Slogans: hoe maak je ze en wat zijn slogan voorbeelden?

Hoe bedenk je een sterkte en leuke slogan? Het is niet makkelijk, maar met een beetje chocola, pindakaas en maggi helpen we je op weg.

Hoe verzin je een slogan?

Hoe bedenk je een sterke en leuke slogan voor je bedrijf? Het is niet makkelijk om een slogan te verzinnen, want je moet maar net in een creatieve bui zijn. Daarnaast moeten anderen je slogan ook nog leuk vinden. Met een paar tips en voorbeelden helpen we je op weg.

 

Wat is een slogan?

Een ander woord voor slogan is slagzin: een kort geformuleerde (reclame)leus. Slogans zijn een soort geheugensteuntje voor je bedrijf. Heb je de juiste te pakken? Dan dreunt iedereen je slogan op én koppelt die aan je merk. Dat is handig, want zo blijft je merk beter in het geheugen van de consument zitten. Jaren later weten consumenten nog steeds waar de slogan op slaat. Een goede slogan is natuurlijk geen garantie voor succes, maar helpt je bedrijf wel een eind vooruit als het gaat om naamsbekendheid.

Slogan voorbeelden

“Bedenk goed wat je met je laatste Rolo doet”. Het is de bekende slogan waarmee de Rolo-commercial eindigt vlak nadat een olifant een man, die hem 25 jaar geleden met een Rolo pestte, alsnog een mep met zijn slurf verkoopt.

Nog een golden oldie: “Calvé Pindakaas. Wie is er niet groot mee geworden?” Iedereen kent de reclames en bekende slogan van de oer-Hollandse pot pindakaas wel. Mede dankzij slimme marketing is het smeersel niet meer weg te denken van de Nederlandse eettafel. Net als deze:

  • Hornbach, er is altijd iets te doen (Hornbach) 
  • Just do it (Nike)
  • Because you’re worth it (L’Oréal Paris)
  • Dat zeg ik, Gamma (Gamma)
  • Hotel? Trivago (Trivago)

Slogan maken? Met deze 9 tips lukt het

Een product of dienst slaat beter aan met een goede slogan. Het moet vanaf het begin wel kloppen en pakkend zijn. Doe je het niet goed, dan is de associatie met je bedrijf negatief. Iets om goed over na te denken. Dit zijn nog meer tips:

  1. Zorg dat je boodschap in 1 keer duidelijk is
  2. De basis van je boodschap moet passen bij de behoefte van je doelgroep
  3. Bedenk welke emotie je wilt aanspreken, bijvoorbeeld zelfwaarde bij L’Oréal Paris 
  4. Zeg veel in weinig woorden. Probeer je sterke punten samen te voegen tot een paar woorden, liefst niet meer dan 6 tot 8 
  5. Geef aan wat je product of dienst onderscheidend maakt (USP’s)
  6. Vermijd clichés
  7. Gebruik humor, maar onthoud dat niet iedereen dezelfde humor heeft
  8. Laat de taal zijn werk doen. Bijvoorbeeld door rijm (Retteketet naar Beter Bed) of alliteratie (Heerlijk Helder, Heineken). Het moet lekker bekken, anders heeft je slogan niet het gewenste effect
  9. Formulier positief, nooit negatief. Je wilt namelijk dat consumenten een positieve associatie hebben met je bedrijf

Goede slogan

Een goede slogan onthoud je dus. Probeer het zelf eens uit. Weet je de merken van de volgende slogans?

  • Finger lickin’ good
  • Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker
  • (…) geeft je vleugels
  • Have a break. Have a (…)
  • Easy Breezy Beautiful

Wat is het verschil tussen een slogan en een tagline?

Een slogan is een vorm van reclame die doorgaans tijdelijk is. Hij is bijvoorbeeld gekoppeld aan een campagne. Een tagline daarentegen leidt terug naar de kern van je bedrijf, naar het wat en het liefst ook waarom. Veel bedrijven gebruiken een tagline onder het logo als de bedrijfsnaam niet direct duidelijkheid geeft. Bijvoorbeeld die van ons:

tagline bureautekst

Daarmee vertellen we dat we een tekstbureau zijn én waarom. We schrijven niet om te schrijven, we schrijven om winst te maken voor onze klanten.

 

Hulp nodig bij het bedenken van een slogan?

Met een beetje van jezelf en een beetje van Maggi” bedenken we ook voor jou een pakkende slogan. Alles wat je moet doen: “even Apeldoorn bellen”. Oh nee, ons!

Neem nu contact met ons op