Je schrijft wat af, maar je teksten worden amper gelezen. Als je je voordoet als je eigen klant en het onderwerp van je tekst intypt op Google, vind je jouw tekst niet terug. Dat kan anders. Hoe je SEO-teksten schrijft? Lees ons advies en leer het in 17 stappen.
Waarom is SEO-schrijven belangrijk?
SEO-teksten zijn gericht op wat jouw doelgroep zoekt. De woorden die mensen intypen in Google, zijn zoekwoorden. Zij gebruiken die om informatie te vinden. Over een onderwerp uit jouw expertise bijvoorbeeld. Gebruik jij precies die woorden in jouw teksten, dan komen je potentiële klanten op jouw website. Dat wil je.
Hoe lang moeten je SEO-teksten zijn?
De ideale lengte van je SEO-tekst hangt af van het onderwerp van je tekst, wat de concurrentie doet en je doelen. Onze SEO-specialisten geven aan minstens 300 woorden ge gebruiken. Is je tekst heel specifiek? Gebruik dan minstens 1000 woorden.
Voorheen kon je in een alinea alleen maar je zoekwoorden neerzetten en dan vond Google je tekst. Nu is Google veel strenger. Dus vergeet keyword stuffing, dat gaat je niet helpen. Houd wel rekening met keyword density: het aantal keer dat zoekwoorden voorkomen tegenover het totale woordaantal. Een ratio dus. Houd je keyword density tussen 0,5 en 1% per zoekwoord.
Voorbeeld: in een tekst van 300 woorden gebruik je maar 3 keer 1 zoekwoord.
Stappenplan voor het schrijven van SEO-teksten
Begin je met schrijven van SEO-teksten? Let erop dat je tekst bovenal leesbaar moet zijn. Kromme of veel te lange zinnen lezen niet lekker. Nog voordat de gebruiker bij je slotalinea is, heeft ‘ie allang alweer weggeklikt. Schrijf dus altijd voor de lezer. Zoals je zelf ook het liefst teksten leest.
Stap 1: Bepaal de juiste zoektermen door een zoekwoordonderzoek te doen voor de SEO-tekst
Doe zelf een zoekwoordonderzoek. Heb je een Google Ads account? Dan vind je in het menu bij Tools and settings een keyword tool. Hiermee ontdek je nieuwe zoekwoorden. Andere gratis tools om te proberen, zijn:
- Ahrefs: biedt meerdere tools aan
- Semrush: ook voor geavanceerde SEO
- Ubersuggest: gratis chrome-extensie
Stap 2: Stel de zoekintentie vast
Zoekintentie is de reden waarom iemand iets opzoekt. De zoektermen kunnen hetzelfde zijn, terwijl de intentie verschilt. Iemand typt bijvoorbeeld ‘Nike airmax’. Deze persoon kan de intentie hebben om de sneakers te:
- kopen (transactioneel)
- vinden via Nike (navigeren)
- controleren met reviews (commercieel)
- beoordelen door erover te lezen (informeren)
De zoekintentie vaststellen, doe je door:
- De zoekresultaten te bekijken
- Tools te gebruiken
- Jezelf te verplaatsen in de gebruiker
Stap 3: Bepaal het doel van de SEO-tekst
Nu kun je het doel van de SEO-tekst bepalen. Is iemand gericht op de aanschaf van een product? Dan is je tekst kort, krachtig en gericht op conversie. Bij een informerende zoekintentie schrijf je je SEO-tekst uitgebreider en met meer feiten.
Stap 4: Maak een outline voor de tekst
Een outline geeft jou handvatten voordat je echt begint met schrijven van de SEO-tekst. Schrijf een duidelijke kop. Zorg dat deze altijd het belangrijkste zoekwoord bevat. Let op! Google hecht veel waarde aan de eerste paar woorden. Dus begin daar krachtig. Bedenk daarna ook welke topics je wilt behandelen en schrijf dat als subkoppen op.
Stap 5: Schrijf de SEO-tekst
Je hebt het ‘skelet’ van je tekst op papier staan. Nu hoef je alleen nog maar de alinea’s in te vullen. Schrijf eerst alles op wat je op papier wilt hebben staan. Pas in een latere stap laat je het relevante staan.
Stap 6: Optimaliseer de tekst met zoekwoorden
Vervang sommige woorden van je eigen tekst met zoekwoorden uit je lijst. Zo zorg je ervoor dat je tekst niet te SEO-achtig overkomt. Let erop dat de zoekwoorden wel goed binnen je zinnen passen en don’t overdo it.
Stap 7: Maak teksten uniek, relevant en volledig
Hoe leuker je tekst is om te lezen, hoe langer bezoekers op je pagina blijven. Zorg er dus voor dat je je lezer blijft verrassen. Maak gebruik van voorbeelden, afbeeldingen, opsommingen en voeg info toe die teksten van concurrenten niet hebben.
