tekst. Als de inleiding niet interessant genoeg is, word je keihard weggeklikt. Daar zijn allerlei onderzoeken naar gedaan, wetenschappelijk en alles. Blijkt dat de eerste 10 seconden van een websitebezoek cruciaal zijn. Als je niet meteen boeiend bent, is het einde verhaal. Letterlijk.

 

Tips voor het schrijven van een goede inleiding

Nu even concreet. Hoe prikkel je jouw lezers met een goede inleiding, om ze vervolgens de rest van je verhaal te serveren? Hier een paar handige tips:

 

  • Een goede inleiding van een webtekst begint NOOIT NOOIT NOOIT, nooit dus, met ‘welkom op deze website’. Tekstuele zelfmoord is dat.

 

  • Zorg voor een pakkende titel die de belangrijkste informatie bevat. Het moet de lading van de tekst dekken en lezers prikkelen om verder te lezen.

 

  • Gaat het om een nieuwsbericht? Zorg dan dat de eerste zinnen van je inleiding in het kort de belangrijkste punten uit je verhaal bevatten.

 

  • Zorg ook dat je inleiding aansluit bij je titel. Anders maak je iedereen in de war en is het klik-klik-lezer-foetsie.

 

  • Neem zoekwoorden op in je inleiding als het om SEO-teksten gaat, zodat ook Google weet waar je tekst over gaat. Doe dit het liefst zoveel mogelijk in het begin van je tekst, dat zorgt voor een betere vindbaarheid.

 

  • Schrijf je inleiding in maximaal 45 woorden. Houd het kort en simpel. Onthoud: 10 seconden. Da’s niet veel. (Mocht je nu terug naar boven willen scrollen om te tellen, spaar jezelf de moeite. Heb ik natuurlijk al gedaan, 42 woorden.)

 

  • Als het om een nieuwswaardige tekst gaat, geeft de intro bij voorkeur antwoord op de vijf w-vragen: Wie? Wat? Waar? Wanneer? Waarom? Lekker duidelijk.

 

  • Schrap lange en overbodige aanloopzinnen. Een voorbeeld: ‘Het Nederlandse klimaat verandert. De zon schijnt vaker en daardoor worden zonnepanelen aantrekkelijker.’ Los van het feit dat zin 1 heel cliché is en voor niemand een verrassing, is ‘ie ook totaal overbodig. Check altijd even of je de eerste zin van je inleiding kunt schrappen. Vaak wel en dan kom je veel sneller tot de kern. En als je er toch iets wilt neerzetten, kun je die kostbare ruimte gebruiken voor iets leukers.

 

  • Hoe schrijf je een goede inleiding voor webteksten? Door een belofte te maken. ‘What’s in it for me’ is altijd de vraag die je lezers in het achterhoofd hebben. Begin je intro dus met de belangrijkste informatie en laat lezers weten wat het oplevert om door de hele tekst te ploeteren. Lees de intro van dit blog nog even voor inspiratie…

 

Een honingzoete inleiding schrijven

Wil jij ook dat meer mensen jouw content lezen? En heb je hulp nodig bij het schrijven van teksten – uiteraard met een goede inleiding? Onze tekstschrijvers zijn graag de stroop om jouw vliegen te vangen.

 

Nu contact opnemen met BureauTekst