Advertorial: betekenis en voorbeeld

Verkoop je bruiloften in het buitenland? Ben je oprichter van een smaakmakende start-up? Een mkb’er die mooie producten verkoopt? Een advertorial is een goede manier om de aandacht op jouw bedrijf te vestigen.

Advertorial schrijven? Gebruik dit voorbeeld

Hoe moet je een advertorial schrijven? Aan de hand van ons voorbeeld voor het tijdschrift Bruid weet je precies wat de betekenis van een advertorial is en hoe je er een schrijft.

 

advertorial voorbeeld aruba

Advertorial betekenis

Wat is een advertorial? Een advertorial is een vorm van branded content. Een verkapte advertentie in de vorm van een redactioneel artikel. Net als een advertentie is en blijft een advertorial een reclameboodschap, maar voor de lezer is dit niet gelijk duidelijk. Daarom wordt een advertorial beter gelezen dan een gewone advertentie. Dankzij de verhalende vorm verwerken mensen de informatie op de advertorial beter en makkelijker.

 

Advertentie versus advertorial

Een advertentie richt zich op snelle verkoop van een product. Lezers worden aangespoord om naar de winkel te rennen en het product te kopen of een dienst af te nemen.

“Trouwen op een tropisch eiland? Dan is Aruba echt iets voor jullie! Wij bieden de perfecte locatie en regelen de reis voor jullie.”

Het valt je direct op dat het hier om reclame gaat. Een advertentie is niet per se slecht, maar wordt eerder genegeerd. Een advertorial heeft een positief effect als je het goed aanpakt:

“Het jawoord onder een palmboom, dineren bij ondergaande zon, dansen in het zand: zo trouwden Robin en Anke op het mooie Aruba. Parelwitte stranden en een intens blauwe zee zorgen voor ansichtkaartwaardige huwelijksfoto’s. Laat je inspireren door hun geweldige dag!”

Je zegt niet meteen dat het hier om dezelfde reclameboodschap gaat. Toch is dat wel het geval, maar dit keer spreekt de boodschap meer aan tot verbeelding en is stukken leuker om te lezen.

Advertorial voorbeeld

Inmiddels is de betekenis van een advertorial je wel duidelijk toch? Een goed voorbeeld van een advertorial is die van tijdschrift Bruid. Lees die eerst even, dan vertel ik je daarna hoe je stap voor stap een advertorial goed opbouwt.

 

 Open advertorial voorbeeld tijdschrijft Bruid

 

Advertorial schrijven

Prikte je nu zo door het verhaal heen? Of zwijmelde je helemaal weg en wil je gelijk een vakantie naar Aruba boeken en daar trouwen? Dan is het voorbeeld van de advertorial geslaagd. Het advertorial-voorbeeld helpt je bij het schrijven van je eigen advertorial. Gebruik bijvoorbeeld onderstaande tips

  • Verwerk reclame in je tekst. Je wilt lezers niet het gevoel geven dat ze reclame krijgen. Laat de lezer meeleven in je verhaal.

“Wij hebben zelf ook geweldige hulp gekregen van Inge van Roon van Aruba Weddings For You en Lissy Lampe van Ceremonies & Celebrations. Het selecteren van locaties, trouwen voor de gemeente, de strandceremonie, plannen van de trouwdagen: zij stonden altijd met een glimlach voor ons klaar. Dat geeft veel rust.”

 

  • Laat mensen aan het woord die de dienst of het product zelf ervaren hebben. Dat vermindert het wij-van-wc-eend-adviseren-wc-eend-gevoel. Het helpt je ook om emoties toe te voegen.

“Een buitenlandse bruiloft vraagt iets meer geregel.” En “Vraag vooral om hulp.”

 

  • In plaats van dat je feiten oplepelt van je product of dienst, laat je dit in je tekst ‘zien’. Schrijf een verhaal gebaseerd op feiten en emoties, dan volgt de overtuiging vanzelf.

“De ontspannen sfeer, het witte strand, de palmbomen, de zwoele warmte: alsof we in een ansichtkaart stapten. En dat twaalf dagen lang, met de meest dierbare mensen om ons heen.”

 

  • Een pakkende titel en verrassende tussenkoppen trekken de aandacht en maken de tekst prettig leesbaar én scanbaar.

“De droombruiloft van Robin en Anke op one happy island Aruba.”

 

  • Gebruik passages uit je verhaal als streamer, waardoor ze extra opvallen en het verhaal jeu geven.

“We wisten: op Aruba willen we trouwen”

  • Vermeld subtiel je bedrijfsnaam en je contactgegevens (heel belangrijk!). Doe dit eventueel in een apart tekstblok of kader.

“Meer prachtige foto’s en handige informatie over Aruba vind je op nl.aruba.com.”

 

Je advertorial moet verkopen

Net als met al je marketingteksten, moet je advertorial leiden tot een actie. Je wilt een mooi verhaal neerzetten, maar ook je lezers naar je website of winkel lokken. Bepaal dus vooraf wat je doel is. Zorg er verder voor dat de advertorial er netjes uitziet. De opmaak zorgt ervoor dat de advertorial oogt als een geloofwaardig, redactioneel artikel.

 

Advertorial laten schrijven?

Leuk, zo’n verhalende advertentie. Maar waar haal je de tijd vandaag om iemand te interviewen en het te schrijven? Geen punt. Geef ons een belletje en we helpen met een verhaal dat verkoopt.

 

Neem nu contact op met BureauTekst