Interviews BureauTekst - Nationale vacaturebank

Logistiek, techniek, transport, sales, zorg: op de website van de Nationale Vacaturebank zoeken mensen naar hun droombaan. Maar niet alleen dat. Ze zoeken ook informatie hoe ze die baan kunnen bemachtigen en wat ze kunnen verwachten als ze eenmaal zijn aangenomen. Wat zijn bijvoorbeeld slimme carrièretips? Waarop moeten ze letten tijdens een sollicitatiegesprek? Welk loon hoort bij welke functie en wat zijn aandachtspunten voor de salarisonderhandelingen? Om antwoord te geven op dit soort vragen, schakelde de Nationale Vacaturebank BureauTekst in.

 

Zoveel branches, zoveel interviewseries

In eerste instantie vroeg de Nationale Vacaturebank ons om een interviewserie te schrijven over de branches logistiek, techniek en transport. Die waren voornamelijk gericht op salarissen. ‘Wat verdien je in de logistiek’. En: ‘Wat verdien je in de techniek’. Dit zijn natuurlijk vrij brede vragen. We hebben ze verduidelijkt door gebruik te maken van de salariswijzer van de Nationale Vacaturebank en door mensen met verschillende functies te interviewen. Niet alleen mensen uit het werkveld, maar bijvoorbeeld ook HR-managers die veel met salarissen te maken hebben. Later kwamen daar nieuwe interviewseries bij, zoals “Hoe word ik…” [Vul op de puntjes een functienaam in.] 

 

Zelf op zoek naar experts

Om de interviews divers en vernieuwend te houden en niet steeds dezelfde mensen aan het woord te hebben, vroeg de Nationale Vacaturebank ons om zelf goede interviewkandidaten te zoeken in ons eigen netwerk. Leuk om op die manier de vrije hand te krijgen als tekstbureau. Via kennissen, LinkedIn en collega’s lukte het iedere keer wonderbaarlijk snel om experts te vinden die ons en de werkzoekende klanten van de Nationale Vacaturebank wilden helpen. We hebben veel leuke en boeiende mensen gesproken. Bijvoorbeeld accountmanager Olav Straaten die alles kon vertellen over het salaris van een accountmanager. Of Corné Rutte, die veel kennis had over Salarissen in de logistiek, van buschauffeur tot inkoper

 

Interviewserie nationale vacaturebank BureauTekst

 

Dit vindt de Nationale Vacaturebank ervan

Natuurlijk gaat het bij het schrijven van een interviewserie zoals deze niet alleen om onze mening en insteek. Wij kunnen als tekstschrijvers enthousiast zijn, maar het is nog veel belangrijker dat onze klanten dat zijn. Daarom vroegen we [naam] van de Nationale Vacaturebank om een review. Dit vindt zij van de samenwerking met BureauTekst: 

 

‘Als contentmarketeer bij de Nationale Vacaturebank houd ik mij ook veel bezig met copy. Vroeger schreef ik veel teksten zelf, maar de afgelopen tijd liep de werkdruk te hoog op. Op een gegeven moment hebben we besloten om schrijfwerk uit te besteden aan een tekstbureau. In eerste instantie kwamen we uit bij een bureau waarmee de samenwerking stroef verliep. We moesten dingen keer op keer uitleggen en dan moest er nog zóveel feedback overheen dat we het net zo goed zelf konden doen. Sterker nog: het ging drie keer sneller als we het zelf deden. Tijdens mijn vakantie is mijn collega Irene online op zoek gegaan naar een alternatief. Zij kwam uit bij BureauTekst. Wat een verschil! We hebben één keer een uitgebreide briefing geschreven en hoeven er sindsdien niet meer naar om te kijken. De tone of voice is duidelijk en past perfect bij onze doelgroep. De kwaliteit van de interviews is hoog en de prijs is ook nog beter dan die van het vorige bureau.

Op dit moment zijn we bezig met een campagne waarbij we één voor één verschillende functiegroepen aan het woord laten komen. De tekstschrijvers van BureauTekst komen met goede interviewkandidaten en verhalen. Ze begrijpen precies wat we zoeken en leveren de teksten heel snel op. Er is ook weleens iets misgegaan. In de laatste 3 interviews waren de zoekwoorden die wij hadden aangeleverd niet voldoende opgenomen. Dit werd meteen opgelost, versie 2 hadden we snel binnen. Hoewel we voor dit bureau doorgaans weinig feedback hebben, vinden we het wel fijn als we dit kunnen geven en dat het positief ontvangen wordt. We hebben vroeger namelijk ook weleens te maken gehad met tekstschrijvers die snel op hun teentjes getrapt waren. Deze samenwerking is wat ons betreft een succes, ook omdat we spoedopdrachten kunnen neerleggen. Als ze hier zeggen dat het goedkomt, dan komt het ook goed.’

