IJzersterke content: ervaringen van bloggende advocaten
Ze kwamen, ze schreven, ze overwonnen… IJzer Advocaten in Nijmegen veroverden in korte tijd positie op de vastgoedmarkt. Hun snelle groei dankt het driekoppige team onder andere aan de blogs die ze wekelijks schrijven. “Die leveren ontzettend veel op. Nog even doorschrijven, dan moeten we op zoek naar een nieuw pand.”
Mark Wagemans en zijn twee collega’s Anton Smetsers en Bart van Hoof begonnen in mei 2017 hun eigen advocatenkantoor. Gewapend met hun eigen kijk op de advocatuur van nu, richtten ze IJzer Advocaten op en begaven ze zich op de vastgoedmarkt. Daar ondersteunen ze zowel bedrijven als particulieren met problemen rondom huurrecht, VvE’s, bouwrecht, omgevingsrecht en meer.
Wel gratis, niet voor niets
Een van de ideeën die Mark en zijn collega’s bij aanvang van hun bedrijf hadden, was een nieuwe vorm van klantcontact. “Veel advocatenkantoren zijn nog van de oude stempel. Een klant hoeft maar te bellen en er valt een factuur op de mat. Wij wilden dat anders doen. Gratis kennismakingen, gratis gesprekken, gratis advies. Pas als blijkt dat we écht iets kunnen betekenen en doen, gaat de teller lopen. We doen echt veel gratis, maar het is nooit voor niets. We maken fans van onze klanten, wat veel mond-tot-mondreclame oplevert. Ook helpen we onze klanten met inhoudelijk sterke blogs over onderwerpen waar zij behoefte aan hebben. En dat levert meer op dan we ooit hadden gedacht.”
Tientallen telefoontjes
In de gemeente Nijmegen veranderde in januari 2018 de regelgeving rondom het verhuren van kamers. Mark: “Jarenlang was er niets aan de hand, maar opeens hadden mensen een vergunning nodig om kamers te verhuren.” Dat zorgde voor de nodige ophef in de op-en-top studentenstad. “Wij hebben ons als advocatenkantoor vastgebeten in dit onderwerp en zijn er flink over gaan bloggen. Een paar van die blogs hebben voor tientallen telefoontjes gezorgd en meerdere procedures en hoorzittingen opgeleverd. Dan valt een paar uur investeren best mee.”
Vliegende online start
Advocaten die blogs schrijven…? Mark moet lachen. “En nog leesbare ook. Als advocaten spenderen we het grootste gedeelte van de dag aan schrijfwerk, maar webteksten en blogs waren voor ons helemaal nieuw. Vanaf de eerste dag hebben we ondersteuning gekregen van een specialist die veel van SEO en schrijven weet, wat zorgde voor een vliegende online start. Nu zijn we een jaar verder en is onze website in de organische zoekresultaten van Google goed terug te vinden. Ook krijgen we meer en meer aanvragen via de site, wat een prettige en gestage bron van inkomsten is.”
Presenteren aan de buitenwereld
Het ijzersterke advocaten-drietal schrijft hun wekelijkse blogs voor de eigen website en voor een extern platform. “Ook dat veroorzaakt nieuwe leads. We merken wel dat het lastig is om het tempo erin te houden nu het drukker wordt. De blogs zorgen voor aanvragen, de aanvragen worden opdrachten en binnen de kortste keren rennen we achter klanten aan en vergeten we onszelf.”
Mark denkt dat veel bedrijven en organisaties dat probleem herkennen. “Je begint vol goede moed, maar al snel veranderen de tijden en neemt de drukte het over. Toch herinneren mijn collega’s en ik elkaar er iedere week aan hoe het belangrijk het is om ons bedrijf te blijven presenteren aan de buitenwereld.”
Voorsprong met website
Mark en zijn collega’s verkozen zakelijk bloggen als marketingstrategie boven alle andere mogelijkheden. Waarom eigenlijk? “We hebben ons vooraf goed laten informeren door onze bevriende online specialist”, vertelt Mark. “Dankzij die gesprekken hadden we een breed beeld van de mogelijkheden en kwamen we tot de conclusie dat we zelf het sterkst geloven in de kracht van tekst. Voornamelijk goede webteksten, blogs en reviews wilden we. En dat is een goede keuze gebleken. Het levert in de praktijk zó veel op dat ik bijna niet snap dat niet ieder bedrijf hierop inzet. De voorsprong met onze website halen anderen niet snel meer in. Als we volhouden natuurlijk.”
Ongelofelijk resultaat
Qua omzet en aantal klanten staat IJzer Advocaten nu al waar de mannen hadden verwacht pas over een jaar te staan. “Ook dankzij het schrijven van blogs. Dat is toch ongelofelijk?” De advocaten kijken op dit moment zelfs uit naar een groter pand. “Zodat we ons team kunnen uitbreiden met meer collega’s. We willen graag doorgroeien naar een kantoor van 10 tot 15 mensen. Groot genoeg om de bedrijven op ons verlanglijstje te kunnen ondersteunen, maar klein genoeg om persoonlijk te blijven.” Zijn montere advies aan zichzelf: ‘Gewoon doorschrijven.’
IJzersterke content
Zijn blogs en webteksten laat Mark vrijwel altijd corrigeren door een collega. “Hij weet veel meer dan ik over zoekwoorden, structuur van teksten en optimalisatie. In de praktijk schrijf ik dus uit de losse pols en hij zorgt dat we het lekker simpel houden en dat ook Google me snapt. Allebei heel belangrijk voor ijzersterke content. Verder hebben we dus de externe expert die regelmatig meeleest en tips geeft. Daardoor worden we er steeds handiger in.”
Dubbel en dwars terugverdienen
Mark beveelt ieder bedrijf van harte aan om zakelijk te bloggen. “Als je jezelf of je bedrijf op de markt wil zetten, schrijf! Of laat voor je schrijven door experts, dan weet je zeker dat het goed is en dat je op regelmatige basis publiceert. Dat verdien je dubbel en dwars terug.”
Als afrondende tip geeft hij bedrijven mee om niet in een bekende valkuil van angst te stappen. “Je kunt nooit, echt nooit, te veel informatie prijsgeven. Deel als bedrijf zo veel je kunt via je content. Geef alles weg waar jouw klanten behoefte aan hebben. Bind mensen aan je. Je weet nooit wanneer je hen eens nodig hebt.”
“Succes met jouw content!”
BureauTekst interviewt regelmatig een bedrijf dat met content gave successen boekt. Deze week aan het woord: IJzer Advocaten in Nijmegen. Hun blogs zorgen voor tientallen telefoontjes en de posities van hun website blijven rap stijgen… Hoe flikken ze dat? Mede-eigenaar Mark Wagemans onthult de geheimen van hun ijzersterke content. Doe er je voordeel mee!
*Dit bericht publiceerden we eerder op de website van Frankwatching.