Een schrijfwijzer opstellen: zo doe je dat

Stel dat iemand jou in één gesprek dan weer ‘je’ en dan weer ‘u’ noemt. Verwarrend hè? Dan is het alsof diegene twijfelt aan jou. En misschien ook wel aan zichzelf. In teksten komt zulke keuzestress maar wat vaak voor. De tone of voice wisselt voortdurend, meestal doordat bedrijven niet goed weten wie de doelgroep is niet durven te kiezen. Met een sterke schrijfwijzer voorkom je dit probleem. Je content wordt consistent en het wordt klanten duidelijk waarvoor ze kiezen. Ook een goede schrijfwijzer opstellen? We geven je graag de nodige tips.

 

Wat staat er zoal in een schrijfwijzer?

Een schrijfwijzer dwingt jouw bedrijf goed na te denken over wat zij op welke manier gaat communiceren. Je stelt dit document altijd gezamenlijk op, aangezien de hele organisatie hier gebruik van gaat maken. Een schrijfwijzer kan heel veel verschillende onderdelen bevatten. Hoe wil je (interne en externe) doelgroepen aanspreken? Welke toon gebruik je? Kies je voor een luchtige toon met ruimte voor een grapje of moet het een stuk zakelijker? Hoe spellen wij productnamen, functietitels en andere woorden? Schrijven we ze met een hoofdletter? Welke term kiezen wij? Het staat allemaal in een sterke schrijfwijzer.

 

Schrijfwijzer opstellen

Bij het opstellen van een schrijfwijzer is het belangrijk om eerst antwoord te geven op de twee onderstaande vragen:

 

Wat wil je uitstralen?

De kernwaarden van de organisatie zijn de basis bij het opstellen van een schrijfwijzer. Wat wil je als bedrijf uitstralen? Ofwel: hoe wil je dat anderen jou zien? En wat heb jij precies te bieden? Kernwaarden kunnen omschreven worden in een paar steekwoorden of enkele korte zinnen. Bijvoorbeeld: open, vrienden, enthousiast, stoer etc. Maak het vooral niet te uitgebreid of wollig. Door het noteren van de kernwaarden in je schrijfwijzer, heb je in feite een checklist die je naast je content kunt leggen. Het is een soort ‘spiekbriefje’ dat iedereen kan gebruiken om de juiste tone of voice te waarborgen.

 

Wat is de stem van jouw bedrijf?

Bij het opstellen van een schrijfwijzer bedenk je hoe je de verschillende doelgroepen aan wilt spreken. Probeer je toon te omschrijven aan de hand van de kernwaarden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan transparant, begrijpelijk, klantgericht of vriendschappelijk. Je kunt in je toon een onderscheid maken tussen verschillende doelgroepen, maar dat moet dan wel over details gaan. Je toon heeft namelijk veel met bedrijfscultuur te maken en je hebt als bedrijf maar één cultuur.

 

Maak regels en afspraken!

Ben je accountmanager, account manager of Account Manager? HBO’er of hbo’er? Er zijn veel spellingvormen en er is niet altijd een goed of fout. Het is wel belangrijk dat je als bedrijf consistent bent in de manier waarop je dit soort dingen schrijft. Besteed daarom bij het opstellen van een schrijfplan aandacht aan het hoofdstuk afspraken en regels. Je kunt nog zo uniform communiceren met z’n allen, als er slordigheden in de teksten staan, sla je alsnog de plank mis. Neem daarom van veelvoorkomende vaktermen en producten de schrijfwijze in je schrijfwijzer op.

 

Voorbeeld schrijfwijzer

Online vind je verschillende voorbeelden van schrijfwijzers. Bijvoorbeeld eentje van de Erasmus Universiteit:

“Deze schrijfwijzer gaat specifiek over teksten die je tijdens je studie moet schrijven. Je
zou deze met een algemene term wetenschappelijke teksten kunnen noemen, om ze te
onderscheiden van bijvoorbeeld journalistieke of commerciële teksten.
Wanneer je aan iemand vraagt het concept tekst eens te definiëren, krijg je
meestal een antwoord als “een verzameling zinnen”, “iets met een inleiding, kern en
een slot” of “iets met een boodschap”. Dat mag allemaal een beetje waar zijn, maar een
omschrijving van wat een goede tekst is levert het niet op. Hoe komen we dan wel tot
een bruikbare omschrijving? Wat zijn de belangrijkste kernmerken?”

In deze schrijfwijzer worden die kenmerken vervolgens toegelicht aan de hand van tekstkenmerken, schema’s, bronvermeldingen, verwijzingen, centrale onderwerpen en nog veel meer. Als je andere voorbeelden wilt zien, kun je ons ook altijd even mailen. Bij BureauTekst hebben we verschillende schrijfwijzers die je kunt inzien.

 

Een schrijfwijzer opstellen? BureauTekst helpt!

Hulp nodig bij het opstellen van een schrijfwijzer? Neem dan eens contact op, onze tekstschrijvers weten er alles van. Bij BureauTekst zijn we al jaren betrokken bij de contentstrategieën van bedrijven door heel Nederland. Die hebben allemaal een soortgelijk doel: winst boeken met content, in welke vorm dan ook.

 

Nu contact opnemen met BureauTekst