Zo maak je een goede contentkalender

De ene week stroom je over, de andere week blijft de ideeënbus in je hoofd leeg. Voorkom dat je de ene week 4 posts plaatst en de week erop 0. Houd content achter de hand om te delen als je geen inspiratie meer hebt. Hoe je dat doet? Met een contentkalender! Leer in 8 stappen hoe je er een maakt.

contentkalender maken

Wat is een contentkalender?

Een contentkalender is een zelfgemaakte planningstool. Je gebruikt het om je contentmarketing te structureren. De voordelen van een contentkalender? Continuïteit en tijdsbesparing. Door te werken met een contentkalender word je een gestructureerde afzender. 

De onderdelen van een contentkalender

Een contentkalender geef je zelf vorm. Weet je niet wat zo’n kalender bevat? Bijvoorbeeld deze onderdelen:

  • Type content: zoals blogs, video’s, podcasts, posts
  • Deadlines: wanneer de content klaar moet staan en live wordt gezet
  • Kanalen: hoe je de content promoot, bijvoorbeeld via social media
  • Doelgroep: voor wie maak je wat
  • Verantwoordelijkheden: wie maakt het
  • SEO-optimalisatie: bijvoorbeeld een briefing van een SEO-specialist

Stappenplan voor een contentkalender

Een contentkalender maken is heel waardevol en vergt ook wat tijd om te maken. Heb je er eentje gemaakt? Dan is het eenvoudig om de kalender ook voor komende jaren te gebruiken. Je maakt bij de eerste keer als het ware je eigen template.

Stap 1: Bereid je contentkalender voor

De vorm van je contentkalender moet passen bij de manier waarop je de kalender verder wilt indelen. Kies je voor een tijdlijn, een planbord of echt een kalender? Daarnaast bepaal je voor hoe lang je vooruit wilt werken. Deel de kalender op in maanden, weken of dagen. En maak elk jaar opnieuw een contentkalender.

Stap 2: Bepaal het doel van je content

Een gestructureerd overzicht voor je contentkalender is fijn, maar je moet ook weten wáárvoor je het gebruikt. Wat is het doel van de content? Zit er geen logica in de content, dan bereik je daar je doel niet mee. Bedenk dat aan het eind van je kalender je doelen behaald moeten zijn.

Stap 3: Bepaal de doelgroep

Wie heb je nodig om je doelen te behalen? Zij zijn degenen die je prikkelt met je content. Je stuurt ze via je content in de richting van je doel. Heb je meerdere doelgroepen? Dan is het de moeite waard om uit te zoeken wat wanneer iemand iets aanspreekt. Bij verschillende doelgroepen kan dit verschillen. 

Stap 4: Maak verschil in het type content

Een blog is wat anders dan een social media post en een podcast is weer een andere vorm van content. Toch kun je je blog ook delen via je socials en gebruik je quotes uit je podcasts in je blog. Bedenk vooraf wat en op welke manier je je doelgroep wilt informeren. Denk ook aan deze tekstsoorten:

  • Webinars
  • E-books en whitepapers
  • Nieuwsbrieven
  • Case studies
  • Interviews
  • User Generated Content

Stap 5: Bedenk de inhoud

De inhoud van de contentkalender kost je waarschijnlijk de meeste tijd. Je wilt niet te saai zijn met onderwerpen, maar ook niet van de hak op de tak gaan. Kies boeiende onderwerpen die bij je doelgroep aansluiten. 

Stap 6: Maak een planning

Als je een contentkalender opzet, moet je de timing goed in de gaten houden. Denk aan feestdagen, vakanties, en drukke of juist rustige tijden. Wanneer kun je content maken en wanneer alleen delen? En vergeet niet dat het maken van een webinar meer tijd kost dan het schrijven van een blog. Dus, plan niet alleen je deadlines, maar wees ook realistisch over wat haalbaar is voor het maken van je content.

Stap 7: Gebruik tools

Je ziet het nut van een contentkalender echt wel in, maar je kijkt er erg tegenop om dat allemaal in een Excelbestand neer te zetten. Begrijpelijk. Gelukkig bestaan er genoeg tools om het jou wat makkelijker te maken:

  • Monday: planningstool gebaseerd op groepsgrootte. Betaalbaar voor iedereen.
  • Contentkalender: de naam zegt het al. Wel handig, niet gratis. 
  • Asana: moeiteloos organiseren. Heeft een gratis versie en 2 betaalde abonnementen.

Stap 8: Blijf flexibel

Een contentkalender biedt structuur, maar moet flexibel zijn. Je hoeft niet elk detail van januari tot december in te vullen. Houd wat ruimte over voor onverwachte gebeurtenissen, zodat je kunt schuiven met datums als dat nodig is. Als er nieuwe regelgeving is, een belangrijke ontwikkeling in je branche, of een onverwachte zet van je concurrent, speel je snel erop in zonder je hele planning overhoop te gooien.

Stap 9: Vul de contentkalender

Tijd om je contentkalender af te maken! De voorbereiding heb je afgetikt, dus nu hoef je ‘m alleen nog maar te vullen. Structuur voelde nog nooit zo lekker. Je kunt gelijk beginnen met content creëren. 

Stap 10: Evalueer de contentkalender

Optimaliseren kun je leren. Wees bereid om feedback te ontvangen en maak een lijstje met punten ter verbetering terwijl je de kalender doorloopt. Dit helpt je om je contentkalender in de komende maanden effectiever te beheren. Vooral als je afhankelijk bent van de input van anderen voor je content, loont het om de werkwijze met hen beter af te spreken.

 

Jouw inzichten, onze uitvoering

We snappen het. Juist waar structuur zo nodig is, is tijdgebrek een struikelblok. Je maakt dus niet ‘even’ een contentkalender. Dan doen we het toch samen! Vertel jij wat je doet en wat je belangrijkste pijlers zijn, maken wij de contentkalender en werken ‘m verder uit.

 

Dat wil ik!