Tekst nakijken

Bij het beroep tekstschrijven zie je al snel een plaatje voor je van iemand die lekker in een rustig café of in een caravan in het groen zit te typen. Pot thee binnen handbereik en tussen de middag je zinnen verzetten met een boswandeling. Spoiler: Tekstschrijven doe je niet alleen. Het maakt niet uit hoe fantastisch goed je kunt schrijven. Iedereen heeft baat bij een tweede paar ogen. Bij iemand die jouw tekst kan nakijken. Waarom en hóé specialiseer je jezelf nu in dat nakijken? BureauTekst vertelt het je.

Tweede paar ogen

Een tweede paar ogen? What you say? Ben jij iemand die een tekst direct verstuurd als het af is, of lees je het een dag later nog even na? Dat laatste is al verstandig, maar geloof ons, als je iemand anders vraagt jouw tekst nog eens na te kijken, zal het je verbazen wat daar nog uit kan komen.

Een tweede paar ogen, niet jouw ogen dus, hebben de tekst waar jij op hebt zitten zwoegen nog niet eerder gelezen. Een frisse blik die scherp ziet of zinnen nu wel of niet lekker lopen en of de volgorde van de tekst nog beter kan.

Meest gemaakte fouten

 Wat streept iemand die een tekst nakijkt nu vaak nog aan? Of, met andere woorden, over welke dingen lees je als tekstschrijver zelf vaak heen? Drie veelvoorkomende punten op een rij:

  • Een taalfout die logisch oogt. Als eindredacteur zag ik laatst op het nippertje dat een tekst volstond met het woord ‘meeting’ in plaats van ‘meting’. Klonk én las logisch, maar klopte niet.
  • Het gebruik van onnodige zinnen. Als schrijver heb je een verhaal in je hoofd. Je schrijft de kern op en kleurt de tekst vervolgens in. Tijdens dat inkleuren wint het enthousiasme het soms en gebruik je zinnen die de tekst zelf niet meer versterken. Het verraderlijke is dat de zinnen heel erg op hun plek lijken te staan, maar eenmaal weggehaald, is de tekst duidelijker en meer to the point.
  • Hen/ hun, d/ t, etc/ et cetera… een taalzwakte is niemand vreemd. Welke taalregel zoek jij een paar keer per week op? Als je geregeld teksten nakijkt, heb je snel genoeg door wat de zwakke plek van jouw schrijver is.

Gratis tips voor de tegenlezer 

Heb jij de eervolle taak om een tekst na te kijken? Dan hebben wij hierbij een handige checklist voor je:

  1. Vormgeving, hoe óógt het?

Het oog wil ook wat. Staan verschillende lettertypes door elkaar, dan is het stuk niet meer prettig te lezen. Zorg dat het stuk er netjes uitziet.

 

  1. Continuïteit, houd dezelfde stijl aan.

Is de schrijfstijl actief, in de tegenwoordige tijd, zakelijk of juist losjes? Alles kan, als het maar door de hele tekst heen wordt vastgehouden.

 

  1. Verkeerd gespelde namen? Shame on you.

Een slordigheidje komt bij iedereen weleens voor. Maar spelfouten in namen schieten bij veel klanten, terecht, in het verkeerde keelgat.

 

  1. Dubbele spaties zijn dubbel vervelend.

In de categorie ‘lever een nette tekst af’, kunnen we niet om  dubbele  spaties  heen. Het staat slordig en vermindert de leesbaarheid.

 

  1. Gratis tip: lees de tekst van achter naar voren.

Als we een tekst nakijken, spelen onze hersenen een gemeen spelletje. Zien we een paar woorden, dan vormen we in ons hoofd zelf al een logische zin. Ook als die zin er niet echt staat of niet goed geschreven is. Dé truc: lees de tekst ook eens van achteren naar voren. Dan vul je zelf geen woorden meer in en vallen taalfouten extra op.

 

  1. Taalfoutjes zijn een no go.

Een klant die een schrijfopdracht uitbesteedt aan een tekstschrijver verwacht op z’n minst een taaltechnisch correcte tekst. Vist een klant een taalfout uit een door jou geschreven of nagekeken tekst? Ai… daar staat bij ons minimaal twee weken verse koffie en croissants regelen voor collega’s op.

 

  1. Klopt de volgorde van de tekst?

Heeft de tekstschrijver dagen zitten zwoegen op een uit zijn voegen barstende tekst? Dan is het heel logisch dat hij of zij op een gegeven moment niet meer ziet of de volgorde van de tekst nog klopt. Hier ligt jouw kans om de waarde van iemand die de tekst nakijkt nog eens goed te onderstrepen.

 

  1. Strookt de tekst met de opdracht van de klant?

Tip: zorg dat je goed op de hoogte bent van de opdracht van de klant. Wat wil de klant precies? Wil iemand een enthousiasmerend blog en lees je een zakelijk artikel? Tijd om aan de bel te trekken.

 

  1. Houd rekening met stijlgidsen, bent u een u of een je?

Sommige klanten hebben een eigen stijlgids. Maar ook kleinere klanten hebben zeker nagedacht over hun tone of voice en hoe ze de doelgroep willen aanspreken. Zakelijk of vlot? En spreken ze mensen aan met je of u? Vraag het even na!

 

  1. Communiceer, iedereen wil leren.

Ben je klaar met het nakijken van de tekst en heb je de definitieve tekst teruggestuurd naar de tekstschrijver? Stuur dan vooral ook een versie mee waarin je jouw wijzigingen hebt bijgehouden en waar eventuele opmerkingen of vragen in de zijlijn staan. Zo ziet de tekstschrijver in één oogopslag wat er veranderd is en ontdekt hij of zij ook waar eventuele schrijf-verbeterpunten te vinden zijn.

BureauTekst voor het nakijken van jouw teksten

Wij bij BureauTekst zijn dol op teksten nakijken. We hanteren dan ook het ‘twee-paar-ogen-principe’. Geen tekst verlaat ons bureau zonder dat het is nagekeken door onze eindredacteur of, bij absentie van die eindredacteur, een collega. Wil jij jouw tekst laten nakijken? Of wil je meer weten over hoe je teksten het best nakijkt? Bel ons! Mailen mag ook.

 

Nu contact opnemen met BureauTekst