Stappenplan contentstrategie: eenvoudig op papier

Concurrenten? Daar heb jij niks van te vrezen. Met jouw contentstrategie blijf je iedereen mijlenver voor. Wij vertellen jou hoe je in 6 simpele stappen een winnende contenstrategie uitwerkt en zorgt dat klanten niet eens meer overwégen om ergens anders te kijken voor soortgelijke diensten of producten.

Stap 1: Bepaal de doelstellingen van jouw organisatie

Een contentstrategie dwingt je om kritisch naar je bedrijf te kijken. Wie ben je? Of wie zijn jullie? En hoe wordt dit gecommuniceerd naar klanten? Wat wil je bereiken als organisatie en hoe worden deze doelen bereikt? Wat zijn de succesfactoren en wat zijn de pijnpunten?

 

Stap 2: Bepaal je doelgroep

Wat communiceer je aan wie en waarom? Als je weet tegen wie je praat kun je jouw boodschap daarop afstemmen. Bedenk wie jouw bezoekers of klanten zijn en wat hun bezig houdt. En niet te vergeten, waar ze zijn. Want waar zij zijn, moet jij zijn.

 

Stap 3: Gebruik de juiste kanalen en middelen

Succesvol worden met content? Dan is het belangrijk dat je weet wie je bent en dat je dat op iedere mogelijke manier uitdraagt. Via je website, nieuwsbrief, blog en mailings. Alles wat je zegt moet met elkaar samenhangen. Oftewel, je moet herkenbaar zijn. Neem bijvoorbeeld Coolblue. Dan denk je gelijk aan die glimlach, niet waar? Succesvolle content is dus meer dan tekst alleen. Het is op verschillende manieren een consistente boodschap naar buiten brengen, zodat er een sneeuwbaleffect op gang wordt gebracht waarin steeds meer klanten mee rollen.

 

Stap 4: De juiste tone of voice

De juiste tone of voice? Wat is dat dan? Een stem die altijd en overal even onweerstaanbaar klinkt. Het is belangrijk dat je in elke uiting de juiste snaar raakt en consistent blijft in taalgebruik. Ieder bedrijf vraagt om een andere tone of voice. Een uitgeschreven tone of voice kent allerlei vormen. Bijvoorbeeld een redactieformule, taalgids of content-richtlijn.

 

Stap 5: Contentkalender opstellen

Blijf jouw doelgroep constant voeden met content. Een contentkalender helpt je bij het plannen en organiseren van je content. In een contentkalender geef je aan wanneer, wat, voor wie en in welke vorm je iets publiceert en wie er verantwoordelijk voor is. Het opstellen van een contentkalender kent een aantal voordelen:

  • Het biedt overzicht;
  • Het versterkt de samenwerking binnen en buiten het team;
  • Het geeft content een plek binnen je organisatie.

 

Stap 6: Blijf vernieuwen

Denk nooit dat je contentstrategie af is. Content management is namelijk een continu proces. Content verandert, doelstellingen veranderen, technologie verandert, jouw organisatie verandert en ook je publiek verandert. Stel daarom je communicatiestrategieën regelmatig bij. Benieuwd naar wat goed werkt? En wat niet (meer) of minder goed werkt? Je leest het in dit artikel.

 

Content als succesfactor

Als contentstrategie bureau zijn we al jaren betrokken bij de contentstrategieën van bedrijven door heel Nederland. Die hebben allemaal een soortgelijk doel: winst boeken – in welke vorm dan ook. Hulp nodig bij het opzetten of uitwerken van een contentstrategie? Wij helpen je graag. Natuurlijk kun je ons ook inschakelen voor contentcreatie of het schrijven van zakelijke teksten in een tone of voice die al is bepaald.

 

Nu contact opnemen met BureauTekst