Goede homepage schrijven

‘Welkom op deze website.’ Als je hierop in Google zoekt, krijg je 120 miljoen (!) hits. Dat zijn een heleboel homepages die worden verkwanseld aan overbodige informatie. Hoewel lang niet al je bezoekers via je homepage binnenkomen, is het nog steeds een van je belangrijkste pagina’s. Met je teksten wil je daar meteen duidelijkheid scheppen, anders is je bezoeker in 1 klik foetsie. Met deze tips schrijf je een goede homepage.

Dit maakt een goede homepage

Mensen komen met verschillende doelen op de homepage van je website:

  • Informatie zoeken over een dienst of product of onderwerp
  • Een goede aanbieder zoeken voor hetgeen zij zoeken
  • Aanbieders vergelijken
  • Oriënteren
  • Kopen

 

Het feit dat mensen via je homepage binnenkomen, betekent dat ze rechtstreeks je URL hebben ingetikt – bijvoorbeeld via een visitekaartje of aanbeveling – of dat ze je website in de zoekresultaten van Google hebben ingetikt. Ze zijn dus gericht ergens naar op zoek en willen op je website meteen worden gerustgesteld. En met meteen bedoelen we metéén. Het liefst al binnen een seconde, want onderzoeken laten zien dat mensen zo snel al weer weg kunnen zijn. De eerste woorden op je homepage zijn dus erg belangrijk. Hieronder een aantal tips om ze optimaal te benutten.

 

Tips voor een knallende homepage

Hier een aantal tips om direct goed te beginnen op je homepage.

 

  1. Val met de deur in huis

Wat moeten jouw bezoekers direct zien en weten? Die informatie kun je op een aantal plekken kwijt. Je logo, je menubalk, je header en een tagline onder je logo.  Dit zie je bij ons tekstbureau:

 

Binnen 1 seconde maken wij op de homepage van BureauTekst duidelijk wie wij zijn en wat wij doen, zonder dat mensen hoeven te klikken of scrollen. Een goede homepage schrijven staat gelijk aan duidelijkheid.

 

  1. Zet de toon

Bedenk hoe je wilt communiceren met je doelgroep. Pas deze toon toe op je homepage en de rest van je website. Op die manier krijgen mensen een gevoel bij jouw bedrijf en is het makkelijker bepalen of het klikt.

 

  1. Denk aan details

We noemden eerder al een aantal aspecten die belangrijk zijn voor je homepage. Daar zaten ook wat kleine dingetjes bij zoals je tagline. Dit is een korte regel – over het algemeen onder je logo – die in een paar woorden duidelijk maakt waar jouw bedrijf voor staat.

 

We willen er nog wel eerlijk bij vermelden dat juist deze kleine dingen veel tijd kosten. Je kunt er met een heel team je hersenen over breken. Wij hebben als tekstbureau gekozen voor de tagline “Van woorden naar winst”. In combinatie met BureauTekst als bedrijfsnaam, vat dat voor ons in 1 seconde samen wie we zijn en hoe we ons onderscheiden van andere tekstschrijvers of tekstbureaus. Wij schrijven niet om het schrijven, wij schrijven om de resultaten die we ermee boeken. De winst die we ermee maken voor onze klanten. Het kan je veel opleveren om hier ook mee aan de slag te gaan en meer bezoekers naar je website te trekken en ze daar ook te houden.

 

De rest van je homepagina

Als je bovenstaande tips toepast, is de kans groot dat bezoekers langer op je website blijven. Tijd dus om te zorgen dat ze de rest ook lezen en daarna tot actie overgaan. Daarvoor kun je de volgende tips gebruiken.

 

  1. Taakgericht indelen

Mensen die jouw website bezoeken, doen dat hoogstwaarschijnlijk met een doel. Zorg er daarom voor dat je homepage zo taakgericht en functioneel mogelijk is. Wil je dat mensen iets downloaden? Iets bekijken? Iets aanvragen? Laat ze er niet naar zoeken maar duw het onder hun neus.

 

  1. Call to action plaatsen

Bedenk welke actie je het liefst ziet van een nieuwe bezoeker en breng die prominent in beeld op je homepage in de vorm van een button, link of andere call to action. Hou die het liefst lekker actief. Bijvoorbeeld “Vraag nu een proeftekst aan”. Of: “Direct contact opnemen.”

 

  1. Niet te veel praten

Bezoekers willen vaak eerst zien wat je te bieden hebt, voordat ze hele lappen tekst willen lezen. Presenteer dus je bedrijf op je homepage, maar houd het beknopt. Al moeten we bekennen dat we op dit vlak zelf een beetje zondigen. Er staat best veel tekst op onze homepage. We hopen op genade als tekstbureau…

 

Tekstueel en visueel aantrekkelijk

We hebben het tot nu toe steeds gehad over een goede homepage schrijven. Maar vormgeving is natuurlijk ook belangrijk. Wij hebben er bijvoorbeeld voor gekozen om foto’s te laten maken door een fotograaf – voor een professionele uitstraling. Het design is echter geen doel op zich, er zijn spuuglelijke websites die toch voor hoge conversie zorgen. Voor het design geldt wat ons betreft hetzelfde als voor de teksten: hou het doelgericht.

 

Hulp bij goede homepage en webteksten

Voor jouw bedrijf een verpletterende indruk maken met een goede homepage en dito webteksten? Onze tekstschrijvers schrijven SEO-proof en helpen je graag met winstgevende teksten.

 

Nu contact opnemen met BureauTekst