Schrijven met AI: zo blog je succesvol met ChatGPT

Wie slim is maakt ChatGPT onderdeel van zijn vaste contenttools. Maar… hoe zet je de tool zo goed mogelijk aan het werk, zodat je een sterke blog op je scherm tovert die niet kunstmatig aanvoelt? Spoiler: door AI niet als schrijver maar inspirator te zien. Met de juiste strategie schrijf je ook op een inspiratieloze dag makkelijk een boeiende blog voor je bedrijf. Succesvol schrijven met AI doe je volgens deze 6 stappen.

Zwaai je writer’s block uit dankzij ChatGPT

Sinds de lancering van ChatGPT vliegen de door de tool geschreven blogs je om de oren. Hallooo supersnelle contentcreatie! Al deze door kunstmatige intelligentie gecreëerde teksten hebben een ding gemeen: ze zijn emotieloos, missen eigenheid en zijn niet vanuit het oogpunt van je doelgroep geschreven. En toch moet je ChatGPT omarmen; schrijven met AI is de toekomst.

AI is namelijk een creatieve inspiratiebom waar je als maker veel tijd mee bespaart. Eén zoekopdracht en je virtuele vriend spuugt een gigantische berg opties uit. ChatGPT de ideeën, jij de menselijke touch. Hoe pak je dat aan als je een blog wil schrijven met AI?

Stap 1: vraag ChatGPT om een blogonderwerp

Je zit achter je bureau en je contentkalender kijkt je gapend aan. Tijd voor blog nummer 673868. Waar haal je de inspiratie dit keer in vredesnaam vandaan? Je kunt uren googelen, of simpelweg ChatGPT om suggesties vragen. Het is een oneindige bron van inspiratie voor je contentkalender. Gooi er een globaal onderwerp en doelgroep in, dan krijg je er interessante suggesties uit waar je zelf niet snel opgekomen was. Mogelijke opdrachten:

  • Verzin 20 blogonderwerpen over het thema <onderwerp>
  • Bedenk 10 blogonderwerpen die interessant zijn voor <doelgroep> met als thema <thema>

Stap 2: laat ChatGPT de allerleukste kop bedenken

Bingo! Je hebt een boeiend onderwerp gevonden waar voldoende zoekvolume op zit. Maar hoe steek je ‘m in? ChatGPT geeft je invalshoeken of bedenkt koppen waarin de juiste keywords voorkomen. Dat scheelt je weer een kwartier uit het raam staren. Mogelijke opdrachten: 

  • Bedenk 5 koppen bij deze blog: <blog>
  • Bedenk 5 prikkelende koppen die het woord <zoekwoord> bevatten
  • Bedenk 10 invalshoeken voor een blog over <onderwerp>

Stap 3: vraag ChatGPT om mogelijke subkoppen of subonderwerpen

Je hebt je onderwerp bepaald en bent klaar om te schrijven. Toch blijft je Word-document leeg. Waar begin je? Welke subonderwerpen mag je niet missen? Hoe bouw je je artikel op? Error. ChatGPT helpt je subonderwerpen verzinnen. Zo hoef jij alleen nog maar de parels eruit te pikken en na te denken over de volgorde. Mogelijke opdrachten:

  • Bedenk 5 subkoppen bij een blog over <onderwerp> geschreven voor <doelgroep>
  • Bedenk 5 subkoppen bij deze blogtitel <blogtitel>

Subkoppen helder? Dan is je blog framework klaar. Alles wat jij nog hoeft te doen is de losse alinea’s schrijven.

Stap 4: vraag ChatGPT om een pakkend intro

De kop en het intro van je blog moeten je lezer meteen pakken en het artikel in trekken. ChatGPT kan je verfrissende opties geven. Plak simpelweg je geschreven tekst in de tool en vraag om een intro. Verwacht geen magie: ChatGPT is niet de creatiefste copywriter. Maar hij kan je wel inspireren om bepaalde keuzes te maken.

Stap 5: voeg veelgestelde vragen door met input van ChatGPT

Veelgestelde vragen verrijken je blog omdat hier veel zoekvolume op kan zitten. Moet je alleen wel de juiste vragen verwerken. ChatGPT kan goede suggesties geven en is ook goed in het geven van informatieve antwoorden. Hij geeft je dus vragen én antwoorden. Check ze wel even op correctheid en giet er een creatief sausje overheen dat past bij je merk. Mogelijke opdrachten:

  • Wat zijn de 5 meestgestelde vragen rondom deze blog? De doelgroep is <doelgroep>. 
  • Wat zijn de 5 meestgestelde vragen over het onderwerp <onderwerp>?

Stap 6: laat ChatGPT een bijpassende LinkedIn-post bedenken

Zo. Je blog is klaar. Tijd om hem het internet op te slingeren via je socials. Na een paar uur tikken heb je geen creatief idee meer voor een LinkedIn-post. Hoeft ook niet. Vraag ChatGPT:

  • Bedenk een LinkedIn-post bij deze blog: <blog>

Schrijven met AI: do’s en dont’s

Dat AI je veel tijd kan besparen mag duidelijk zijn. Hoewel het aantrekkelijk is om de teksten één op één te gebruiken, is dat op de lange termijn niet slim. Teksten zonder eigenheid spelen niet goed in op de pijnpunten van je doelgroep, voelen emotieloos, missen jouw unieke tone of voice en zijn daarmee geen goed marketinginstrument. De do’s en dont’s op een rij.

 

Wel doen

  • Inspiratie opdoen voor je contentkalender
  • AI het framework van je blog laten maken
  • Je beter inleven in doelgroepen
  • Ingewikkelde onderwerpen sneller begrijpen
  • Hersenloos werk uitbesteden
  • AI je laten inspireren tijdens een writers block

 

Niet doen

  • Klakkeloos AI-teksten overnemen
  • Er vanuit gaan dat AI betrouwbare bronnen gebruikt
  • Denken dat AI correct Nederlands schrijft
  • AI gebruiken bij ingewikkelde onderwerpen

Nog meer tijd besparen met blogs schrijven?

Schrijven met AI kan je veel tijd besparen, maar vraagt hoe dan ook om schrijfskills. Op zoek naar een snelle oplossing? Laat die contentklus dan lekker over aan onze copywriters. Wij verdiepen ons in je merk en doelgroep, maken een contentkalender op basis van zoekwoordonderzoek en voorzien je voortaan maandelijks van kwaliteitscontent. Plan een brainstorm in!