schrijven leer je zo

Schrijven leer je zo

Aap, noot, mies, wim, zus, jet... voor generaties schoolkinderen waren het de eerste schrijfkunsten. Als je dit artikel leest, ben je waarschijnlijk al verder gevorderd. Toch nog niet zover als je wilt? Lees dan dit blog: schrijven leer je zo.

Waar moet een seo-tekst aan voldoen? Dit dus

Wat is het verschil tussen een normale webtekst en een seo-tekst? Seo-teksten zijn gericht op wat jouw doelgroep zoekt. Maar hoe weet je wat je toekomstige klanten zoeken en hoe zet je dit om in vindbare kopij? Hier lees je waar een seo-tekst aan moet voldoen.

schrijven voor het web

Schrijven voor het web: 5 schrijftips

Schrijven voor internet is net als vissen: met een beetje moeite sla je zo je gewenste prooi aan de haak. Het is belangrijk dat je je aas zorgvuldig uitkiest: een bezoeker komt namelijk even kijken en is ook zo weer verdwenen, terwijl jij wilt dat hij blijft hangen. Het draait allemaal om iets aantrekkelijks aanbieden als lokkertje en dan binnenhengelen. Hoe je jouw toekomstige klant bereikt en daarna vasthoudt, dat lees je in dit blog.

Trello

Zo zet je Trello in bij het maken van content

Marlene is groen, Janneke oranje, Tamara rood, Kim paars en ik? Ik ben kanariegeel. Of we vanmorgen groepsgewijs de welbekende kleurentest hebben gedaan? Welnee, wij weten inmiddels best wat voor een kleur wij zelf zijn en wat voor een kleurencombinatie wij diep in ons hart éígenlijk graag zouden willen zijn. Deze vijf kleuren zijn onze Trellokleuren. Trello? Ja, Trello. Onze rots in de branding, licht in de duisternis, online Scrumbord & de to-dolijst der to-dolijsten. Meer weten? Hier alvast een Trellosnelcursus van BureauTekst.

schrijven voor het intranet

Schrijven voor intranet

Het is krokettendag in de kantine en Ans van de administratie is getrouwd met Jochem de receptionist! Taart om drie uur in vergaderruimte 8A. Is dit het niveau van jouw intranetpagina? Oei… Al zijn kroketten en taart heerlijk en is een trouwerij vaak leuk, intranet is niet bedoeld als bedrijfskrantje. Wat het dan wel is, of kan zijn? Daar hebben wij bij BureauTekst wel wat ideeën over.

Webcopy

Strategische webcopy schrijven

Veel praten is iets anders dan veel zeggen. En zomaar wat schrijven is iets anders dan webcopy schrijven. Zodra je leert om je boodschap strategisch over de buhne te brengen, ben je binnen. Gebruik de tips uit dit blog om de wereld te veroveren met je webteksten.

Begrijpelijk schrijven voor iedereen

Begrijpelijk schrijven voor iedereen

κατανοητή γραφή για όλους. Heb je enig idee wat hier staat? Wij ook niet. Komt doordat ’t Grieks is. En wij benne niet Grieks. Maar veel Nederlandstalige teksten zijn minstens zo onbegrijpelijk. Daar is geen Google Translate tegen opgewassen. Begrijpelijk schrijven voor iedereen is een kunst. Eentje die we je graag aanleren. Want hoe sneller mensen jouw boodschap begrijpen, hoe sneller ze van jouw diensten of producten overtuigd zijn

Website werkt niet

Website werkt niet? Zo verander je dat

Goede webpagina’s schrijven, content beheren, nieuwe diensten of producten toevoegen… aan een website heb je altijd werk. Wat op zich niet erg is, als ‘ie zich ontpopt tot je beste werknemer. Eentje die 24 uur per dag voor je werkt – en hard ook. Werkt jouw website niet? Is ‘ie meer van de koffiepauzes en ouwehoeren met collega’s? Met deze tips geef je hem een schop onder zijn ***.

uitnodiging schrijven

Een uitnodiging schrijven waarmee je volle zalen trekt

Een evenement, netwerkborrel of bijeenkomst: met deze tips van BureauTekst leer je een uitnodiging schrijven waarop zoveel mogelijk mensen ja zeggen. Want netwerken in je eentje is ook zo saai. Hoewel. Al die prosecco en bitterballen voor jezelf...

