Tutowattes? Juist, tutoyeren en vousvoyeren. Dat klinkt misschien erg ingewikkeld, maar wees gerust. Het valt allemaal reuze mee. Tutoyeren en vousvoyeren betekent simpelweg de manier waarop je iemand aanspreekt. Met ‘jij’ (‘tu’ in het Frans) of met ‘u’ (‘vous’ in het Frans). De vraag is alleen voor welke aanspreekvorm je moet kiezen In dit blog lees je alles wat je daarover moet weten.

Aanspreken met jij of u?

Als je een tekst voor een website schrijft is het vaak lastig te bepalen welke tone of voice je moet kiezen. Het aanspreken met je of u maakt hierin al een groot verschil. De keuze die je maakt hangt onder andere af van de doelgroep waarvoor je schrijft. En de keuze heeft gevolgen voor je nieuwsbrief, je advertenties of je berichten voor social media. Eigenlijk voor al je media-uitingen. Maak daarom niet alleen die keuze, maar belangrijker nog: blijf consequent bij die keuze. Verderop meer daarover.

Professionele kilte of persoonlijke warmte

Wanneer je iemand met ‘u’ aanspreekt, klinkt dit zakelijker en professioneler. Tegelijkertijd is het nadeel hiervan dat het afstand creëert. Het aanspreken met ‘je’ is veel persoonlijker. Het klinkt soms misschien iets minder professioneel, maar mensen voelen zich meer direct aangesproken. Zij krijgen letterlijk het gevoel dat het over hen gaat en niemand anders. En iemand persoonlijk aanspreken en bereiken met tekst is vaak precies wat je wilt!

Is aanspreken met ‘u’ dan fout?

Zeker niet! Zoals eerder gezegd zijn er heel veel websites waar de lezer met ‘u’ wordt aangesproken. En het is niet zo dat deze websites het ‘fout’ doen of dat de teksten op deze websites niet goed lopen. Hier kun je in gedachten houden dat als je klanten offline aanspreekt met u, je ze ook online aanspreekt met u. En andersom. Het enige dat belangrijk is, is consistentie.

Waarom is consistentie zo belangrijk?

De grootste fout die je kunt maken is ‘u’ en ‘jij’ door elkaar gebruiken. Dat lijkt misschien maar iets kleins en onopvallends, maar het tegendeel is waar. Er wordt letterlijk een soort ‘sociale code’ doorbroken. Dit houdt in dat we in ons gedrag altijd consistent proberen te zijn, zelfs wanneer we niet eens ons best doen. Het is namelijk zo dat wanneer mensen zich inconsequent gedragen, dit storend kan zijn voor de luisteraar of lezer en bovendien zeer slordig staat. Het kan zelfs letterlijk de haren van de lezer overeind doen staan. Het gevolg hiervan? Minder klanten. Consistentie is dus een van de belangrijkste onderdelen in jouw teksten.

Herken jezelf in de tekst

Als allerlaatste is het belangrijk dat je, ondanks dat je consequent bent in het gebruik van ‘jij’ of ‘u’, rekening houd met je eigen persoonlijkheid. Het is de bedoeling dat wanneer mensen jouw website lezen, zij het idee krijgen dat ze met jou persoonlijk praten. Als dit afwijkt van hoe je in het dagelijks leven met mensen praat, kunnen klanten jou niet herkennen in de tekst. Dat is een gemiste kans, zeker als je producten of diensten wilt verkopen. Dan wil je op hetzelfde niveau als potentiële klanten met je doelgroep communiceren. Dat vergroot de kans op conversie.

Voordelen van persoonlijk aanspreken

Wanneer je consequent bent in het aanspreken van klanten, op een manier die bij jou past, merk je snel genoeg dat dit een aantal voordelen oplevert. Lezers vinden jou hoogstwaarschijnlijk sympathieker en merken dat jij het echt bent. Ook is het zo dat, doordat klanten zich persoonlijker voelen aangesproken, de reclameboodschappen beter bij de klanten passen en dus effectiever zijn voor jou als ondernemer. Als laatste voordeel voor jou is het zo dat als je echt vanuit jezelf schrijft, het veel leuker en makkelijker is om te doen. Typisch een win-win-situatie dus!

Vind jij het lastig om te kiezen hoe je mensen moet aanspreken op jouw website? Dat is geen probleem. BureauTekst helpt je graag met jouw webteksten. Neem gerust contact met ons op!