Handig zo’n contentkalender
De voordelen van een contentkalender? Continuïteit en tijdsbesparing. Door te werken met een contentkalender word je een gestructureerde afzender. Een contentkalender voorkomt dat je jouw lezers de ene dag overspoelt met berichten en de andere dag juist niets van je laat horen. Je geeft schematisch aan wie er wanneer content plaatst. Ook geef je aan waarover de content gaat, voor wie het is en via welk kanaal het verspreid wordt. Erg handig dus zo’n contentkalender. Maar welke content ga je creëren? Wij geven jou wat inspiratie.
Vragen van klanten
Easy, geef jouw klant de content waar ze om vragen. Haal inspiratie uit klantvragen. De content die voortkomt uit deze vragen vormt de basiscontent van je contentkalender. Het is content die je doorlopend maakt en publiceert om je doelgroep te helpen bij problemen die zij ervaren. Voorbeelden van dit soort content is bijvoorbeeld een lijst met veelgestelde vragen, meeste gezochte onderwerpen, nieuwsberichten, productinformatie en- updates of tutorials. Het maakt niet uit hoe je deze content vormgeeft als je de actuele vragen van je doelgroep maar blijft beantwoorden.
Posts van anderen op social media
Laat je inspireren door wat andere bedrijven doen op social media. Sluit het aan op jouw doel en boodschap? Gebruik het dan gewoon. Beter gejat dan slecht verzonnen, toch? Voeg er wel een persoonlijke noot aan toe. Vertel waarom je dit artikel zo interessant, leuk of grappig vindt.
Inhaker
Je kent ze wel, die inhaakposts op social media. Een inhaker is het uitbeelden van een recente nieuwswaardige gebeurtenis of belangrijke dag waarbij je een link legt naar je eigen merk / product. Inhakers zijn een goede manier om de interactie en het engagement te verhogen op je social kanalen zoals Facebook, Instagram en Twitter. Benieuwd naar de leuke ‘inhaak dagen’? In de inhaakkalender van 2018 vind je de meest gekke dagen waar je op in kunt haken.
Gebeurtenissen bedrijf
Geef jouw lezers een kijkje achter de schermen. Maak content over gebeurtenissen over jouw bedrijf zelf. Waar zijn jullie mee bezig? Op welke events zijn jullie aanwezig? Wie werkt er dag in dag uit aan die mooie resultaten? Hebben jullie een award gewonnen? Zijn jullie jarig? Breiden jullie uit? Deel het met je lezers!
Gebruik tools
Er zijn ook verschillende tools die je kunt inzetten bij het creëren van content. Answer the public bijvoorbeeld. Dit is een gratis tool die zoekwoorden visualiseert en ideeën genereert. Het werkt heel simpel: je vult een aantal zoekwoorden in en je selecteert je land. Vervolgens krijg je binnen enkele seconden ideeën voor je content. Zo verlies je geen tijd meer aan het bedenken van titels en het vinden van goede input voor je artikelen.
Content als succesfactor
Bij BureauTekst zijn we al jaren betrokken bij de content strategieën van bedrijven door heel Nederland. Die hebben allemaal een soortgelijk doel: winst boeken – in welke vorm dan ook. Hulp nodig bij het opzetten of uitwerken van een contentkalender? Wij helpen je graag.