Een reportage schrijven, hoe doe je dat?

De koelkast blijft maar brommen, de buurvrouw laat haar naakthonden uit en zwaait naar ons en van de warmte laten de plakkers op het scrumboard los. Zomaar een zomerse dag bij BureauTekst. Herken je de schrijfstijl? Een reportage zou zo kunnen beginnen. Een goede reportage geeft de lezer een volledig beeld van een locatie of bijeenkomst. In dit blog lees je hoe je een reportage schrijft. Eentje met inhoud en sfeer.

 

Op pad voor een reportage

Denk niet dat je een reportage kunt schrijven zonder ergens zelf aanwezig te zijn geweest. Moet je een reportage schrijven? Dan ga je op pad! Om te luisteren, te kijken en te leren waar het kan. Kom goed voorbereid aan, weet bij wie je moet zijn en spreek mensen aan om de benodigde informatie boven tafel te krijgen. De lezer van de reportage moet het gevoel hebben er zelf bij te zijn geweest.

 

Neem pen en papier mee

Hou je oren en ogen open tijdens je reportage. Schrijf leuke citaten op, zoek naar bijzonderheden in het verhaal en observeer. Waar reageert men op? Wat valt er op? Hoe is de sfeer? Dat is waar lezers naar op zoek zijn. Ze waren er zelf immers niet bij. Bang dat je iets gemist hebt? Wees niet getreurd, er is altijd nog Twitter. Volg de hashtag op Twitter, en je vindt vaak talloze leuke citaten of zelfs presentaties!

 

Weet wat nieuwswaardig is

Redeneer vanuit de lezer en vanuit het bedrijf dat het event organiseert. Met een reportage wil jij de lezer informeren over het nieuws, maar wil je ook iets extra’s toevoegen voor de lezer. Want waarom is dit event leuk of interessant voor de lezer? Voordat je begint met het schrijven van de reportage is het belangrijk dat je weet wat de nieuwswaarde van het evenement is. Dat je goed nadenkt over wat jouw publiek wil weten.

 

Schrijf je reportage beeldend

De lezer moet altijd het gevoel hebben dat hij of zij zelf het event heeft bijgewoond. Of zelf op de locatie is geweest waar jij bent geweest. Gebruik daarom woorden en omschrijvingen die lezers kunnen zien, ruiken, horen, proeven en voelen. Door beeldend te schrijven trek je de lezer in het verhaal. Omschrijf de spanning, de setting, de sfeer en beschrijf details. Die maken het verhaal namelijk echt en bijzonder. Hieronder vind je meerdere voorbeelden.

 

Bijzonder voorbeeld van een reportage

We laten je dit graag zien aan de hand van een voorbeeld. Hij is alweer wat ouder, maar een aantal jaar geleden schreven we deze reportage bij het NFI. Die neemt je al vanaf het intro – letterlijk – mee het gebouw in.

 

“Een moderne, groenglazen kubus tekent zich af tegen de horizon zodra je vanaf de A4 Den Haag in rijdt. Bij binnenkomst blijkt het gebouw van het Nederlands Forensisch Instituut veel lichter dan de buitenkant doet vermoeden. Een glanzende marmeren gang leidt naar een balie waar de strenge beveiliging iedere bezoeker controleert. Een smalle draaideur voert vervolgens naar een gigantische hal waar de bezoekers wachten op hun afspraak. De plafonds zijn hoog en zonlicht valt in schuine strepen naar binnen. Het gebouw oogt ruim en sfeervol. De route die jaarlijks ruim 500 lijken afleggen binnen het NFI is echter heel anders.” 

 

Reportage NFI

Reportage schrijven = kijkje in de keuken geven

Geef de lezer een kijkje in de keuken. Hoe je dat doet? Door sfeer te schetsen. Noteer niet alleen wat er wordt gezegd en gedaan, maar maak ook aantekeningen van de omgeving. Hoe ziet de locatie eruit? Zoom in op details en benoem opvallende dingen in je reportage. Hier weer een aantal voorbeelden uit de reportage van het NFI:

 

  • De sectiekamer lijkt op een operatiezaal in een ziekenhuis en wordt verlicht door felle TL-buizen.
  • Een deur verder is de kamer van de assistenten. Wie hier een blik naar binnen werpt, kan zich moeilijk voorstellen dat dit het domein is van de zes mannen die dit werk doen. Een witte pluchen poedel hangt aan het plafond en een antieke klok en vrolijke familiekiekjes versieren de muur.
  • In stellingkasten staan kartonnen dozen en kisten opgestapeld met labels als ‘gebit’, ‘schedel’ en ‘botten’.

 

Misschien niet ons gezelligste voorbeeld, maar zie je hoe duidelijk de sfeer van het NFI door deze teksten schemert? Puur door details te benoemen die absoluut uniek zijn voor deze locatie en dit bedrijf.

 

Wissel tekst en quotes af

Breng je tekst tot leven en wissel tekst en quotes af. Zo heeft de lezer nog meer het gevoel aanwezig geweest te zijn. De tekst wordt zo vlotter leesbaar. Ook kan je het karakter van iemand beter weergeven door middel van quotes. Hier een reportage van een evenement dat een van onze tekstschrijvers een tijd geleden schreef voor het Nationaal Archief: aan de gang met big data en algoritmen.

 

Hier een stukje uit de tekst waarbij we ‘platte’ tekst en quotes afwisselen voor meer levendigheid:

Met veel data omgaan vraagt veel verantwoordelijkheid en integriteit. Just Stam van het ministerie van Veiligheid en Justitie maakt dit duidelijk met een aantal voorbeelden. Zo laat hij een afbeelding zien van een zelfrijdende auto die in volle vaart een splitsing nadert. Hardop vraagt hij zich af: “Onverwachts steken twee mensen over. Links een peuter, rechts een bejaarde. Rijdt de auto zichzelf en zijn inzittenden te pletter tegen de boom in het midden, of kiest hij voor links of rechts? Met andere woorden: komen we straks op een punt dat algoritmen ethische keuzes gaan maken op basis van de data waarmee wij ze voeden?”

Dit soort quotes helpen je om ook om meningen, vraagstukken en gevoelens te verwerken in je reportage.

 

Laat reportages schrijven door BureauTekst

Overweeg je een externe tekstschrijver in te huren voor een reportage? Dan kun je bij BureauTekst terecht. Wij bestaan uit een team van vijf tekstschrijvers. Bij elkaar opgeteld hebben we bakken ervaring. Zo werkten wij bij de overheid, ngo’s, op nieuwsredacties, bij commerciële bedrijven en meer. En alle teksten die wij schrijven, gaan eerst langs onze eindredacteur, als vanzelfsprekend extraatje, voordat ze teruggaan naar de klant. Zo behalen we de best mogelijke resultaten. Is het een spoedklus? Een krappe deadline maakt ons al lang niet meer nerveus. Wil je meer over ons weten, of ben je benieuwd naar reportages die wij al geschreven hebben? Laat vooral van je horen!

 

Nu contact opnemen met BureauTekst