B2B-content voor VodafoneZiggo

VodafoneZiggo was in de zomer van 2019 op zoek naar een nieuwe contenteditor voor het B2B-marketingteam. Via een aantal verschillende bureaus kwamen ze uit bij BureauTekst. Of wij iemand hadden die handig was met tekst en CMS-systemen? Dat hoef je ons geen twee keer te vragen. 

 

The future is exciting

Marlene was de aangewezen copywriter die naar Utrecht mocht afreizen als interim contenteditor. Op Hoog Catharijne zit het hoofdkantoor van VodafoneZiggo. Daar wordt de content voor de grootzakelijke markt gemaakt. De belangrijkste projecten voor BureauTekst: 

  • Smarter Working (landingspagina’s maken, case studies, whitepapers redigeren)
  • Internet of Things (artikelen redigeren, content plaatsen, platformbeheer)

 

B2B-content schrijven en plaatsen

Een van de eerste projecten voor Vodafone was een retail-campagne. Daarbij werd een specifieke doelgroep rechtstreeks benaderd met relevante content. De eerste stap was een landingspagina schrijven. Best bijzonder om content te schrijven voor zo’n kleine doelgroep. Een paar honderd retailers, maar wel hele relevante prospects. Hopelijk leveren die teksten waardevolle leads op de komende tijd. 

 

Agile werken

Bij BureauTekst werken we Agile. Of eigenlijk: we hebben onze eigen light-variant daarop. We werken in sprints en gebruiken Trello om de voortgang van onze schrijfopdrachten bij te houden. Maar we scrummen wel op onze eigen manier. Dan is het weer even andere koek om bij een bedrijf als Vodafone aan de slag te gaan – waar iedere stap volgens de Scrum-methode wordt gezet. Inclusief een dagelijkse stand-up, retro’s, sprintplanningen, et cetera. Ook wel heel erg leuk. En goed om te leren werken met Jira: andere projectsoftware dan het Trello dat wij zelf dagelijks gebruiken. Inmiddels kunnen we Jira, Trello en Podio afvinken. 

 

Schrijven, redigeren en plaatsen

VodafoneZiggo zocht vooral iemand die kon schrijven, met design kon schakelen en content daarna in AEM-componenten kon omzetten. (AEM is het contentmanagementsysteem waarmee wordt gewerkt). Het schrijven blijkt in de praktijk vaak eindredactiewerk omdat een groot deel van de content ook vanuit andere bureaus komt. Dat maakt het werk wel lekker afwisselend. Content schrijven, redigeren én plaatsen. En dan ook nog zorgen dat de boel er aantrekkelijk uitziet. 

 

Chatbot & andere klussen

Zoals dat gaat bij interimopdrachten, volgden al snel andere verzoeken. Bijvoorbeeld het schrijven en redigeren van conversational copy voor een chatbot (leuk!!) en het maken van een powerpointpresentatie over de producten van VodafoneZiggo. Ook een uitdaging, want in de telecom wordt storytelling al snel ondergesneeuwd door productinformatie. Aan ons de taak om te zorgen voor een duidelijke ‘why’, zodat accountmanagers met een sterk verhaal naar klanten kunnen. 

 

Vodafone doet een boekje open

Wat VodafoneZiggo van ons werk vindt? Dat vroegen we ze natuurlijk even!

‘Binnen VodafoneZiggo richt ons team zich op grootzakelijke klanten’, vertelt Remon van Hunnik, Product Owner Digital B2B. ‘Binnen deze markt wordt veel aan maatwerk producten gedaan en zijn er vaak zeer specifieke en complexe producten die verkocht worden. Ik was verbaasd hoe goed en vooral hoe snel Marlene van BureauTekst zich hier eigen in heeft gemaakt en goede begrijpelijke content produceert. Ons team heeft een focus op het ontwikkelen van productpagina’s, campagne content, verwoorden van business strategie tot het maken van conversie landingpagina’s. Binnen het team heeft Marlene in de samenwerking een meerwaarde door “on the spot” met juiste input en verwoordingen te komen. Een echte aanrader als je een tekstschrijver wilt hebben die binnen no time eigen is in de materie en die zelfstandig en in een hoog tempo mooie dingen produceert.’