Pakkende brochuretekst schrijven: zo doe je dat

Een goede brochure moet potentiële klanten informeren en aanzetten tot het kopen van producten en/of diensten. Een slechte brochure doet dat geen van beide en belandt gegarandeerd in de prullenbak. Zonde! Als je wilt dat jouw lezer in no-time jouw tekst begrijpt, moet je kernachtig schrijven. Een pakkende en vooral winstgevende brochuretekst schrijven? Lees in dit blog van BureauTekst hoe je dat doet.

brochuretekst

Hoe trek je de aandacht?

Natuurlijk zijn vormgeving en indeling belangrijke voorwaarden voor een brochure om aandacht van lezers te trekken. Maar storende plaatjes of schreeuwende kleuren leiden enkel de aandacht af van de inhoud. Een pakkende brochuretekst schrijven is veel belangrijker, want tekst is informatie. En uiteindelijk wil je dat die informatie gelezen en opgevolgd wordt. Een paar handige tips:

 

  • Doelgroep

Zorg dat je je doelgroep helder voor ogen hebt. Voor wie schrijf je de tekst eigenlijk? Met andere woorden: schrijf je brochuretekst doelgroepgericht.

 

  • Korte alinea’s

Schrijf kort en bondig en hou het bij hoofdlijnen. Volgepropte brochureteksten zullen nooit de aandacht trekken. Veel praten is niet hetzelfde als veel zeggen.

 

  • Scanbare tekst

Zorg ervoor dat klanten direct zien dat de tekst voor hen is bedoeld. Dat doe je door de tekst zó te schrijven en te structureren dat hij lekker overzichtelijk is. Gebruik bijvoorbeeld gemarkeerde trefwoorden, informatieve titels en tussenkoppen, opsommingen, één onderwerp per alinea en niet teveel woorden.

 

  • Omgekeerde piramide

Schrijf je belangrijkste boodschap eerst. De meeste mensen zijn ongeduldig en zullen vooral bovenaan scannen en lezen. Hoe verder naar beneden hoe minder.

 

  • Geen storende elementen

Zorg dat er geen storende elementen in je tekst staan zoals fouten in spelling of grammatica. Dit kan grote ergernis wekken bij lezers en leidt af van de inhoud.

 

  • Pakkende inhoud

Als het past bij je bedrijf, hou de teksten dan lekker luchtig en gebruik humor waar mogelijk. Zo is de kans veel groter dat je brochure in een tas of op een bureau belandt in plaats van de kliko. En dat mensen er dus ook echt iets mee doen.

 

Brochuretekst schrijven volgens het AIDA-model

 Voor het schrijven van een perfecte, pakkende brochuretekst is er het AIDA-model. Bestaat al jaren, maar nog altijd actueel. Dit model beschrijf de vier stappen die je kunt zetten om (potentiële) klanten aan te zetten tot actie:

 

Attention (A):    Maak lezers duidelijk wat je boodschap is en zorg dat die wordt opgemerkt. De brochuretekst moet de aandacht wekken.

 

Interest (I):         De interesse van klanten moet opgewekt worden. Zij moeten de indruk krijgen dat de boodschap voor hen bedoeld is en nieuwsgierig als aapjes achterblijven om meer te weten te komen.

 

Desire (D):           De interesse van je klant moet omgezet worden naar verlangen naar het product of dienst. Klanten moet het gevoel krijgen dat ze jouw dienst of product écht nodig hebben. Dat ze niet meer normaal kunnen leven zonder. Dan ben je spekkoper.

 

Action (A):          De laatste stap is klanten aanzetten tot actie. Contact opnemen. Op de website kijken. Langskomen. Lukt dat? Dan is het doel van de boodschap bereikt.

 

Effecten van je brochure meten

Als het je lukt, is het een goed idee om de effecten van je brochure te meten. Deel je brochures uit voor een open dag of kortingsactie? Vraag mensen dan eens hoe ze bij jouw bedrijf gekomen zijn. Hoe de bezoekersaantallen op je website in de gaten na het verzenden van brochures en vergelijk dit met de getallen daarvoor. Zie je substantiële verschillen? Je zou ook A/B-teksten kunnen overwegen. Twee brochureteksten schrijven en kijken waarop de meeste (potentiële) klanten reageren.

 

Een goede brochuretekst schrijven? Help!

Bedenk vooraf goed wat je met je brochure of flyer wil bereiken. Wil je jouw klanten graag op een leuke en doeltreffende manier informeren en bereiken? Maar lukt het niet om een pakkende brochuretekst te schrijven? Wil je uit de prullenbak en op het netvlies? Bij BureauTekst helpen we je graag verder. Wij weten wat brochures winstgevend maakt en doen dat ook graag voor jou.

 

Nu contact opnemen met BureauTekst