7 tips om steengoede social media copy te schrijven

Weinig tijd, weinig tekst en oneindig veel concurrentie. Hoe val je in vredesnaam op tussen die onophoudelijke stroom socialmediaberichten? Met steengoede social copy die aanzet tot meer. Pakkende zinnen die net genoeg prikkelen om door te klikken. Met deze 7 tips schrijf je socialmediateksten die echt werken.

Tip 1: Schrijf kort en krachtig

Let je weleens op je eigen scrollsnelheid? Grote kans dat je dagelijks een paar keer met hoge snelheid door Instagram, Facebook of LinkedIn vliegt. Socialmediagebruikers zijn razendsnel en snel verveeld. Ze scannen meer dan ze lezen. Vang de aandacht dus met een korte, krachtige boodschap. 

Is je verhaal iets langer maar wél boeiend voor je doelgroep? Deel je tekst dan op in behapbare brokken. Dat doe je zo.

  • Gebruik emoji’s (zonder hysterisch te worden)
  • Werk met bullet points
  • Deel je tekst op in korte alinea’s

Andere optie: link naar een groter artikel op je blog.

Tip 2: Schrijf actief

Actief schrijven maakt je teksten pakkend, scherp en makkelijk leesbaar. Ander voordeel: je zinnen worden automatisch korter. Dat komt mooi van pas bij dit snelle medium. Als je actief schrijft, staat het onderwerp van de zin vooraan. Het is duidelijk wie iets doet. Ook gebruik je zo min mogelijk hulpwerkwoorden. Dit zijn woorden als zijn, hebben, worden, kunnen en zullen.

Passieve zinnen:

  • Je kunt bij ons bijzondere films bekijken.
  • We zullen er alles aan doen je te helpen.
  • Er worden hier stapels pannenkoeken voor je gebakken.

Actieve zinnen:

  • Je kijkt bij ons bijzondere films.
  • We helpen je altijd. 
  • We bakken stapels pannenkoeken voor je. 

Je ziet het. Helder en lekker kort. 

Meer tips voor begrijpelijke teksten? Lees onze blog over begrijpelijk schrijven voor iedereen

Tip 3: Gebruik call to actions

Je Instagram-pagina is geen eindpunt, maar een beginpunt. Gebruik het om je likers te laten zien wat je te bieden hebt. Stuur ze naar je website, show je producten op een creatieve manier of laat vallen dat je een reuze-interessante nieuwsbrief verstuurt. Je social media zijn een onderdeel van het proces naar jouw product of dienst. Daarnaast bereik je nieuwe mensen door je fans te vragen iets te liken of iemand te taggen. Houd het bij 1 call to action, dat is wel zo overzichtelijk. Ideeën nodig?

  • Met wie kom jij hier sushi eten?
  • Schrijf je in voor de nieuwsbrief voor een wekelijks portie wooninspiratie.
  • Meer tips? Lees de blog over tuinieren voor dummies.
  • Kijk op onze website voor de nieuwe schoenencollectie.

Tip 4: Maak je volgers nieuwsgierig

Als merk wil je dat je doelgroep bezig blijft met jouw content of producten. Vertel dus niet je hele verhaal in je socialmediatekst, maar laat je volgers verder klikken naar je blog, website of YouTube-kanaal. Dat doe je niet alleen met een goede call to action, maar ook met content die niet te veel weggeeft. Maak je volgers nieuwsgierig! Geef net genoeg informatie en verwijs ze daarna door naar een ander medium voor het hele verhaal. 

Tip 5: Schrijf voor je doelgroep

Wij hebben het allerlekkerste ijs van de stad! Neh… Focus niet op hoe geweldig verrassend jouw producten of diensten zijn, maar op wat je volgers daaraan hebben. Zin in een ijskoude smaakbom op deze zweterige dag? Hm, dat klinkt best verleidelijk.

Vertel in je social media copy welke oplossing of ervaring je hen kan bieden. Doe dat lekker beeldend en herkenbaar, zodat je doelgroep het meteen voor zich ziet. Zo hebben ze meteen een gevoel bij jouw merk. 

Tip 6: Noem je kernonderwerp eerst

Je hebt ‘m vast weleens gezien, de ‘lees meer’-knop halverwege een socialmediapost. Die kapt een bericht na een X aantal tekens bruut af. Zet je belangrijkste boodschap of onderwerp dus helemaal aan het begin van je social copy. Zo weten gebruikers snel of het voor hen interessant is om het hele bericht te lezen. Ben je niet boeiend genoeg? Dan scrollen ze genadeloos verder. Verleiden dus, die lezer! Hoe je dit doet?

  1. Kom gewoon snel tot de kern, altijd goed
  2. Zet een duidelijke titel aan het begin van je socialmediatekst

Die titel moet de doelgroep meteen aanspreken en mag best een beetje triggerend zijn. Bedenk jezelf of het aanspreekt en past bij de rest van je bericht. Zo ziet zo’n pakkende tekst (en titel) voor social media er bijvoorbeeld uit:

ZIN IN ZOET • Van de homemade brownies tot de versgemaakte pancakes met fruit. We geven je smulgarantie op al onze zoete lekkernijen. Kom je proeven? Bekijk de kaart alvast online: www.lekkeredingen.nl

KUN JIJ WINNEN? • Dat is de grote vraag tijdens een middagje gamen in Holly’s Speelarena. Met old skool spellen en high tech VR-games is er voor iedere gamer genoeg te beleven. Wie daag jij uit? 

Tip 7: Ga het gesprek aan

Socialmediakanalen zijn, verrassing, sociaal. Gedraag je dus ook sociaal en gebruik je kanaal als de vermenselijking van je merk. Schrijf niet alleen een bericht, maar laat ook van je horen in de reacties. Luister naar je volgers en ga het gesprek aan in plaats van alleen maar informatie te zenden. Zo creëer je interactie en bouw je een band op met je volgers. En dat is heel waardevol!

Vlijmscherpe social copy in 3, 2, 1…

Heb je wel iets beters te doen dan uren priegelen op de perfecte caption? Wij schrijven superscherpe social copy voor al je sociale kanalen. Neem contact op, dan laten wij onze schrijfkunsten zien.