Webteksten herschrijven: wanneer doe je dat?

Ligt jouw website dieper begraven in de zoekresultaten van Google dan mammoetbotten onder duizenden jaren aarde? Hoop je op aanvragen, maar gebeurt er nop? Dan kan het optimaliseren en herschrijven van je webteksten helpen. Hoe meer bezoekers op je website, hoe meer potentiële klanten. Waardevolle content is daarbij cruciaal. Zeker tekst – omdat dit nog altijd goed te indexeren is voor de algoritmes van zoekmachines. Heb je al webteksten? Lees wanneer herschrijven handig is.

Teksten met humor

In beeld met goede webteksten

SEO-teksten… je hebt de term waarschijnlijk al tot treurens toe gehoord. Het staat voor ‘Search Engine Optimization’, ofwel ‘zoekmachine-optimalisatie’. SEO-teksten zijn bedoeld om jouw website vindbaar te maken via zoekmachines. Hoe beter teksten zijn voor klanten, hoe hoger Google ze waardeert. Zo scoor je dus niet alleen hoge posities, maar trek je ook écht geïnteresseerden aan. Belangrijk, want aan een meute ongeïnteresseerde bezoekers heb je niets. Als je eenmaal in beeld bent met je website, wil je mensen natuurlijk ook voor je winnen.

 

Klanten voor je winnen

Stel: je hebt webteksten die je redelijk oké vindt en je ziet via Google Analytics dat er best wat bezoekers op je site komen. Maar: je ziet ook dat ze meteen weer wegklikken. Dan heb je weinig aan goed gevonden worden en is het belangrijk om te onderzoeken wat er loos is. Is je website misschien niet aantrekkelijk of aansprekend genoeg? Dan kun je de webteksten herschrijven in een andere tone of voice. Sluit de informatie niet op de behoefte van je doelgroep? Dan is het belangrijk om nog eens goed te kijken naar de zoekwoorden. Komen bezoekers wel met de juiste zoekintentie naar jouw website?

 

Zo zijn er verschillende factoren die een hoog bouncepercentage kunnen veroorzaken, waarbij bezoekers slechts één pagina bekijken en meteen weer pleite zijn. En dus ook verschillende reden om je webteksten opnieuw te schrijven.

 

Tips voor het schrijven van de perfecte webtekst

Je steekt veel tijd en geld in goede webteksten, dus wil je dat bezoekers ook de moeite nemen om ze te lezen. Ellenlange, droge kost kun je mensen dan niet aandoen. Het is van belang dat je ze snel overtuigt: waarom moet de bezoeker een product of dienst bij jou afnemen? Waarom ben jij de beste partij hiervoor? Wat is je meerwaarde? Wat zijn je Unique Selling Points? Waarom kan deze klant nooit meer zonder jouw dienst of product?

 

Hier wat tips voor het schrijven van een volmaakte webtekst:

  • Doelgroep

Bepaal eerst je doelgroep. Schrijf je webtekst voor een persoon en maak het zo persoonlijk mogelijk. Dan voelt de lezer zich echt aangesproken en betrokken.

 

  • Doel van je website

Bepaal vervolgens het doel van je webpagina. Wat wil je dat de bezoeker op jouw website doet? Wat je ook wil, maak het mensen zo makkelijk mogelijk.

 

  • Optimaliseer je tekst

Zorg dat er belangrijke zoekwoorden en -zinnen in je tekst staan. Kies de belangrijkste zoekterm en twee of drie ondersteunende zoektermen die in het verlengde daarvan liggen. Gebruik eventueel nog enkele synoniemen voor extra context. Verwerk deze zoekwoorden strategisch in je webteksten. Zo ziet Google dat jij biedt wat klanten zoeken en stijg je in de zoekresultaten.

 

  • Prikkelende titel en intro

Focus niet alleen op zoekwoorden, maar trek de aandacht van bezoekers door gebruik te maken van een prikkelende titel en introductie. Zo zorg je dat je bezoeker überhaupt beging met lezen. Gebruik ook je belangrijkste zoekterm altijd in de titel.

