Hoe schrijf je een intro? Zo!

Hoe schrijf je een intro? Zo! Trekt jouw blog te weinig lezers? Vinden je artikelen weinig aftrek? Grote kans dat je intro’s niet pakkend genoeg zijn. Ontdek snel hoe je

hoe schrijf je een intro

Hoe schrijf je een intro? Zo!

Trekt jouw blog te weinig lezers? Vinden je artikelen weinig aftrek? Grote kans dat je intro’s niet pakkend genoeg zijn. Ontdek snel hoe je met de eerste regels verrast, boeit en informeert. Of het nu om een blog, nieuwsbericht of SEO-tekst gaat. Hoe schrijf je een intro? Nou … zo!

 

Intro’s schrijven voor verschillende teksten

Verschillende soorten tekst vragen om verschillende introducties. Waarom? Omdat de doelgroep anders is. Online teksten zijn gericht op de vluchtige lezer, iemand die even snel op zoek is naar informatie. Het intro moet dan vooral informerend zijn. Voor een tijdschrift is dit anders. Ontspannen op de bank met een kop thee en een tijdschrift, is de lezer vooral op zoek naar vermaak. Dan mag een intro best wat losser en spannender zijn, de nieuwsgierigheid prikkelen. De belangrijkste informatie hoeft niet gelijk te worden weggegeven.

 

Alle intro’s trekken aandacht

Voordat we hieronder de belangrijkste tekstsoorten en bijbehorende intro’s bespreken, is er één punt dat belangrijk is voor allemaal: een intro moet aandacht trekken. Geen dertien in een dozijn, maar net even anders. Bijvoorbeeld door een leuke woordkeuze, door je eigen stem te laten doorklinken, door een observatie of een gedachte die het probleem van je lezer oplost. Binnen de kaders van de verschillende soorten introducties, is veel variatie mogelijk.

 

 

Hoe schrijf je een intro voor een:

 

Nieuwsbericht  

Intro’s van nieuwsberichten wijken doorgaans weinig af qua vorm en inhoud. Kijk maar op een willekeurige nieuwssite en het zal je opvallen dat overal (als het goede nieuwsberichten zijn tenminste) heel kernachtig de belangrijkste informatie wordt weergegeven. Eigenlijk hoef je de rest van het bericht niet per se meer te lezen om op de hoogte te zijn van belangrijke gebeurtenissen. Alleen voor meer gedetailleerde achtergrondinformatie is de rest van het nieuwsbericht belangrijk.

 

  • Eerste zin is een herhaling van de kop
  • Geeft antwoord op de vijf w’s: wie, wat, waar, waarom, wanneer
  • Is maximaal vier regels lang
  • Eindigt niet met een vraag
  • Is zo concreet mogelijk

 

Voorbeeld: Jan [57] en Ellie [56] uit Ridderkerk zijn een nieuwe zoektocht gestart naar hun zoon Mike, die in 2010 verdween tijdens een vakantie in Lapland. Nieuwe aanwijzingen van de politie geven aanleiding te twijfelen over zijn vermeende dood.

 

Tijdschrift

Een tijdschrift wordt over het algemeen gelezen ter ontspanning en vermaak. De lezer bladert er doorheen en bepaalt welke verhalen hij of zij interessant vindt. De introductie prikkelt daarom vooral de nieuwsgierigheid. Hoe zal dit aflopen? Zonde om dan gelijk de clou al weg te geven, want dan wordt het lange verhaal waar zoveel tijd en aandacht aan is besteed, waarschijnlijk niet meer gelezen.

 

  • Eerste zin is pakkend; dit verhaal móét gelezen worden
  • Is ongeveer 3-5 regels lang
  • De intro vertelt waar de tekst over gaat, maar geeft niet alle informatie weg
  • Past bij de stijl van het magazine
  • Tip: schrijf de intro pas als de tekst af is, dan weet je waar je naartoe wilt

 

Voorbeeld: In de winter van 2010 vertrok Mike (27) voor een vakantie naar Lapland. Het was de laatste keer dat zijn ouders Jan en Ellie hem zagen. Nu – jaren later – worden ze nog steeds verscheurd door twijfel: zou hij toch nog leven?

 

Blog en/of SEO-tekst

Online vind je vooral vluchtige lezers, die even snel op zoek zijn naar informatie. Het is belangrijk om daar je blog en/of SEO-tekst op af te stemmen. De intro is informerend en maakt meteen duidelijk wat de lezer eraan heeft om verder te lezen. De online lezer is namelijk pijlsnel weer verdwenen bij een lange lap tekst zonder duidelijke kern. Een korte, kernachtige intro werkt dus het beste.

 

  • Belangrijkste informatie bovenaan
  • Intro is gericht op de doelgroep
  • Maakt duidelijk wat de lezer eraan heeft om verder te lezen
  • Maximaal 50 woorden lang
  • Persoonlijk; intro kan alleen door jou geschreven zijn

 

Voorbeeld: Hoe ga je om met de vermissing van een kind in het buitenland? Wat kun je doen? Waar vind je (psychologische) ondersteuning? Lees de waardevolle tips van Jan en Ellie. Hun zoon Mike raakte in 2010 vermist tijdens een vakantie in Lapland. 

 

Laat BureauTekst je intro’s schrijven. En de rest ook

Vind je het maar een ingewikkeld verhaal, die intro’s? Kom je er zelf niet uit? Geen paniek! Bij BureauTekst schudden we ze zo uit onze mouw. En als we toch bezig zijn, dan doen we ook meteen de rest. Laat vooral van je horen als je meer wilt weten!

 

Nu contact opnemen met BureauTekst