Succesvolle nieuwsbrief schrijven? Zo doe je dat!

Een succesvolle nieuwsbrief schrijven begint bij jouw boodschap. Wat is je verhaal en waar ga je over schrijven? Een goede nieuwsbrief geeft tips, inspireert en zet de lezer aan tot actie. Wil jij een nieuwsbrief schrijven die opvalt en gelezen wordt? Dat kan! Wij geven een aantal tips.

nieuwsbrief-schrijven

Succesvolle nieuwsbrief schrijven? Zo doe je dat!

Als je jezelf het rambam zit te typen aan een nieuwsbrief, is het wel zo leuk als ‘ie gelezen wordt. Dat vraagt een beetje creativiteit en een aantal schrijfvaardigheden die je uit dit blog kunt vissen. Een succesvolle nieuwsbrief schrijven? Zo doe je dat.

 

Gebruik woorden die om aandacht schreeuwen

Het is zaak om op te vallen met je nieuwsbrief in de inbox. Hoe je dat doet? Met woorden die prikkelen en om aandacht schreeuwen. Zodat jouw lezer niets anders kan doen dan op jouw nieuwsbrief klikken en deze te lezen. Dat kun je op een aantal plekken doen.

 

1. De onderwerpregel. Dit is het eerste gedeelte van je nieuwsbrief dat mensen in de inbox zien. Probeer daar al te prikkelen met nieuwswaardigheid.

2. De preheader. Dit is het resterende stuk tekst achter de onderwerpregel, dat lezers in de inbox nog kunnen zien en waar je extra informatie kwijt kunt.

3. Koppen en intro’s. Je titels en intro’s zijn cruciaal voor je nieuwsbrief. Die moeten mensen overtuigen om meer te willen weten. En zo voor een hoge click through rate te zorgen.

 

Voor een klant van ons schreven we een tijd terug een artikel voor de nieuwsbrief. Die ging over de angst die veel bedrijven hebben – of hadden – omtrent werken in de cloud. Omdat we het trekken van aandacht met titels altijd proclameren, konden we ons ook ditmaal niet beheersen…

 

Nieuwsbrief schrijven ndc

Gebruik je nieuwsbrief niet als een egodocument

Wil jij een succesvolle nieuwsbrief schrijven? Eentje die wel wordt geopend? Zorg dan dat hetgeen je te melden hebt  daadwerkelijk interessant is voor je lezer. Schrijf niet alleen over het succes van jouw bedrijf, maar sluit jouw verhaal aan op de belevingswereld van je klanten. Zo verschuif je jouw communicatie van zenden naar gesprekken. Echte interactie. Dat levert je als bedrijf, beloofd, een stuk meer op.

 

Zorg voor een goede lay-out  

Zorg ervoor dat jouw teksten helder en toegankelijk zijn geschreven. Gebruik een kop die uitnodigt tot lezen en die meteen duidelijk maakt waar jouw nieuwsbrief over gaat. Maak ook gebruik van vetgedrukte kopjes, zo behouden lezers het overzicht. Ook als iemand niet zo veel tijd heeft, moet hij of zij de teksten snel kunnen scannen.

 

Beperk je niet tot één onderwerp

Nog een handige schrijftip. Houd er rekening mee dat niet iedereen dezelfde onderwerpen in je nieuwsbrief interessant vindt. Zorg daarom voor een mooie mix in de berichten. Schrijf de ene keer iets leuks over je branche en de andere keer iets interessants over bijvoorbeeld jouw product. Zo spreek je meerdere doelgroepen aan. Hier zie je een voorbeeldje van [De Redactie] waarin een heel breed aanbod aan onderwerpen voorbij komt: een artikel over copy, schrijftips, vacatures, een interview. Op deze manier krijgt iedere lezer wat wils.

 

Nieuwsbrief schrijven voorbeeld

 

Wees actueel

Lezers willen weten wat er nu op dit moment gebeurt in de wereld. Nieuws van gister is niet interessant. Let er daarom bij het schrijven van een nieuwsbrief op dat je actueel nieuws biedt. Waar zijn jullie nu mee bezig en wat kan de lezer verwachten? Bied de lezers nieuws van vandaag. Of van morgen, nog beter!

 

Wees persoonlijk  

Het doel van een nieuwsbrief schrijven is klantenbinding, nietwaar? En klanten binden zich alleen aan iets wat vertrouwd voelt. Spreek hen daarom persoonlijk aan en gebruik waar mogelijk de informatie die je van ze hebt. Laat zien wat je doet en waarom je dat doet. Dit schept een band. Een ander belangrijk punt in onze ogen: maak geen gebruik van no-reply! Zorg er liever voor dat de ontvanger terug kan mailen naar iemand van jouw bedrijf, een medewerker die persoonlijk antwoordt.

 

Kies het juiste moment

Wist je al dat donderdag en dinsdag de favoriete dagen zijn om nieuwsbrieven te lezen? Je kan nog zo’n goede nieuwsbrief schrijven maar als je hem op het verkeerde moment verstuurt, is al jouw werk voor niks geweest. Je nieuwsbrief blijft dan ongeopend in de inbox hangen, of erger nog: hij wordt zo in de prullenbak gegooid. Zonde. Verstuur je nieuwsbrief daarom op vaste tijdstippen, maar niet te vaak. Over het algemeen geldt dat je vlak voor de lunchpauze en aan het eind van de werkdag het best zit. Dan bekijken mensen vaak of ze nog mails hebben gemist. Wil je jouw lezers dagelijks op de hoogte houden? Gebruik daarvoor Social Media.

 

Een goede nieuwsbrief schrijven, samen met BureauTekst 

Zelf geen tijd of zin om iedere week of maand een goede nieuwsbrief te schrijven? Maar wil jij wel een aantrekkelijke en professionele nieuwsbrief die ook daadwerkelijk gelezen wordt? Dan zit je bij ons aan het goede adres. Wij schrijven regelmatig nieuwsbrieven voor bedrijven, deze maken we ook gelijk op in Mailchimp. Scheelt jou weer tijd!

 

Nu contact opnemen met BureauTekst