Leuke speech schrijven

Leuke speech schrijven

Als je een speech schrijft – voor jezelf of voor een ander – werk je toe naar een moment dat een aandachtig publiek op het puntje van hun stoel zit. Niét naar een publiek dat aandachtig wc-rollen, melk en andere wekelijkse boodschappen zit te bestellen. Met deze tips leer je een leuke speech schrijven. Zo eentje waar mensen echt naar willen luisteren.

Een superleuke slogan bedenken

Hoe bedenk je een sterkte en leuke slogan? Het is niet makkelijk, maar met een beetje chocola, pindakaas en maggi helpen we je op weg.

nieuwsbrief-schrijven

Succesvolle nieuwsbrief schrijven? Zo doe je dat!

Een succesvolle nieuwsbrief schrijven begint bij jouw boodschap. Wat is je verhaal en waar ga je over schrijven? Een goede nieuwsbrief geeft tips, inspireert en zet de lezer aan tot actie. Wil jij een nieuwsbrief schrijven die opvalt en gelezen wordt? Dat kan! Wij geven een aantal tips.

Over ons pagina

Hoe schrijf je een over ons pagina?

Geef het beestje maar een naam. Elk bedrijf heeft een zogenaamde over ons pagina. Waarom? Omdat deze pagina een van de meest bezochte pagina’s is. En met een reden. Mensen kijken graag naar andere mensen. Ga jij het liefst naar winkels waar mensen werken bij wie je je prettig voelt? Dat werkt online net zo. Spreekt jouw over ons pagina het publiek aan, dan heb je al tien winstpunten. Hoe je zo’n aansprekende pagina schrijft? Daar weten wij bij BureauTekst dan weer het een en ander over en we helpen je graag! Te beginnen met dit blog.

Een goede zakelijke tekst schrijven

Er zijn verschillende vormen van zakelijke teksten schrijven. Dat varieert van een goede zakelijke blog tot bijvoorbeeld een productomschrijving. Opvallend is dat veel mensen denken dat zakelijke teksten en privéteksten heel verschillend zijn. Maar niks is minder waar tegenwoordig. Inmiddels kiezen bedrijven namelijk veel vaker voor een tone-of-voice die heel persoonlijk is. Niet meer die zakelijke, afstandelijke schrijfstijl. Nee, wanneer je een zakelijke tekst schrijft, gaat het erom dat je een duidelijke en persoonlijke boodschap op papier zet. Wij vertellen jou hoe.

journalistiek interview schrijven

Hoe schrijf je een journalistiek interview?

Een interview. De Van Dale zegt er, vrij recht toe recht aan, over: een vraaggesprek met het doel om het gehoorde te publiceren of uit te zenden. En zo is het. Wie z’n dagen vult met schrijven, krijgt vroeger of later ook interviews op zijn pad. ‘Hoera!’, roepen wij. Want van alle schrijfkunsten is interviewen toch wel een heel mooie. Waarom? Omdat het dynamisch is. En spannend. En omdat het resultaat zo mooi kan zijn. Wil jij graag een journalistiek interview schrijven en kun je wel wat handvatten gebruiken? BureauTekst helpt je met dit blog graag vast op weg.

Goede homepage schrijven

‘Welkom op deze website.’ Als je hierop in Google zoekt, krijg je 120 miljoen (!) hits. Dat zijn een heleboel homepages die worden verkwanseld aan overbodige informatie. Hoewel lang niet al je bezoekers via je homepage binnenkomen, is het nog steeds een van je belangrijkste pagina’s. Met je teksten wil je daar meteen duidelijkheid scheppen, anders is je bezoeker in 1 klik foetsie. Met deze tips schrijf je een goede homepage.

