Een goede zakelijke tekst schrijven

Er zijn verschillende vormen van zakelijke teksten schrijven. Dat varieert van een goede zakelijke blog tot bijvoorbeeld een productomschrijving. Opvallend is dat veel mensen denken dat zakelijke teksten en privéteksten heel verschillend zijn. Maar niks is minder waar tegenwoordig. Inmiddels kiezen bedrijven namelijk veel vaker voor een tone-of-voice die heel persoonlijk is. Niet meer die zakelijke, afstandelijke schrijfstijl. Nee, wanneer je een zakelijke tekst schrijft, gaat het erom dat je een duidelijke en persoonlijke boodschap op papier zet. Wij vertellen jou hoe.

 

Wees goed voorbereid

Voordat je gaat beginnen met een zakelijke tekst schrijven is het belangrijk om jezelf de volgende vraag te stellen: wie is jouw doelgroep en wat wil je doelgroep weten? Welke vragen hebben je klanten en hoe kun je deze het beste beantwoorden? Verplaats jezelf in de lezer en sluit jouw zakelijk tekst hier op aan.

 

Maak jouw lezer nieuwsgierig met een goede titel

Ga je een zakelijke tekst schrijven? Denk dan heel goed na over de titel van je stuk. De titel moet namelijk nieuwsgierig maken en de aandacht van de lezer trekken. Nu vraag jij je vast af wat een titel dan pakkend maakt? Door te benoemen wat het de lezer oplevert. ‘Zo val je binnen 1 week 5 kilo af’. Als jij graag wilt afvallen wil jij dit lezen, nietwaar? Het is belangrijk om de lezer altijd een reden te geven om je artikel te lezen. Als de titel van jouw zakelijke tekst al geen voordeel oplevert voor de lezer, waarom zou hij of zij het artikel dan lezen?

 

Zakelijke tekst schrijven? Visualiseer

Zorg dat jouw lezer een beeld krijgt bij je product of dienst. Het verhaal hoeft niet alleen maar positief te zijn, vertel je lezer ook waar hij op moet letten of wat hij moet doen als hij ergens tegen aan loopt. Vertel alle ins- en outs van jouw product of dienst. Voeg details toe die lezers helpen om het onderwerp van je tekst voor zich te zien. Eindig je verhaal waar mogelijk met een positieve noot om een goede indruk achter te laten.

 

Een kort maar sterk verhaal

Hoe houd je de aandacht van de lezer? Door te variëren. Wissel vragen af met leuke weetjes en informatie. Maak er geen lang verhaal zonder tussenkopjes van. Houd je alinea’s kort en bedenk naast een pakkende titel ook pakkende tussenkoppen. Zo kan de lezer de tekst snel screenen. Nog 1 tip om een goede zakelijke tekst te schrijven: opsommingen lezen ook erg fijn…

 

Schrijf makkelijk

Ga je een zakelijke tekst schrijven? Gebruik dan vooral geen moeilijke vaktermen.Laat onnodige woorden weg, dat leest makkelijker en fijner. Al doet de term ‘zakelijk schrijven’ anders vermoeden… zakelijk en saai is niet hetzelfde.

 

Vat samen 

Vat aan het einde van je stuk alles nog een keer in een alinea samen. Kom niet met nieuwe informatie, dat werkt verwarrend. Een goede samenvatting met een call to action aan het einde van je tekst leidt vaak tot conversie.

 

Zakelijk smullen met BureauTekst

Laat jouw bedrijf nog kansen liggen op het gebied van impactvolle communicatie? Wil je een zakelijke tekst schrijven waarmee je klanten vindt en bindt? De tekstschrijvers van BureauTekst helpen jou graag! Als tekstbureau ondersteunen we bedrijven door heel Nederland om zakelijke teksten met impact over te brengen. Zo hebben we voor Schiphol een jaarboek geschreven en de compleet nieuwe website Schiphol Tomorrow. Benieuwd naar dit succesverhaal? Lees het hier: een nieuwe website voor Schiphol.

 

Nu contact opnemen met BureauTekst