Schrijven voor het web: 5 schrijftips

Schrijven voor internet is net als vissen: met een klein beetje moeite sla je zo de gewenste prooi aan de haak. Het is daarbij belangrijk dat je het aas zorgvuldig uitkiest: met een beetje pech is een bezoeker ook zo weer verdwenen. Het draait allemaal om iets aantrekkelijks aanbieden als lokkertje. En dan binnenhengelen. Lees in dit blog hoe klanten blijven hangen.

 

Maak je website overzichtelijk

Help je bezoeker met overzicht houden door structuur te bieden. Hiermee bedoelen we een heldere lay-out en een duidelijke navigatie met relevante termen en zoekwoorden. Begin je webtekst altijd met een grote kop in H1-formaat. De rest van de tekst verdeel je in subkoppen en geef je een H2 of H3 formaat. Zo wordt je tekst overzichtelijk met een hoofdonderwerp en subonderwerpen.

 

Roep op tot actie

Alleen tekst om te lezen is vrij saai.  Zorg dat er op iedere pagina van jouw website iets te beleven valt of voordeel te behalen is. Het liefst op een centraal punt. Dat kan een tool zijn (‘Vul hier je gewicht in om je BMI te berekenen’) of bijvoorbeeld een test (‘Ontdek jouw grootste zwakte op de werkvloer’). Zo zorg je ervoor dat jouw bezoeker met je content aan de slag gaat.

 

schrijven voor het web_webSchrap twijfelwoorden

Werkoorden zoals ‘zullen’, ‘gaan’ en ‘kunnen’ zorgen voor ruis en bovendien laten ze je tekst onzeker overkomen. Dat geldt ook voor bijwoorden zoals ‘misschien’, ‘wellicht’ en ‘eventueel’. Deze verdunnen allemaal de betekenis, waardoor je minder overtuigend overkomt in wat je te vertellen hebt. Hulpwerkwoorden en twijfelwoorden moet je in elk soort tekst proberen te vermijden. Ook wanneer je gaat schrijven voor het web. Ze zijn namelijk overbodig en maken je tekst minder vlot.

 

Schrijf kort en bondig

Maak je zinnen niet te lang, maar van ongeveer tien woorden. Schrijf korte alinea’s en betekenisvolle koppen. Wil je een opsomming maken? Gebruik hier dan bulletpoints voor. Dit leest prettiger.

 

Denk aan SEO

De essentie van schrijven voor het web is dat jij zorgt dat jouw site consistent en correct is. Kies voor paginatitels die passen bij de content, gebruik woorden in je tekst waar jouw bezoekers op zoeken en gebruik alt-teksten (van foto’s en illustraties) die aansluiten bij de inhoud van de pagina. Daarnaast moeten de links die jij in jouw tekst zet, kloppen en werken en moet de site bieden wat hij belooft. Wil jij meer tips& tricks om jouw SEO-score van jouw content te verbeteren? Bekijk dan ook eens deze video over SEO-check.

 

Schrijf voor jouw doelgroep

Vooral bij schrijven voor het web is het belangrijk om een specifieke doelgroep voor ogen te hebben. Aangezien je met weinig tekst werkt, moet je in een oogopslag de juiste doelgroep aanspreken. Hier pas jij ook jouw schrijfstijl op aan. Wil jij jongeren aanspreken? Dan gebruik je in jouw webteksten bijvoorbeeld geen ‘u’.

 

Gebruik alleen relevant beeldmateriaal

Kies nooit beeld als opvulling van je tekst. Lezers negeren dit namelijk. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat bezoekers weinig aandacht voor beeld hebben, hun blik is vooral gericht op het belangrijkste zoekwoord. Jouw bezoekers zijn daarentegen wel geïnteresseerd in relevant beeld. Wat nog gaver is, is jouw beeld klikbaar maken! Zo creëer je interactie met je bezoeker. Ben je van plan om gebruik te maken van beeldmateriaal? Geef de foto dan altijd een beschrijvende bestandsnaam en zorg dat je het zoekwoord in je alt-tekst vermeldt.

 

Webteksten nodig waar heel het internet van smult? 

Tot zover BureauTekst over schrijven voor het web. Heb je hulp nodig bij het schrijven van online teksten? Wij helpen jou graag. We bestaan uit een groep tekstschrijvers en redacteuren met diverse achtergronden, van journalistiek tot overheid. Laat vooral van je horen als je meer wilt weten!

 

Nu contact opnemen met BureauTekst