Fantastische, meesterlijke, geniale nieuwsbrief verzenden

Hip, hot en helemaal terug van weggeweest: nieuwsbrieven. Als bedrijf is er geen makkelijker middel om klanten te bereiken. Nieuwsbrieven komen rechtstreeks bij je doelgroep terecht. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld social mediaberichten, waar algoritmes de baas zijn. Een nieuwsmail is pas weg als een klant hem eigenhandig heeft verwijderd. Dan nóg ben je op de radar, maar enthousiaste lezers zijn beter natuurlijk. Ook een nieuwsbrief verzenden? Lees in dit blog van BureauTekst hoe je dat fixt in zo min mogelijk tijd.

 

Veel gemaakte fouten

 Met de verkoop van diensten of producten in het achterhoofd, zijn bedrijven steeds op zoek naar manieren om een relatie op te bouwen met klanten. Of om de relaties met bestaande klanten te behouden. Een van die manieren is het schrijven en verzenden van een nieuwsbrief. Maar hoe zorg je er nu voor dat jouw toekomstig fantastische, meesterlijke, méér dan geniale nieuwsbrief ook gelezen wordt? (We hebben veel vertrouwen in je…)

 

Voordat we tips gaan opsommen, is het alvast handig om de volgende veel gemaakte fouten te kennen en ze niet te maken. Klanten spammen met allerhande reclame is iets héél anders dan een goede nieuwsbrief verzenden. De naam zegt het al: een NIEUWSbrief is een mooi en vooral nuttig marketinginstrument om in te spelen op ontwikkelingen die jouw klanten treffen of bezighouden. Nieuws dat jouw klanten graag willen lezen… geen nieuws dat jij hen door de strot wilt duwen.

 

Gretig gelezen nieuwsbrief schrijven

Een goede nieuwsbrief verzenden lijkt soms lastig, zeker als je het nog niet eerder hebt gedaan, maar je zult zien dat je het zo onder de knie hebt als je de smaak te pakken hebt. Hieronder wat tips voor het schrijven van een succesvolle nieuwsbrief:

 

  • Zorg dat het doel van de nieuwsbrief helder is
  • Zorg voor pakkende titels die de nieuwsgierigheid van de lezer wekken
  • Leef je in. Onderzoek wat jouw lezers interessant vinden en schrijf hierover. Je doet dat bijvoorbeeld via social media. Of let eens op welke vragen je regelmatig per mail krijgt. Geef daar antwoord op in je nieuwsbrief.
  • Zorg voor een overzichtelijke opmaak die uitnodigt om te lezen. Gratis programma’s zoals MailChimp zijn daar perfect voor.
  • Een vlotte schrijfstijl, kort geschreven teksten en het gebruik van makkelijke woorden houden de aandacht van lezers vast.
  • Hou je in. Niet te veel items per nieuwsbrief. 3 tot 6 berichten is prima. Zo houd je het overzichtelijk – voor klanten én jezelf.
  • Zorg voor voldoende afwisseling om het voor de lezer interessant te houden. Voorbeeld: een openstaande vacature, een nieuwswaardigheid en een product dat je onder de aandacht wilt brengen.
  • Voor een nieuwsbrief hoef je niet alles “from scratch” te schrijven. Heb je een gaaf blog op je website geplaats? Recyclen maar! Schrijf een pakkende kop en intro met daaronder een hyperlink naar je website. Klaarrrrr.
  • Zorg voor goede call-to-actions en makkelijk vindbare contactgegevens, zodat de lezer makkelijk contact kan opnemen of een product kan bestellen zonder zich suf te zoeken.

