Zakelijke teksten
Zakelijke teksten zijn in onze ogen de teksten die bedrijven nodig hebben om hun verhaal naar de buitenwereld over te brengen. Daar valt bijvoorbeeld onder:
- Nieuwsbrief
- Zakelijk blog
- Vacature
- Jaarboek
- Bedrijfsmagazine
- Offerte
Commerciële teksten
Dit zijn de teksten die bedrijven nodig hebben om hun producten of diensten onder de aandacht te brengen bij de doelgroep. Een aantal voorbeelden daarvan zijn:
- Folder / Flyer
- Brochure
- Advertentie
- Advertorial
- Webtekst
- Abri
- Linkbuildingartikel
Redactionele en journalistieke teksten
Van redactioneel spreken we bij BureauTekst als er niet direct sprake is van een commercieel doel en als we over een heel specifiek onderwerp schrijven. Denk bijvoorbeeld aan:
- Persbericht
- Nieuwsartikel
- Interview
- Reportage
- Opiniestuk
- Column
- Ingezonden stuk
Communicatieve teksten
Dan zijn er ook nog de – zoals wij ze noemen – communicatieve teksten. Communicatieadviseurs schakelen ons bijvoorbeeld in voor het schrijven van een:
- Storyline
- Communicatieplan
- Zakelijke brief
- Advies
- Speech
- Uitnodiging / aankondiging
Mix van tekstsoorten
Natuurlijk is het niet gezegd dat de ene en de andere tekstsoort elkaar niet kunnen overlappen. Neem bijvoorbeeld een interview. Die kan een journalistiek doel hebben, maar kan ook vanuit commercieel oogpunt op papier worden gezet. Dat is goed om op te letten. Maar in de basis helpt het om teksten naar soort in te delen om zo rekening te houden met het doel dat ze moeten bereiken.
Doelen van verschillende soorten tekst
Elke tekstsoort heeft dus een eigen doel. Hieronder hebben we die voor je op een rij gezet. Dit zijn geen gouden regels, maar wel patronen die je vaak terugziet in teksten.
Zakelijke tekst:
Naamsbekendheid opbouwen, klanten vinden en binden
Commerciële tekst:
Verkopen
Redactionele tekst:
Mening geven, bekendmaken
Communicatieve tekst:
Informeren
Gebruik ze om je doel te bepalen
De tekstsoorten zoals wij die als tekstbureau gebruiken, zijn natuurlijk niet heilig. Op deze website vonden we bijvoorbeeld een hele andere indeling van teksten. Zoals we al zeiden: de ene past soms ook prima in het andere hokje. Maar het geeft wel handvatten om doelen te bepalen. Waarom schrijf je deze tekst? Wat moeten lezers doen of laten als ze klaar zijn? Op die manier schrijf je effectief en geef je jouw bedrijf een grote voorsprong als het op communicatie aankomt. Jij weet waar je mee bezig bent.
Verschillende tekstsoorten laten schrijven
Ben je op zoek naar een goede tekstschrijver? Bij ons tekstbureau in Amsterdam hebben we er genoeg. Waar de één een journalistieke achtergrond heeft, komt de ander uit de marketingwereld of bij de overheid vandaan. Daardoor hebben we alle expertise in huis om verschillende tekstsoorten voor jouw bedrijf om te zetten in succes. Zelfs als je een hele nieuwe hebt bedacht.