Website Schiphol Tomorrow

Na de afronding van de gloednieuwe Schiphol-website, hebben we ons afgelopen jaar gestort op een volgend project: een nieuwe website over alle bouwprojecten op de Amsterdamse luchthaven. Een prachtig maar ook pittig traject waarbij veel kwam kijken, van projectmanagement tot contentcreatie.

De komende jaren domineren veel bouw- en vernieuwingsprojecten het beeld op Schiphol. Een nieuwe pier en terminal, herinrichting van de pieren, een tijdelijke vertrekhal, nieuwe parkeergarages… en nog veel meer. De veranderingen zijn ingrijpend en dat vraagt om heldere uitleg. Niet alleen vertellen wat Schiphol gaat doen en hoe, maar ook waarom. Dat resulteerde in de volgende website:

“Steeds meer mensen reizen via Schiphol. Daarom gaan we uitbreiden en verbouwen. Zo hebben we de afgelopen maanden een tijdelijke vertrekhal gebouwd, boven op bagagehal Zuid. En we zijn bezig met de voorbereidingen van een nieuwe pier en terminal. Benieuwd naar alle veranderingen en wat ze voor jou betekenen? We brengen je graag op vlieghoogte.”

Schiphol Tomorrow

Veel betrokkenen, veel meningen en een design dat niet past bij de huisstijl van Schiphol… De aanloop naar deze projectenwebsite is moeizaam en al meerdere keren op niets uitgelopen. Vanuit BureauTekst namen we daarom tijdelijk de rol als projectmanager op ons, om te zorgen dat de website online komt. Het schrijfwerk verdween tijdelijk naar de achtergrond om plaats te maken voor aansturing en overleg. Veel overleg. Met communicatieadviseurs, projectleiders, beeldredacteuren, UX-specialisten, contentmanagers en designers… Totdat een aantal maanden later de website klaar was om gevuld te worden.

In de schipholtaal

De manier waarop Schiphol schrijft, zegt veel over wie het bedrijf is en wie de mensen zijn. Menselijk en oprecht betrokken. En ook transparant: dingen worden niet mooier verwoord dan ze zijn. Proactief is nog een belangrijke pijler. Dit alles moest ook op Schiphol Tomorrow duidelijk naar voren komen. Met een actieve schrijfstijl, door voorbeelden te geven en door complexe miljoenenprojecten heel gewoon uit te leggen.

Een voorbeeld daarvan is de webtekst die we schreven over de system integrator. Een complex IT-verhaal dat nu op een heel begrijpelijke manier wordt uitgelegd:

“Bij de vernieuwingen op Schiphol gebeurt veel op IT-gebied. Zo passen we allerlei systemen aan als camera’s, gas en elektra. En ook klimaat- en brandpreventiesystemen, securityfilters en check-in balies. Systemen die je soms ziet en soms niet, maar die erg belangrijk zijn voor het reilen en zeilen van Schiphol. De system integrator adviseert Schiphol hierover.”

En zo zijn er nog véél meer onderwerpen en projecten die op een soortgelijke manier aan bod komen.

Alle soorten tekst

Eigenlijk kwamen bijna alle soorten tekst voor deze website wel een keer voorbij. SEO-teksten, nieuwsberichten, persberichten, filmscripts, FAQ’s en interviews. En natuurlijk ook veel microcopy. Korte call-to-actions, buttons, streamers en slogans.

Dat laatste is interessant om te vertellen. De overkoepelende slogan voor alle bouwprojecten is Perform today. Create tomorrow. In dezelfde stijl schreven we ook bouwborden en koppen voor de verschillende pagina’s. Bijvoorbeeld op de homepage. Vandaag vernieuwen. Morgen ruim baan. Leuk om daar steeds weer iets passends en creatiefs voor te verzinnen.

 

Blogs

Omdat veel van de bouwprojecten ook invloed hebben voor reizigers, is het zo nu en dan nodig om aanvullende berichten te schrijven voor de andere websites van Schiphol. Zo schreven we rond de sloop van garage P2 dit blog om vakantiegangers en zakelijke reizigers een handje te helpen bij het vinden van een nieuwe parkeerplek.

Communicatie & contencreatie

Voorlopig zijn we nog niet klaar op Schiphol. Het aantal bouwprojecten blijft toenemen en daardoor ook het werk voor ons als tekstschrijvers. Gelukkig, want hoe geweldig is het om hieraan mee te werken!? Naast contentcreatie voor de website staat de teller inmiddels op 5 maandelijkse nieuwsbrieven, wekelijkse (duo-)interviews, blogs, storylines en talloze bijdragen aan interne communicatie.