 

Lees meer reviews

Website Schiphol Tomorrow

Na de afronding van de gloednieuwe Schiphol-website, hebben we ons afgelopen jaar gestort op een volgend project: een nieuwe website over alle bouwprojecten op de Amsterdamse luchthaven. Een prachtig maar ook pittig traject waarbij veel kwam kijken, van projectmanagement tot contentcreatie.

De komende jaren domineren veel bouw- en vernieuwingsprojecten het beeld op Schiphol. Een nieuwe pier en terminal, herinrichting van de pieren, een tijdelijke vertrekhal, nieuwe parkeergarages… en nog veel meer. De veranderingen zijn ingrijpend en dat vraagt om heldere uitleg. Niet alleen vertellen wat Schiphol gaat doen en hoe, maar ook waarom. Dat resulteerde in de volgende website:

“Steeds meer mensen reizen via Schiphol. Daarom gaan we uitbreiden en verbouwen. Zo hebben we de afgelopen maanden een tijdelijke vertrekhal gebouwd, boven op bagagehal Zuid. En we zijn bezig met de voorbereidingen van een nieuwe pier en terminal. Benieuwd naar alle veranderingen en wat ze voor jou betekenen? We brengen je graag op vlieghoogte.”

Schiphol Tomorrow

Veel betrokkenen, veel meningen en een design dat niet past bij de huisstijl van Schiphol… De aanloop naar deze projectenwebsite is moeizaam en al meerdere keren op niets uitgelopen. Vanuit BureauTekst namen we daarom tijdelijk de rol als projectmanager op ons, om te zorgen dat de website online komt. Het schrijfwerk verdween tijdelijk naar de achtergrond om plaats te maken voor aansturing en overleg. Veel overleg. Met communicatieadviseurs, projectleiders, beeldredacteuren, UX-specialisten, contentmanagers en designers… Totdat een aantal maanden later de website klaar was om gevuld te worden.

In de schipholtaal

De manier waarop Schiphol schrijft, zegt veel over wie het bedrijf is en wie de mensen zijn. Menselijk en oprecht betrokken. En ook transparant: dingen worden niet mooier verwoord dan ze zijn. Proactief is nog een belangrijke pijler. Dit alles moest ook op Schiphol Tomorrow duidelijk naar voren komen. Met een actieve schrijfstijl, door voorbeelden te geven en door complexe miljoenenprojecten heel gewoon uit te leggen.

Een voorbeeld daarvan is de webtekst die we schreven over de system integrator. Een complex IT-verhaal dat nu op een heel begrijpelijke manier wordt uitgelegd:

“Bij de vernieuwingen op Schiphol gebeurt veel op IT-gebied. Zo passen we allerlei systemen aan als camera’s, gas en elektra. En ook klimaat- en brandpreventiesystemen, securityfilters en check-in balies. Systemen die je soms ziet en soms niet, maar die erg belangrijk zijn voor het reilen en zeilen van Schiphol. De system integrator adviseert Schiphol hierover.”

En zo zijn er nog véél meer onderwerpen en projecten die op een soortgelijke manier aan bod komen.

Alle soorten tekst

Eigenlijk kwamen bijna alle soorten tekst voor deze website wel een keer voorbij. SEO-teksten, nieuwsberichten, persberichten, filmscripts, FAQ’s en interviews. En natuurlijk ook veel microcopy. Korte call-to-actions, buttons, streamers en slogans.

Dat laatste is interessant om te vertellen. De overkoepelende slogan voor alle bouwprojecten is Perform today. Create tomorrow. In dezelfde stijl schreven we ook bouwborden en koppen voor de verschillende pagina’s. Bijvoorbeeld op de homepage. Vandaag vernieuwen. Morgen ruim baan. Leuk om daar steeds weer iets passends en creatiefs voor te verzinnen.

 

Blogs

Omdat veel van de bouwprojecten ook invloed hebben voor reizigers, is het zo nu en dan nodig om aanvullende berichten te schrijven voor de andere websites van Schiphol. Zo schreven we rond de sloop van garage P2 dit blog om vakantiegangers en zakelijke reizigers een handje te helpen bij het vinden van een nieuwe parkeerplek.

Communicatie & contentcreatie

Voorlopig zijn we nog niet klaar op Schiphol. Het aantal bouwprojecten blijft toenemen en daardoor ook het werk voor ons als tekstschrijvers. Gelukkig, want hoe geweldig is het om hieraan mee te werken!? Naast contentcreatie voor de website staat de teller inmiddels op 5 maandelijkse nieuwsbrieven, wekelijkse (duo-)interviews, blogs, storylines en talloze bijdragen aan interne communicatie.

BEL MAIL