Innovatieboek voor de brandweer

On fire!

Brandbestrijding- en brandpreventie is lang geen eenvoudig vak. Ieder materiaal heeft zijn eigen brandbaarheid, elk gebouw is anders, elke brandweerregio heeft zijn eigen werkwijzen en voertuigen. Het gebeurt daardoor maar wat vaak dat brandweermensen tegen problemen aanlopen. Gelukkig worden vooral ook veel oplossingen gevonden. Daarover schreven we bij BureauTekst het jaarlijkse innovatieboek.

 

Het boek

Het jaarlijkse innovatieboek van de brandweer is een bundeling van 21 innovaties die brandweermensen door heel Nederland hebben aangemeld voor de Jan van der Heydenprijs. Die prijs wordt uitgereikt om innovatieve ideeën – en de uitwisseling daarvan – te stimuleren. De winnaar ontvangt een geldbedrag om het plan landelijk uit te rollen. De verhalen zijn gebundeld in een boek. Ter lering en gebruik.

De interviews

Toegegeven: in 3 weken een boek schrijven is best uitdagend. Maar de verhalen van de 21 geïnterviewde brandweermensen maakten de hectiek van dit project meer dan goed. Het was steeds weer bijzonder te horen hoe bevlogen deze mannen en vrouwen met hun vak bezig zijn. En dan vooral met de verbetering daarvan – allemaal om Nederland veilig te houden. Hoewel we van ieder interview genoten hebben, is dit ons favoriete verhaal. Lekker praktisch:

 

Navigeren op gevoel

Sirenes, onvoorspelbaar verkeer, meldingen, navigatie, gevaar, gesprekken: tijdens een spoedrit komen veel prikkels op brandweermensen af. Om die mentale belasting zoveel mogelijk terug te dringen, heeft de Veiligheidsregio Groningen een nieuw concept ontwikkeld: tactiele navigatie. Daarmee krijgt de bestuurder van een brandweervoertuig navigatiesignalen vanuit de stoel in de vorm van trillingen. Zo kunnen de ogen gericht blijven op de weg en de oren gespitst op belangrijke informatie.

 ‘Spoedritten kunnen niet veilig genoeg zijn’

Aanleiding

Tijdens een spoedrit worden zintuigen van brandweermensen maximaal belast. Vooral de ogen en oren krijgen in een paar minuten bergen informatie te verwerken. Eigenlijk is het zintuig ‘gevoel’ of ‘tast’ het enige dat niet wordt gebruikt. Dat bracht collega’s van de Veiligheidsregio Groningen op het idee om met een betere verdeling te komen: de tactiele navigatie. Doel: rustigere ritten, een lager stressniveau bij collega’s en veiliger handelen.

Uitwerking

De trillingen in de autostoel zijn gekoppeld aan het navigatiesysteem en ondersteunen de visuele navigatie. Ruim voor een kruispunt krijgt de bestuurder van een brandweerauto trillingen door via het linker- of rechterbeen om de weg te wijzen. Die worden intenser naarmate de afslag nadert en nemen na de bocht weer af. De tactiele navigatie bevindt zich momenteel nog in een testfase, maar de eerste bevindingen en reacties zijn zeer positief.

Mogelijkheden

Praktijktesten wijzen uit dat de tactiele navigatie de visuele niet alleen ondersteunt, maar eigenlijk zelfs overbodig maakt. De ogen en oren krijgen minder boodschappen te werken en daardoor kunnen brandweermensen meer ontspannen beginnen aan hun inzet. Ook het TNO heeft onderzoek gedaan. Daaruit blijkt onder andere dat de reactietijd met de tactiele navigatie sneller wordt en de mentale belasting lager.

Richard Lubben: “Spoedritten kunnen niet veilig genoeg zijn. Tactiele navigatie ondersteunt daarbij. Het zorgt dat er minder onnodige informatie op collega’s afkomt, met als gevolg meer rust. Het mooiste is dat het niet eens verschrikkelijk duur is. De navigatiesystemen zijn er al, dus het is een kwestie van ontwikkelen, aanpassen en aansluiten. Als we de Jan van der Heydenprijs winnen, is dat precies wat we willen doen. Zorgen dat dit systeem wordt uitgerold en ingebouwd in de voertuigen. Zodat onze collega’s veiliger kunnen werken. Dit systeem helpt brandweermensen écht.”

 

Prachtig toch? Tijdens het brandweercongres begin oktober kwam dit verhaal ook nog eens als winnaar uit de bus.

Van voorwoord tot slotwoord

Zonder goed voorwoord is een boek natuurlijk niet compleet. Daarom interviewden we brandweerchef Gerard van Klaveren over het belang van innovaties. Quote: “Innovaties hoeven niet altijd wereldveranderend of baanbrekend te zijn. Ook dit jaar zijn sommige inzendingen voor de Jan van der Heydenprijs geniaal in al hun eenvoud.” Hij eindigt zijn betoog met: “Blijf elkaar vooral aanmoedigen om goede ideeën te delen, zodat we samen de brandweer versterken.”

Blij dat we hier als tekstbureau een bijdrage aan konden leveren! Ben je nieuwsgierig naar alle verhalen? 

Download het complete innovatieboek 2017