Als bedrijf je tone of voice bepalen

Succesvolle communicatie vanuit een bedrijf, vraagt om een eigen tone of voice. Een stem die altijd en overal even onweerstaanbaar klinkt. Maar hoe ontwikkel je die voor jouw organisatie? En hoe voer je de gekozen tone of voice succesvol door binnen een heel bedrijf? Ontdek het in dit blog van BureauTekst.

Een tone of voice, wat is dat eigenlijk?

Heel simpel: de manier waarop jouw bedrijf communiceert, noemen we de tone of voice. Een tone of voice is niet wát je zegt, maar hóe je het zegt. De toon waarop je iets zegt, past in de ideale situatie bij je eigen merkpersoonlijkheid, je doelgroep, het kanaal en de situatie. Door consequent een vaste communicatiestijl aan te houden in alle communicatievormen, wordt jouw bedrijf voor mensen herkenbaar en vertrouwd.

 

Op de homepage van ons tekstbureau hebben we het in één zin samengevat. Eigenlijk is het zó simpel dat zelfs kleine kinderen het al weten: wat je zegt ben je zelf(De aanvulling ‘met je kop door de helft’ hebben we weggelaten, dat vonden we niet zo aardig). In de basis is dit precies waar het om gaat.

 

Tone of voice: een hoofdboodschap die eenstemmig doorklinkt in alle communicatie-uitingen en die laat horen waar je als bedrijf voor staat.

 

Hoe ontwikkel je een eigen tone of voice?

Een eigen tone of voice kies je als bedrijf niet zomaar. Dat begint met weten wie je bent. Wat is je missie? Wat zijn de bedrijfsdoelstellingen? Wie vormen jouw doelgroep en wat wil die groep? Vervolgens kijk je per kanaal hoe je jezelf presenteert. Dit kun je doen door naar karaktereigenschappen te kijken. Het merkkarakter van je bedrijf kan bijvoorbeeld speels, sarcastisch, direct, uitdagend, zakelijk of formeel zijn. Maar hoe kies je dan het juiste karakter? Heel simpel. Onderzoek hoe klanten jouw bedrijf nu omschrijven. Hetzelfde geldt voor buitenstaanders die geen klant zijn, maar je bedrijf wel kennen. Dit vertaal je door in jouw tone of voice.

 

Het is de toon die de muziek maakt

Met een tone of voice breng je jouw merkidentiteit tot leven. Het geeft je merk persoonlijkheid. Om jezelf te onderscheiden gaat het niet meer om wat je doet, biedt of kunt, maar om wie je bent. En dat geef je nou precies aan met je tone of voice. Met de juiste tone of voice laat je zien dat je anders bent dan de concurrentie en dat jij of jouw bedrijf goed past bij je klant. Jij en niemand anders.

 

Hoe maak je een heel bedrijf eenstemmig?

Voor een gezamenlijk gedragen tone of voice is een gouden tip: wees consistent! Niets is zo verwarrend voor klanten als wisselend taalgebruik. De ene keer wollig, de andere keer hip, de ene keer ‘u’, de andere keer ‘je’: het werkt niet.

 

Zijn er meerdere contentmarketeers of copywriters actief binnen jouw organisatie? Hebben al die personen een eigen stijl en uiteenlopende ideeën? Stel dan samen een schrijfwijzer op die de tone of voice weerspiegelt. Het voordeel hiervan: je denkt gezamenlijk na over wat je wilt uitdragen, wie je wil aanspreken en of dit goed past bij de identiteit van jouw bedrijf. Een win-winsituatie dus!

 

De tone of voice van BureauTekst

In het kader van ‘practice what you preach’ hebben we natuurlijk ook over onze eigen tone of voice nagedacht. Omdat we al meer dan genoeg typen, hebben we hem samengevat in één foto. De tone of voice van BureauTekst is in onze ogen:

 

Tone of voice BureauTekst
Gemekker over tone of voice

 

Jouw tone of voice bepalen: raak ook de juiste snaar

Heeft jouw bedrijf ook hulp nodig bij het opzetten of uitwerken van een tone of voice? Neem dan eens contact op, onze tekstschrijvers weten precies hoe jij voortaan de juiste snaar raakt bij je doelgroep.

 

Nu contact opnemen met BureauTekst