Het nut en de noodzaak van een schrijfwijzer

Als je als bedrijf niet duidelijk kunt maken wie jullie zijn of waar jullie voor staan, waar moeten klanten dan voor kiezen? Met deze vraag in het achterhoofd stellen steeds meer organisaties een schrijfwijzer op. En dat is maar goed ook, want daarmee staat de content van jouw bedrijf of organisatie als een huis. Je teksten zijn consistent en je draagt steeds dezelfde boodschap uit. Ontzettend belangrijk om klanten te vinden en aan je te binden.

Schrijfwijzer

Onderdeel van contentstrategie

Een schrijfwijzer is meer dan een willekeurig document, opgesteld door iemand die gek is op afspraken en regeltjes. Een schrijfwijzer is een cruciaal onderdeel van de contentstrategie omdat het je dwingt goed na te denken over wat je op welke manier je bij de buitenwereld bekend wilt staan. Denk aan Coolblue – alles voor een glimlach – waar humor belangrijk is. Of XS4ALL die eigenzinnigheid heel belangrijk vinden.

 

Dit staat er in een goede schrijfwijzer

De kernwaarden van jouw organisatie zijn de basis voor dit document. Hoe zet je de content in om jouw boodschap te verspreiden? Hoe overtuig je bezoekers met jouw verhaal? Het staat allemaal in de schrijfwijzer. En het mooiste is, je hebt er samen over nagedacht! Naast afspraken staan er in goede schrijfwijzers ook veel tips en handvatten. Een aantal voorbeelden van zulke handvatten zijn:

  • Manieren van schrijven van bijvoorbeeld getallen en leestekens
  • Hoofdlettergebruik
  • De tone of voice van het bedrijf of de organisatie
  • Voorbeeldteksten
  • Moeilijkheidsgraad van teksten
  • Spellingsvoorkeuren

 

Het visitekaartje voor jouw bedrijf

Alle externe communicatiemiddelen zijn een visitekaartje van je bedrijf. Niet alleen de communicatieafdeling, maar bijna iedereen in de organisatie staat rechtstreeks in contact met klanten en prospects. Als iedereen op een andere manier communiceert, is de eenduidige identiteit van je organisatie ver te zoeken. Killing voor je professionele uitstraling en je betrouwbare imago. Het is dus belangrijk dat iedereen binnen jouw organisatie op dezelfde manier communiceert. Hoe je dat voor elkaar krijgt? Met een sterke schrijfwijzer.

 

Altijd up-to-date met een schrijfwijzer

Een schrijfwijzer is een levend document. En dat moet ook, want communicatiemiddelen en een tone of voice veranderen in de loop der tijd. Ook kan in de praktijk blijken dat sommige richtlijnen toch niet zo fijn werken als vooraf gedacht. Dan kies je een andere koers en werk je de schrijfwijzer of redactierichtlijnen bij. Hou hem altijd up-to-date, alleen dan nemen medewerkers of collega’s hem serieus en staat het document garant voor (online) succes.

 

Altijd en overal voor iedereen toegankelijk

Een schrijfwijzer is alleen een zinvolle investering als deze ook altijd en overal voor iedereen toegankelijk is. Kortom: de schrijfwijzer moet gebruiksvriendelijk zijn. Zorg daarom dat iedereen een korte samenvatting van de schrijfwijzer heeft. Zo zijn schrijfafspraken en -tips altijd binnen handbereik.

 

BureauTekst helpt jou aan een schrijfwijzer

Hulp nodig bij het opstellen van een schrijfwijzer? Neem dan eens contact op, onze tekstschrijvers weten er alles van. Bij BureauTekst zijn we al jaren betrokken bij de contentstrategieën van bedrijven door heel Nederland. Die hebben allemaal een soortgelijk doel: Winst boeken in welke vorm dan ook.

 

Nu contact opnemen met BureauTekst