Waar moet een seo-tekst aan voldoen? Dit dus

Wat is het verschil tussen een normale webtekst en een seo-tekst? Seo-teksten zijn gericht op wat jouw doelgroep zoekt. Maar hoe weet je wat je toekomstige klanten zoeken en hoe zet je dit om in vindbare kopij? In dit blog krijg je antwoord op een veel gesteld vraag: waar moet een seo-tekst aan voldoen? En natuurlijk zijn we ook zo vriendelijk geweest om meteen wat tips op een rij te zetten.

 

Gebruik de juiste zoekwoorden

Zoekt en gij zult vinden. Meer dan 90 procent van de Nederlanders googelt dagelijks. Voor vrijwel álles waarover ze meer willen weten. Niet alleen om te kijken waar een seo-tekst aan moet voldoen dus, maar ook om te kijken welk voer zij hun kat het beste kunnen geven. Om een internetgebruiker op jouw tekst te laten uitkomen, moet je zorgen dat de veelgebruikte zoekwoorden erin voorkomen. Die vind je met behulp van een zoekwoordenonderzoek. Daar hebben we een handig blog over geschreven: doe-het-zelf zoekwoordenonderzoek.

 

Jouw kop is het belangrijkste!

Met kop bedoelen we niet je hoofd en je wilde blonde lokken, maar de titel van je seo-tekst. Zorg dat deze altijd het belangrijkste zoekwoord bevat. Let op! Google hecht veel waarde aan de eerste paar woorden. Dus begin daar krachtig. Om het begrijpelijker te maken, geven we je een klein voorbeeldje. Stel, het zoekwoord is ‘seo-teksten schrijven’:

 

Goede titel: Seo-teksten schrijven? Zo doe je dat!

Slechte titel: Wij helpen jou bij seo-teksten schrijven

 

Ben je trouwens benieuwd wat de zoekterm voor dit blog is? ‘Waar moet een seo-tekst aan voldoen’. Was lekker makkelijk om een kop te verzinnen.

 

Goede seo-tekst schrijven? Vergeet de tussenkop niet!

Het gebruik van tussenkoppen maakt je tekst beter leesbaar. Maar niet alleen je lezers hecht waarde aan tussenkoppen, ook Google is je dankbaar. Zorg wel dat je elke tussenkop markeert als heading 2 in jouw CMS. Probeer ook vooraan in je tussenkop een zoekwoord te plaatsen.

 

Een goede seo-tekst gebruikt slimme links

De verborgen diamantjes in je schrijfwerk?  Kwaliteitslinkjes! Neem relevante links in je artikel op, dat is nuttig voor je lezers en goed voor de vindbaarheid. Hierbij is het verstandig op een aantal dingen te letten. Zo moet je zorgen dat de link-tekst, ook wel anchortekst, het zoekwoord bevat waarop je gevonden wilt worden. Daarnaast moet jouw tekst ook relevante zoekwoorden bevatten voor de pagina waar je naartoe linkt. Relevantie is het toverwoord.

 

Schrijf voor de lezer en niet voor Google

Het is belangrijk één ding voor ogen te houden: je schrijft je webteksten voor bezoekers en niet voor Google. Hier gaat het nog wel eens fout. Een tekst met te veel zoekwoorden is voor veel mensen een doorn in het oog. Een goede seo-tekst houdt rekening met zoekwoorden en termen, maar de focus moet liggen op zoekintenties. Geef op alle mogelijke vragen van jouw bezoekers antwoord en vergeet nooit dat jij zelf ook prettig leesbare webteksten wilt hebben.

Een overdaad aan zoekwoorden geeft al snel dit effect:

 

BureauTekst weet wat goede seo-teksten zijn

Laat jij nog kansen liggen op het gebied van seo-teksten? Dan werkt ons ervaren team seo-tekstschrijvers graag met je mee om van jouw website een succes te maken. Met de juiste overtuigingstechnieken, een vleugje verkooppsychologie en user experience helpen wij je klanten voor je bedrijf te winnen.

 

Nu contact opnemen met BureauTekst