Tekstsoorten die jouw bedrijf op voorsprong zetten

Als tekstbureau komen we heel wat tekstsoorten tegen. Een jaar geleden hadden we nog nooit van de term linkbuildingartikel gehoord, nu is het dagelijkse kost. Om een beetje overzicht te houden, delen we teksten in 4 soorten in. Zakelijk, commercieel, redactioneel en communicatief. Handig om het doel van je teksten te bepalen en effectief te schrijven.

 

Zakelijke teksten

Zakelijke teksten zijn in onze ogen de teksten die bedrijven nodig hebben om hun hun verhaal naar de buitenwereld over te brengen. Daar valt bijvoorbeeld onder:

  • Nieuwsbrief
  • Zakelijk blog
  • Vacature
  • Jaarboek
  • Bedrijfsmagazine
  • Offerte

 

Commerciële teksten

Dit zijn de teksten die bedrijven nodig hebben om hun producten of diensten onder de aandacht te brengen bij de doelgroep. Een aantal voorbeelden daarvan zijn:

  • Folder / Flyer
  • Brochure
  • Advertentie
  • Advertorial
  • Webtekst
  • Abri
  • Linkbuildingartikel

 

Redactionele en journalistieke teksten

Van redactioneel spreken we bij BureauTekst als er niet direct sprake is van een commercieel doel en als we over een heel specifiek onderwerp schrijven. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Persbericht
  • Nieuwsartikel
  • Interview
  • Reportage
  • Opiniestuk
  • Column
  • Ingezonden stuk

 

Communicatieve teksten

Dan zijn er ook nog de – zoals wij ze noemen – communicatieve teksten. Communicatieadviseurs schakelen ons bijvoorbeeld in voor het schrijven van een:

  • Storyline
  • Communicatieplan
  • Zakelijke brief
  • Advies
  • Speech
  • Uitnodiging / aankondiging

 

Mix van tekstsoorten

Natuurlijk is het niet gezegd dat de ene en de andere tekstsoort elkaar niet kunnen overlappen. Neem bijvoorbeeld een interview. Die kan een journalistiek doel hebben, maar kan ook vanuit commercieel oogpunt op papier worden gezet. Dat is goed om op te letten. Maar in de basis helpt het om teksten naar soort in te delen om zo rekening te houden met het doel dat ze moeten bereiken.

 

Doelen van verschillende soorten tekst

Elke tekstsoort heeft dus een eigen doel. Hieronder hebben we die voor je op een rij gezet. Dit zijn geen gouden regels, maar wel patronen die je vaak terugziet in teksten.

 

Zakelijke tekst:
Naamsbekendheid opbouwen, klanten vinden en binden

Commerciële tekst:
Verkopen

Redactionele tekst:
Mening geven, bekendmaken

Communicatieve tekst:
Informeren

 

Gebruik ze om je doel te bepalen

De tekstsoorten zoals wij die als tekstbureau gebruiken, zijn natuurlijk niet heilig. Op deze website vonden we bijvoorbeeld een hele andere indeling van teksten. Zoals we al zeiden: de ene past soms ook prima in het andere hokje. Maar het geeft wel handvatten om doelen te bepalen. Waarom schrijf je deze tekst? Wat moeten lezers doen of laten als ze klaar zijn? Op die manier schrijf je effectief en geef je jouw bedrijf een grote voorsprong als het op communicatie aankomt. Jij weet waar je mee bezig bent.

 

Verschillende tekstsoorten laten schrijven

Ben je op zoek naar een goede tekstschrijver? Bij ons tekstbureau in Amsterdam hebben we er genoeg. Waar de één een journalistieke achtergrond heeft, komt de ander uit de marketingwereld of bij de overheid vandaan. Daardoor hebben we alle expertise in huis om verschillende tekstsoorten voor jouw bedrijf om te zetten in succes. Zelfs als je een hele nieuwe hebt bedacht.

 

Nu contact opnemen met BureauTekst