 

  • Voordelen benoemen

Benoem de belangrijkste voordelen van jouw product, dienst of bedrijf. Het is belangrijk om daar goed over na te denken en je eigen USP’s helder voor ogen te hebben. Als jij zelf niet zeker weet waarom een klant voor jou moet kiezen en niet voor de concurrent, waarom zou hij of zij dat dan wel weten?

 

  • Interesse omzetten in verlangen

De voordelen van jouw specifieke product of dienst moeten ervoor zorgen dat interesse omslaat in verlangen. Geef je klant het gevoel dit écht nodig te hebben. Dat ze eigenlijk niet normaal meer kunnen leven zonder. Als je meer over dit soort psychologische oorlogsvoering wilt weten, kun je bijvoorbeeld het boek Invloed van Robert Cialdini lezen.

 

  • Makkelijk bestellen

Zorg ervoor dat jouw product of dienst makkelijk te bestellen is voor bezoekers. Dat is veelal een technische aangelegenheid, maar met goede teksten neem je drempels weg voor klanten. Schrik ze bijvoorbeeld niet af met moeilijke termen of complexe invulvelden.

 

  • Meta-omschrijving

Bij het schrijven of herschrijven van webteksten lijkt de meta-omschrijving misschien onbelangrijk. Omdat hij niet direct meetelt als ranking factor voor een betere vindbaarheid voor je website. Maar het percentage mensen dat op jouw zoekresultaat klikt, wordt er wel door beïnvloed. Bij de zoekresultaten in Google zie je als eerst de meta titel, vervolgens de URL en daaronder een korte omschrijving: de meta-omschrijving. Schrijf die met veel aandacht op – als een mini-advertentie waarmee je lezers verleidt.

 

Webteksten herschrijven? Daarom!

Niet alleen vindbaarheid in Google is een reden om je webteksten te herschrijven. Ook dit zijn redenen om je eens goed te verdiepen in wat er eigenlijk geschreven staat op je website:

 

  • Je webteksten zijn verouderd en passen niet meer bij de website, de strategie of de ‘tone of voice’ van jouw bedrijf.
  • Je overweegt een nieuwe website. Dit is een mooi momenten om oude webteksten weer eens goed onder de loep te nemen.
  • De concurrentie zit je op de hielden of haalt je in. Herschrijven, verlengen of optimaliseren van je webteksten is dan een goed idee. Ook verrijken van de content met andere middelen kan een goede keus zijn. Bijvoorbeeld beeld, video of podcasts.
  • Je krijgt veel vragen over je website. Je hebt erg je best gedaan om jouw diensten of producten met je webteksten te verduidelijken, maar in de praktijk blijken ze juist veel vragen op te roepen.
  • Veel fouten in webteksten en opmerkingen van (potentie) klanten daarover.
  • Als teksten doodlopen en niet toewerken naar een call-to-action. Dit laatste is wel belangrijk om bezoekers om te toveren in klanten.
  • De webteksten staan zo bol van clichés dat zelfs de kamerplanten er droevig van gaan hangen. Teksten als “welkom op onze website”, “je kunt bij ons aankloppen voor” en “dé partner in” zijn te slaapverwekkend om verder te lezen.
  • Je webteksten zijn te ingewikkeld. Geloof ons: ook hoge hotemetoten en overslimme ict’ers lezen liever teksten zonder de Dikke van Dale nodig te hebben.

 

Webteksten laten herschrijven door BureauTekst

Google wordt steeds slimmer en weet goede teksten steeds beter van slechte te onderscheiden. En klanten worden – terecht – kritischer. Voor jouw product of dienst 10 andere. Als bedrijf moet je jezelf onderscheiden om te winnen.

 

Wil jij creatieve en vindbare webteksten van het hoogste niveau? We helpen je graag bij het schrijven of herschrijven ervan. Wij zorgen dat jouw investering zich uitbetaalt in extra bezoekers en klanten.

 

Nu contact opnemen met BureauTekst