 

Nieuwsbrief verzenden: bereiken, vergroten, verkopen 

Wat wil je met je nieuwsbrief bereiken? De naamsbekendheid van je bedrijf vergroten? Een product verkopen? Of op de radar blijven van bestaande klanten? Denk daarover na voordat je gaat schrijven. Dat maakt het veel makkelijker om goede content te verzinnen. Daarvoor is het natuurlijk ook belangrijk dat je precies weet wie je doelgroep is. Veel bedrijven concentreren zich bij het schrijven van nieuwsbrieven op nieuwe klanten. Maar huidige bestaande klanten zijn vaak ook een grote inkomstenbron, die je niet over het hoofd wilt zien. Het zou jammer zijn als ze diensten of producten bij andere partijen afnemen, omdat ze jou vergeten zijn of niet weten dat jij ze ook aanbiedt. Wat je ook wilt bereiken: zorg dat je het helder voor ogen hebt.

 

10 belangrijke, tekstuele onderdelen van je nieuwsbrief

Voor een nieuwsbrief zijn het niet alleen de artikelen die je moet schrijven; er zitten meer tekstuele aspecten aan die je in de gaten moet houden. Dit zijn 10 belangrijke.

 

Onderwerpregel
Dit is de eerste zin die lezers in hun mailbox zien, achter de afzender. Trek hiervoor ál je creativiteit uit de kast. Deze eerste klik is de belangrijkste.

 

Preheader
Achter de onderwerpregel zien lezers nog een stukje tekst, genaamd de preheader. Vaak nog ongeveer 100 tekens. Belicht hier belangrijke inhoud van je nieuwsbrief.

 

Aanhef
Dit gaat in de praktijk regelmatig mis. Begin je direct met artikelen? Of schrijf je een aanhef? Zorg dan dat je ‘je’ en ‘u’ niet door elkaar haalt en spreek lezers aan met dezelfde toon als in de rest van de nieuwsbrief.


Koppen
Koppen zijn erg belangrijk in je nieuwsbrief. Zorg voor aantrekkelijke, prikkelende en actieve koppen die lezers uitnodigen om door te klikken.

 

Intro’s
Intro’s voor nieuwsberichten moeten in grote lijnen de inhoud van het artikel dekken. Geef in ongeveer 40 woorden antwoord op de 5 gouden W’s: wie, wat, waar, wanneer, waarom?

 

Artikelen
De artikelen zelf: je kunt ze speciaal voor je nieuwsbrief gebruiken, maar je kan ook content hergebruiken van je eigen website. Of die van een ander. Dan wel even de bron vermelden natuurlijk.


Call to actions
Wil je lezers doorsturen naar je website of webshop? Zorgen dat ze contact met je opnemen of zich ergens voor inschrijven? Maak het duidelijk onderaan je nieuwsberichten met een duidelijke, niet te opdringerige call to action.

 

Anchorteksten
Anchorteksten noemen we de teksten waarvan je (onderstreepte) links maakt in je teksten. Kies daarvoor concrete woorden. Zo niet: klik hier voor de nieuwsbrief. Zo wel: lees de nieuwsbrief. Dat maakt je tekst duidelijker en beter scanbaar voor lezers.

 

Buttons
Zorg voor een activerende tekst in je buttons. Bijvoorbeeld ‘nu contact opnemen’, of ‘direct meer lezen’. Misschien verzin je iets creatiefs, als het maar duidelijk is wat de lezer kan verwachten na het klikken.

 

Afmeldmogelijkheid
Niet vergeten, zeker niet met de nieuwe privacywetgeving. Zorg voor een duidelijk aanwezige opt-out. Klanten moeten zich eenvoudig kunnen afmelden voor je nieuwsbrief. (Gebruik bovenstaande tips, dan doet ze dat natúúrlijk niet!)

 

Professionele nieuwsbrief verzenden? Hellup!

Verstuur je nog geen nieuwsbrief naar je klanten? Tijd voor actie in de toko! Met weinig moeite en kosten kan het van grote toegevoegde waarde zijn voor je business. Hou je zelf niet van schrijven? Ben je er niet goed in, heb je het te druk of er gewoon geen zin in? Bij BureauTekst sluiten veel bedrijven een nieuwsbriefabonnement af, al dan niet inclusief opmaak in MailChimp. Kun jij ook doen, dan helpen wij je aan nieuwsbrieven die té aantrekkelijk zijn om ongeopend te laten.

 

Nu contact opnemen met BureauTekst