Doe-het-zelf zoekwoordenonderzoek

Om te voorkomen dat geen kip je webteksten leest, kun je vooraf een zoekwoordenonderzoek doen. Daarmee breng je heel handig in kaart: waarop jouw doelgroep zoekt, hoe je webpagina’s hoger laat eindigen in de zoekresultaten van Google en hoe je meer bezoekersverkeer naar je website trekt. Zo doe je het handig zelf.

 

Waarom een zoekwoordenonderzoek?

Een goed zoekwoordenonderzoek geeft antwoord op een aantal vragen die van groot belang zijn voor een succesvolle website:

  • Waarop zoekt jouw doelgroep?
  • Welke zoekwoorden zijn relevant voor jouw bedrijf en website?
  • Met welke zoekwoorden kan jouw website stijgen in de zoekresultaten van Google?
  • Welke pagina’s en content heb je beslist nodig?
  • Hoe deel je jouw website logisch in?
  • Hoe krijg je meer bezoekers op je website?

 

Je kunt je website ook schrijven zonder zoekwoordenonderzoek, maar dan bestaat de kans dat je veel prospects of potentiële klanten misloopt. Zonde, want met een dagje werk voor een goed zoekwoordenonderzoek heb je maanden of jarenlang meer resultaat.

 

Zo begin je

Een zoekwoordenonderzoek begint eigenlijk heel eenvoudig. Je hebt maar 3 dingen nodig, een veel papier, een pen en boerenverstand. Noteer alle woorden die je uit je blote hoofd te binnen schieten als het om jouw branche gaat. Voor ons tekstbureau zou dat bijvoorbeeld zijn: tekstbureau, tekstschrijvers, content, teksten laten schrijven, SEO-teksten, webteksten schrijven, zakelijke blogs, content-abonnement, enzovoorts. Dit lijstje vormt de basis voor de rest van je zoekwoordenonderzoek. Het geeft niet als je wat woorden mist, die kom je nog wel tegen als je verder gaat.

 

Handige tools voor zoekwoordenonderzoek

Er zijn verschillende tools om zoekwoordenonderzoek te doen, betaald en gratis. De zoekwoordplanner van Google is gratis. Bij BureauTekst gebruiken we de betaalde Keywordtool.io. We hebben verschillende tools en systemen uitgeprobeerd, deze biedt ons de snelste en meest uitgebreide resultaten. Door één woord (van je beginlijst) in te voeren, krijg je een compleet overzicht van gerelateerde zoekwoorden met het exacte zoekvolume. In een tweede en derde tabblad staan andere suggesties voor zoekwoorden in dezelfde hoek en vragen die mensen stellen over het onderzoek. Bijvoorbeeld ‘Wat is een tekstbureau’ of ‘wat doet een tekstbureau’. Zo ziet dat eruit.

 

Zoekwoord en resultaten:

 

Zoekwoordenonderzoek keywordtool

 

Alternatieve zoekwoord-suggesties:

 

Zoekwoordenonderzoek suggesties

 

Overzicht maken

Met behulp van een zoekwoordtool kun je dus uiteindelijk een hele lange lijst zoekwoorden samenstellen. Doe dat bij voorkeur in Excel, zodat je verschillende velden kunt toevoegen. Er zijn trouwens nog een aantal handige en gratis websites die je kunt gebruiken voor nog meer zoekwoorden. Bijvoorbeeld:

Ubersuggest
Answer the public
Google zoekresultaten
Synoniemen.net

 

Als je eenmaal je lijst zoekwoorden hebt – je weet nu waar jouw doelgroep op zoekt – is het belangrijk om te bepalen welke belangrijk zijn voor jouw website. Dat doe je door het zoekvolume en de concurrentie tegen elkaar af te wegen. Lees hieronder hoe je dat doet.