Stap 8: Maak de tussenkoppen op als headings
Het gebruik van tussenkoppen maakt je tekst beter leesbaar. Maar niet alleen je lezers hecht waarde aan tussenkoppen, ook Google is je dankbaar. Zorg wel dat je elke tussenkop markeert als heading 2 in jouw CMS. Probeer ook vooraan in je tussenkop een zoekwoord te plaatsen.
Stap 9: Gebruik synoniemen en gerelateerde woorden in je SEO-teksten
Teveel van dezelfde woorden lezen niet lekker. Gebruik synoniemen in je SEO-teksten en wees lekker creatief. Schrijf lekker veel op, zodat je ook lekker veel kunt schrappen. See what I did there? Als we de eerste lekker veranderen naar ‘prettig’, de tweede laten staan en de andere 2 weghalen, verandert er niks aan de alinea. Maar het leest wel fijner.
Stap 10: Maak slim gebruik van interne en externe links
Interne en externe links in je SEO-teksten verwerken is een belangrijk onderdeel waardoor lezers je sneller vinden. Verwijs je naar externe websites, zijn zij je daar dankbaar voor. Klik in je CMS altijd het vinkje aan dat de link in een nieuw tabblad opent. Daarnaast zijn interne links goed voor jou en voor de lezer. Je vermindert de bounce rate, verbetert de indexering en verbetert posities van je andere pagina’s.
Stap 11: Breng je tekst tot leven met multimedia
Met duizenden prikkels te verwerken op een dag, is het de uitdaging om iemands aandacht vast te houden. Multimedia is hier een perfecte oplossing voor. Je kunt afbeeldingen en video’s ook optimaliseren voor SEO, wat weer goed is voor je ranking.
Stap 12: Optimaliseer de afbeeldingen met alt-teksten
Alt-teksten zijn korte beschrijvingen bij afbeeldingen en video’s. Zet deze er ook altijd bij, hier kun je weer een zoekwoord in verwerken. Google gebruikt deze tekst om de inhoud van afbeeldingen te begrijpen, aangezien ze zelf geen visuals kunnen zien. Extra fijn: dit helpt mensen met een visuele beperking heel erg.
Stap 13: Verwerk je belangrijkste zoekterm in je SEO-titel
Heb je je SEO-tekst geschreven en ook al bijna geüpload? Denk dan ook goed na over je SEO-titel. Dit heet ook wel je meta titel en is de kop die lezers zien bij de zoekresultaten. Maak de titel niet te lang, ongeveer 50-60 karakters. Anders hakt Google een deel ervan af. Zonde, want dan zien mensen niet waar je tekst over gaat en klikken ze minder snel.
Stap 14: Bedenk een pakkende meta description
Ook je meta description is belangrijk voor Google. Je zet hier kort neer waar je je SEO-tekst over geschreven hebt. Benoem ook een zoekwoord. Gebruik hier tussen de 70 en 155 karakters.
Stap 15: Gebruik een zoekmachinevriendelijke URL
Een korte en beschrijvende URL is goed leesbaar voor zowel mensen als zoekmachines. Dit helpt zoekmachines om snel de inhoud en context van de pagina te begrijpen. Een korte URL is ook veel makkelijker te delen op je socials. Iedereen ziet gelijk waar je tekst over gaat.
Stap 16: Optimaliseer de afbeeldingen in je SEO-teksten
Je tekst is nooit klaar. Bij het schrijven van SEO-teksten kan je ze continu optimaliseren. Zowel tekst als afbeeldingen. Met nieuw zoekwoordonderzoek maak je je tekst relevanter voor je doelgroep. Daarom loont het om eens in de zoveel tijd je teksten er weer bij te pakken. Voeg dan ook gelijk nieuwe afbeeldingen toe.
Stap 17: Deel je SEO-tekst social media en maak delen makkelijk
Deel je SEO-teksten eens. Je hebt er best wat tijd in gestopt, dus daar mag je trots op zijn. Mensen die een blog via socials zien, klikken er eerder op. Zij waren misschien niet op zoek naar dat onderwerp, maar jouw pakkende kop interesseert ze. Hun klikgedrag geeft Google ook weer een seintje dat je goede content hebt. Zorg er daarnaast voor dat anderen jouw teksten ook eenvoudig kunnen delen. Bijvoorbeeld met een button.
BureauTekst weet wat goede seo-teksten zijn
Laat jij nog kansen liggen op het gebied van seo-teksten? Dan werkt ons ervaren team seo-tekstschrijvers graag met je mee om van jouw website een succes te maken. Met de juiste overtuigingstechnieken, een vleugje verkooppsychologie en user experience helpen wij je klanten voor je bedrijf te winnen.