Stuur je bezoekers met een call to action
Een call to action, afgekort CTA, is eigenlijk de bewegwijzering op je website. Handige bordjes waarop je bezoekers precies zien wat de volgende stap is. Dit kan een andere relevante pagina zijn, of een actie die je bezoeker kan ondernemen. Slim, want anders verdwalen ze of lopen ze vast in het online doolhof. Het doel van een call to action kan van alles zijn. Meer relevante informatie geven, een offerte aanvragen, een aankoop doen of een pagina delen op social media bijvoorbeeld.
Voorbeelden van call to actions
Een soort bewegwijzering dus. Een call to action kan verschillende vormen hebben, namelijk deze:
- Een button met een tekst erin
- Een tekstlink, zoals ‘Lees meer over de verzorging van puppy’s’
- Een banner met een tekst erop
In alle gevallen is het aan jou je bezoeker de goede kant op te wijzen, zodat ze de weg naar je product moeiteloos vinden. Ook kun je de klikdrempel een stukje verlagen door een verleidelijke tekst in je call to action te schrijven.
Een grandioze call to action schrijven in 3 stappen
Stap 1: Bepaal het doel van je CTA
Bedenk vooraf wat het doel is van je pagina en pas je call to action daar op aan. Wat wil je dat je bezoeker doet nadat hij of zij je steengoede webteksten heeft gelezen?
Stap 2: Bekijk waar in het proces je bezoeker staat
Je bezoeker bewandelt de weg naar jouw product graag met kleine, logische stappen. Op een homepage is het niet logisch om direct een nieuwe loungebank van een paar honderd euro af te rekenen. Wooninspiratie opdoen of verschillende modellen bekijken is wél een goed idee. Bedenk dus waar in het proces je bezoeker op dat moment zit en wat een logische volgende stap is. Hier pas je je CTA op aan.
Stap 3: Overtuig je bezoeker
Het grote verleiden kan beginnen! Net als in het echte leven doe je dit ook nu met overtuigende woorden. Met deze tips sla je iedereen aan de haak:
Maak klikken op je CTA makkelijk
Je bezoekers zitten niet te wachten op zware inspanningen. Put ze dus niet uit met vermoeiende woorden die iets van ze vragen. Hoe makkelijker een call to action lijkt, hoe beter. Wat je dus niet moet doen:
- Koop nu
- Meld je aan
- Geef je e-mailadres
Versier met positieve woorden
Positieve termen die je bezoekers iets beloven, klinken een stuk beter. Waarom zouden ze eigenlijk niét op je button of link klikken? Ze worden er alleen maar beter van! Gebruik bijvoorbeeld de volgende CTA’s:
- Ontdek de nieuwste collectie
- Ontvang de gratis inspiratiebrochure
- Krijg de hoogste korting
- Vind de perfecte match
Schep de juiste verwachting
Mensen zijn gek op duidelijkheid, ook online. Vertel dus wat je bezoekers kunnen verwachten na de klik op jouw call to action. Dit doe je niet met een vage term als downloaden, aanmelden of lees verder. Hoe wel?
- Meld je aan voor de workshop
- Download de brochure
- Lees meer over voedingsschema’s voor baby’s
Voeg urgentie toe
Hoe schaarser, hoe interessanter. Je bezoekers staan te trappelen om producten of aanbiedingen die tijdelijk zijn of waar maar weinig van beschikbaar is. Pas wel op dat je buttons niet te schreeuwerig worden. Bijvoorbeeld:
- Ontvang alleen vandaag 50% korting
- Ontdek snel de nieuwste deals
- Krijg tijdelijk toegang tot exclusief materiaal
Gebruik concrete woorden
Neem je ruimte om te verleiden en gebruik geen lege termen zoals klik hier. Klik hier en dan? Een button of link laat al zien dat je bezoeker kan klikken, dat hoef je dus niet meer op te schrijven. Zorg dat je concreet bent met bijvoorbeeld:
- Lees de veelgestelde vragen
- Ontvang de laatste aanbiedingen via de nieuwsbrief
- Bekijk je verlanglijstje
BureauTekst voor webteksten die werken
Vind jij het lastig om je bezoeker wegwijs te maken op je website of zijn je stoffige webteksten aan een opknapbeurt toe? BureauTekst helpt je graag met het schrijven van jouw webteksten. Als onderdeel van onlinemarketingbureau Whello kunnen we zelfs je hele website onder handen nemen. Dan komt nu onze call to action… Plan een creatieve brainstorm in. Overtuigend, toch?