 

Zoekvolume en concurrentie

Als je lijst zoekwoorden klaar is, zet je die in een exceldocument. Daarna ga je het zoekvolume en het aantal concurrerende pagina’s toevoegen. Ik heb een voorbeeld voor je gemaakt:

 

Zoekwoordenonderzoek SEO-teksten BureauTekst

 

Het zoekvolume vind je dus in de zoekwoordtool die je gebruikt, het aantal concurrerende pagina’s vind je via Google zelf. Het beste kun je in de zoekbalk van google het volgende intikken:

Allintitle: zoekwoord

Op die manier krijg je het aantal concurrerende webpagina’s te zien met “jouw” zoekwoorden in de titel. Hoogstwaarschijnlijk je belangrijkste concurrentie. Ik wijs je even aan waar je dit ziet:

 

Zoekwoordenonderzoek concurrentie

 

Zie? In de grijze letters onder de zoekbalk, boven de kaart. Dit doe je voor ieder zoekwoord en neem je op in je exceldocument. Dit is een behoorlijke klus als je een lange lijst zoekwoorden hebt, maar zeker de moeite waard. Want het wordt een hele uitdaging als je tegen honderdduizenden concurrenten moet ‘opschrijven’ . Dan is er vast en zeker een beter zoekwoord te vinden.

 

De rekensom

Als je excelrapport met zoekwoorden klaar is, is het tijd voor een rekensommetje. Welke zoekwoorden zijn nu slim om je webpagina’s op te richten? Idealiter is het zoekvolume zo hoog mogelijk. Zo veel mogelijk mensen die per maand naar jouw onderwerp zoeken. Maar vaak betekent dit automatisch dat ook de concurrentie hoog is. En dat wil je juist weer niet. Hoe lager de concurrentie, hoe groter de kans dat je webpagina hoger eindigt in de zoekmachines.

 

Qua concurrentie houden we zelf ongeveer deze indeling aan:

0-500 concurrerende pagina’s: zeer laag
500-1500 concurrerende pagina’s: laag
1500-4500 concurrerende pagina’s: normaal
4500-7500 concurrerende pagina’s: hoog
7500+ concurrerende pagina’s: zeer hoog

Zoek in je lijst naar zoekwoorden met een zo hoog mogelijk zoekvolume en zo min mogelijk concurrentie. Dat zijn je winnaars en de basis voor goed vindbare webteksten.

 

Zoekintentie: wat is de bedoeling van je bezoeker?

Er is nog 1 belangrijk ding om rekening mee te houden als je zoekwoorden gaat selecteren. Wat is de zoekintentie van je doelgroep? Wat hopen zij te bereiken met het intikken van de woorden in Google? Ik geef hier weer een voorbeeld, dat werkt het makkelijkst.

 

  1. Zoekwoord: ‘Tekstbureau’. Dit is een vrij breed zoekwoord. De zoekende kan zowel op zoek zijn naar een tekstbureau om teksten te laten schrijven, als naar informatie. Bijvoorbeeld wat een tekstbureau is of doet. Er is dus nog geen directie koopintentie.
  2. Zoekwoord: ‘SEO-teksten Amsterdam’. Hier heb je te maken met een persoon die al wat gerichter op zoek is. Iemand is op zoek naar SEO-teksten in Amsterdam. Waarschijnlijk is deze persoon niet alleen op zoek naar informatie, maar heel gericht op zoek naar een SEO-tekstschrijver in Amsterdam of een tekstbureau ter ondersteuning.
  3. Zoekwoord: ‘SEO-teksten laten schrijven’. Hier is de koopintentie van iemand heel duidelijk.

 

Hoe specifieker en gerichter iemand naar jouw dienst of product zoekt, hoe beter de zoekwoorden voor je website zijn. Liever 20 mensen per maand die jouw dienst of product willen dan 1000 die alleen oriënteren en weer wegklikken. Hou daar bij het kiezen van je zoekwoorden dus rekening mee.

 

Als je hier meer over wilt weten, zoekwoordenonderzoek en zoekintentie, kun je ook de videoserie over zoekwoorden van Roy Ishak bekijken. Hij legt alles uitgebreid uit, onder andere de verschillen tussen short tail en long tail zoektermen. Heel handig als je beginner bent op dit gebied.

 

Zoekwoordenonderzoek & SEO-teksten schrijven

Als je zoekwoordenonderzoek klaar is en je hebt veelbelovende zoekwoorden gevonden, kun je aan de slag met een pagina-indeling en SEO-teksten. In andere blogs meer daarover. Heel veel succes, ik hoop dat je hiermee een eind op weg bent. Natuurlijk kun je zoekwoordenonderzoek ook laten doen en SEO-teksten laten schrijven.

 

Nu contact opnemen met BureauTekst