Scherpe teksten schrijven

Teksten die het leukst zijn om te lezen, hebben vaak iets scherps. Ze zijn een beetje edgy, hebben een leuke twist. In dit blog leren we jou ook scherpe teksten schrijven. Beloofd. De cactus op je bureau wordt er jaloers van.

Doe-het-zelf zoekwoordenonderzoek

Om te voorkomen dat geen kip je webteksten leest, kun je vooraf een zoekwoordenonderzoek doen. Daarmee breng je heel handig in kaart: waarop jouw doelgroep zoekt, hoe je webpagina’s hoger laat eindigen in de zoekresultaten van Google en hoe je meer bezoekersverkeer naar je website trekt. Zo doe je het handig zelf.

Nieuwsartikel schrijven

Nieuwsartikel schrijven: het laatste nieuws

Een fusie, nieuwe diensten of producten, uitbreiding, een prijs gewonnen… Schrijf je voor jouw bedrijf of redactie regelmatig nieuwsartikelen? Of is het idee om daar meer mee te doen? Dan hebben we in dit blog wat tips voor je op een rij gezet. Een sterk nieuwsartikel schrijven van start tot slotzin: zo fix je dat.

Hoe schrijf je een goede inleiding voor webteksten?

Eenzaam zwerven ze rond... miljoenen ongelezen teksten. Oorzaak: afwezigheid van een goede inleiding. Als je de kunst van het verleidelijk inleiden in de vingers hebt, ben je zeker van stukken meer geinteresseerde lezers. Hier de insiders-tips: hoe schrijf je een goede inleiding voor webteksten?

verkoop tekst woning

Verkooptekst woning: zo schrijf je de beste

Makelaars zien dat een onderscheidende tekst het verschil kan maken in een oververhitte woningmarkt. We schrijven uitnodigende teksten die potentiele kijkers nieuwsgierig maken. Zo verkochten we een prachtig gerestaureerde oude villa met onder meer de woorden: ‘Het haardvuur aan, potten en pannen op het prachtige fornuis in de open keuken, urenlang tafelen in de halfronde serre… dit huis vraagt om een gezin dat nieuwe herinneringen maakt.’

offerte schrijven

Offerte schrijven: zo verdien je er altijd aan

Een goed geschreven offerte maakt altijd winst. Ook als je de opdracht niet krijgt. Een offerte is namelijk een unieke kans om jezelf te onderscheiden van je concurrent. Want een offerte die opvalt is een prachtig visitekaartje. Een kans om jouw bedrijf op een bijzondere manier onder de aandacht te brengen. Bij een offerte tellen de cijfers net zo hard als de letters.

Geld verdienen met je 404-pagina

Hoeveel geld levert één klant jouw bedrijf op jaarbasis op? 100 euro? 1000? 10.000? Zonde om dat weg te gooien met een nietszeggende 404-pagina. No worries. In dit blog van BureauTekst lees je hoe je een leuke 404-tekst schrijft. Een pagina die converteert, zodat bezoekers met alle plezier alsnog jouw website bezoeken en klant kunnen worden.

Goede tekstschrijver

Zo vind je een goede tekstschrijver

Het samenbrengen van letters tot woorden, woorden tot zinnen en zinnen tot een onderscheidende tekst is ingewikkelder dan je denkt. Aan welke eisen en kwaliteiten moet een goede tekstschrijver voldoen? En hoe vind je zo iemand?

Advertorial schrijven? Gebruik dit voorbeeld

Verkoop je bruiloften in het buitenland? Ben je oprichter van een smaakmakende start-up? Een mkb’er die mooie producten verkoopt? Een advertorial is een goede manier om de aandacht erop te vestigen. Weten hoe je een goede advertorial schrijft? We laten het je graag zien aan de hand van een voorbeeld.