Website werkt niet? Zo verander je dat

Goede webpagina’s schrijven, content beheren, nieuwe diensten of producten toevoegen… aan een website heb je altijd werk. Wat op zich niet erg is, als ‘ie zich ontpopt tot je beste werknemer. Eentje die 24 uur per dag voor je werkt – en hard ook. Werkt jouw website niet? Is ‘ie meer van de koffiepauzes en ouwehoeren met collega’s? Met deze tips geef je hem een schop onder zijn ***.

Website werkt niet

Website werkt niet? Zo verander je dat

Goede webpagina’s schrijven, content beheren, nieuwe diensten of producten toevoegen… aan een website heb je altijd werk. Wat op zich niet erg is, als ‘ie zich ontpopt tot je beste werknemer. Eentje die 24 uur per dag voor je werkt – en hard ook. Werkt jouw website niet? Is ‘ie meer van de koffiepauzes en ouwehoeren met collega’s? Met deze tips geef je hem een schop onder zijn ***.

 

In 5 stappen naar meer bezoekers op je website

Er zijn allerlei manieren en mogelijkheden om meer uit je website te halen en te zorgen dat de aanvragen en bestellingen gaan stromen. Voordat je een leger marketingbureaus in de arm neemt, zijn er een aantal dingen die je alvast kunt doen om te zorgen voor meer bezoekers en een hogere conversie.

 

1. Zoekwoordenonderzoek

Een goed zoekwoordenonderzoek is het fundament voor je website. Zelfs gewapend beton kan er niet tegenop. Het onderzoek geeft namelijk antwoord op de aller- aller- allerbelangrijkste vraag: wat zoekt jouw doelgroep? Als je die helder kunt beantwoorden, staat je website ijzersterk. We hebben pas een heel uitgebreid blog geschreven over zoekwoordenonderzoek. Lees die zeker als je meer succes wilt met je website.

Blog: doe-het-zelf zoekwoordenonderzoek

 

2. SEO-teksten

Als je eenmaal het zoekwoordenonderzoek hebt klaarliggen, is het belangrijk om daarop in te spelen met vindbare en overtuigende webpagina’s. De content, waaronder teksten, zijn ontzettend belangrijk bij het indexeren en verbeteren van een website. Hoe beter en waardevoller je content, hoe hoger Google jouw website zal waarderen. En bezoekers natuurlijk net zo.

Pas op dat je webteksten geen opvulling worden. In de praktijk zien we dat bij veel bedrijven misgaan. De webpagina’s worden geschreven om het schrijven. ‘Er moet gewoon een stukkie staan.’ Dat gaat je niets opleveren. Of op zijn best een enkele verdwaalde aanvraag. Schrijf SEO-teksten die zich niet alleen richten op vindbaarheid, maar die doorspekt zijn van overtuigingskracht en verkooppsychologie. Je website kan nog zo mooi zijn en de foto’s aansprekend; aan het einde van de dag heb je woorden nodig om klanten te overtuigen. Lees hier meer over in ons blog over overtuigend schrijven.

Blog: de geheimen van overtuigend schrijven

 

Website werkt niet foto3. Technische SEO-aanpassingen

Voor een goed werkende website zijn laadtijd, structuur van de site en een goede toegang tot webpagina’s van cruciaal belang. Als tekstbureau hebben we hier weinig kaas van gegeten, wij besteden het uit aan onze webdesigner. Maar de ervaring heeft ons wel geleerd dat een website pas echt succesvol wordt als de combinatie van content en techniek goed in elkaar grijpt. Wat wij altijd aanbevelen: laat een website scan doen, zodat je precies weet welke zaken je eenvoudig kunt aanpassen voor meer online succes.

 

4. Zakelijk bloggen

Als we van één ding overtuigd zijn in deze wereld, dan is het de kracht van zakelijke blogs. De resultaten die we zien voor onze eigen website en die van klanten is fenomenaal. Om je een voorbeeld te schetsen:

 

Recent schreven we een blog voor een klant uit Rotterdam. Die stond een maand online en zorgde in die tijd voor 5 aanvragen via de website. Van die 5 aanvragen werden er 4 een opdracht, wat zorgde voor een totale omzet van €5700. Daarnaast kwamen er ook nog telefoontjes, maar die waren niet meetbaar genoeg en zijn dus niet meegenomen. De kosten waren ongeveer €110 om hem te laten schrijven en er ging nog een paar honderd euro richting het marketingbureau dat ondersteunt met conversie-optimalisatie, linkbuilding en meer technische zaken. Laten we het afronden op een dikke €5000 aan inkomsten. En dan te bedenken dat die tekst nog jaren online staat. En dat dit bedrijf maandelijks tientallen van dit soort zakelijke blogs door ons laat schrijven. Tel uit je winst.

 

Je website werkt niet? Zakelijk bloggen helpt je om:

  • Je website up-to-date te houden
  • Meer bezoekers naar je website te trekken
  • Jezelf als expert in je branche te presenteren
  • Klanten aan je te binden
  • Te stijgen in de zoekresultaten van Google
  • Meer omzet en winst te maken

Behalve de tijd die het kost, zijn er eigenlijk geen redenen om het niet te doen als je wilt dat je website werkt. Als je aan de slag gaat, zorg dan dat je zakelijke blogs voldoen aan de eisen voor een goede SEO-tekst. Wil je daarvoor nog wat tips?

Blog: waar moet een goede SEO-tekst aan voldoen?

 

5. Overige contentcreatie

Naast de zakelijke blogs en SEO-teksten die we al bespraken, is er veel meer content die je kunt maken om van je bezoekers klanten te maken. Een aantal voorbeelden zijn:

  • Reviews van bestaande klanten om twijfels bij prospects weg te nemen
  • Video om klanten – letterlijk – een beeld te geven van het bedrijf
  • Cases om te laten zien wat er allemaal gebeurt
  • Interviews met klanten of medewerkers voor een menselijke touch
  • Posts op social media om van klanten fans te maken en je content onder de aandacht te brengen

Om jezelf als bedrijf te onderscheiden, maakt het tegenwoordig niet zoveel meer uit welke producten je biedt of hoe snel je levertijd is. Je concurrent verkoopt die producten ook en de levertijd is overal snel. Dat zal allemaal wel. Mensen kiezen een bedrijf onderbewust. Op gevoel. En daarom zijn bedrijven als Coolblue ook zo slim en succesvol. Ze onderscheiden zichzelf door zichzelf te zijn en klanten maken een hele bewuste keuze om daarbij te horen.

Probleem is: de meeste bedrijven zijn helemaal niet leuk om bij te horen. Sorry. Ze zijn saai. Of grillig. Of ze zijn zo identiteitsloos consumenten geen enkel idee hebben waarom ze voor dat bedrijf zouden kiezen. En het dus ook niet doen. Je kunt dit probleem oplossen door als bedrijf je tone of voice te bepalen en met klanten te communiceren op een manier die hoort bij jouw merkidentiteit. Je leest hier alles over in het volgende artikel.

Blog: als bedrijf je tone of voice bepalen

 

Werkende websiteNog even, dan werkt je website wél

Als je website niet werkt en je zoekt ondersteuning, kun je onze SEO-gecertificeerde tekstschrijvers inschakelen. Zij weten precies wat ze voor je moeten doen om je website om te toveren tot je beste werknemer.

 

Nu contact opnemen met BureauTekst