Doel van een review
Voordat we de tips erin gooien, nog heel even een stapje terug. Waarom verzamel je reviews? Wat wil je ermee bereiken? Over het algemeen is dat voor ieder bedrijf hetzelfde:
Klant heeft probleem. Klant denkt erover na om jouw bedrijf in te schakelen voor oplossing. Klant moet contact opnemen. Klant heeft nog twijfels.
Zou je review zich niet moeten focussen op die twijfels van je klant? Want als die hobbel eenmaal is overwonnen, ligt de weg vrij voor een gelukkige samenwerking.
Belangrijke vragen
Stel sowieso de volgende 3 vragen als je reviews van klanten verzamelt:
- Hoe kwam je bij ons terecht?
- Had je vooraf twijfels?
- Gingen er ook dingen mis en hoe werd dat opgelost?
Deze vragen zijn de geheime ingrediënten voor oprechte en eerlijke reviews. Een verhaal dat nieuwe klanten helpt. Want vaak zitten op deze gebieden de belangrijkste twijfels. Ik ken dit bedrijf niet, misschien moet ik kiezen voor een partij die ik via-via ken. Misschien is het veel te duur als ik dit uitbesteed. Hoe weet ik of de mensen van dit bedrijf wel doen wat ze beloven? Wat als er iets misgaat? Et cetera. Andere klanten hebben dit allemaal al meegemaakt en overwonnen. Dus laat ze niet alleen de Halleluja-verhalen vertellen, maar juist de drempels voor nieuwe klanten gladstrijken door problemen en twijfels te benoemen.