Teksten met humor
Waarvan zijn er meer denk je? Mensen die zakelijke blogs schrijven, of mensen die ze lezen? Juist. Dus als je wilt dat jouw blogs wél gretig aftrek vinden, zorg dan dat het teksten met humor worden die lezers niet uit hun stoel laten pleuren van verveling. Tijd is geld. (Pas op: in dit blog komen vieze woorden voor.)
Vol binnenpret klikten we een tijdje terug een blog van een rioleringsdienst aan. Nu gaan we lachen, dachten we. Maar helaas. Het onderwerp was de efficiëntie, duurzaamheid en betrouwbaarheid van pvc-buizen. What the? We kunnen je vertellen: we waren hevig teleurgesteld. We hoopten op een smoezelige foto en smeuïg verhaal van monteur Piet die tot aan zijn enkels in de drek stond.
Poepsaaie teksten
Natuurlijk hadden alle alarmbellen al moeten rinkelen toen we zagen dat deze rioleringsdienst zichzelf Storingsdienst noemde. Tsja… het is natuurlijk ook een beetje eng om te schrijven waar het écht over gaat. POEP. PIES. PLAS. Zo, hier, we hebben het gezegd. Wedden dat je toch wel doorleest? Anders dan het blog van de rioleringsdienst waarschijnlijk, waarin deze woorden niet voorkwamen. (Op de rest van de website trouwens ook niet.)
Geestdodende zakelijke blogs
Vreselijk toch, op Facebook of LinkedIn vol goede moed een blog openen met een veelbelovende titel, om er na 3 minuten achter te komen dat het niet meer is dan een geestdodend verkooppraatje over een product dat al twintig jaar bestaat. In die minuten had je ook kunnen doen:
- Je eigen (veel betere) blog afronden
- De was ophangen
- Je collega een (liefdevolle) stomp geven omdat hij zo’n toffe peer is
- De vaatwasser uitruimen
- Klanten bellen
- Een paar belangrijke e-mails versturen
- Je chef om salarisverhoging vragen
- Een goeie grap verzinnen
- Een jaloersmakende post op social media plaatsen
- Et cetera (We kunnen tot 400 doorgaan, maar we denken dat je het punt wel begrijpt.)
Kortom: in een oerwoud aan concurrerende zaken en taken moeten teksten de moeite waard zijn om te lezen. En dus moet je vlot schrijven, in een onderscheidende tone of voice. En daar slaat de stress toe bij veel bedrijven. Want waarover dan? En hoe dan? Zo interessant zijn ze niet. Hun eigen woorden hè, niet de onze. Onze visie: saaie onderwerpen bestaan niet. Saaie teksten wel. Maar daar kunnen we aan werken met teksten met humor.
5 veelgemaakte fouten van bedrijven die beginnen met zakelijke blogs
- Te veel focussen op diensten en producten
- Weinig informatie willen delen uit angst voor concurrenten
- Kiezen voor veilig en vertrouwd in plaats van humorvol en fris
- Blijven hangen in jargon en moeilijk taalgebruik
- Geen eigen stem laten horen
Schrijf jij zakelijke blogs die niet of nauwelijks gelezen worden? Dan is de kans groot dat één van bovenstaande factoren – of een combinatie ervan – het probleem is. Misschien ben je als de rioleringsdienst die zichzelf liever storingsdienst noemt, om wat chiquer over te komen? Of de rioleringsdienst die liever over pvc-buizen schrijft, omdat dat veiliger is dan uitwerpselen of stank waarvan de kamerplanten overlijden?
Lees dan de volgende tips.
3 tips voor het schrijven van teksten met humor die lezers niet laten janken van verveling
- Zet mensen centraal
De meest krachtige manier om de boodschap van jouw bedrijf uit te dragen, is het vertellen van verhalen. De echte verhalen. Vanaf de werkvloer. Over mensen, belevenissen en passie voor het vak. Lees online eens een paar artikelen over storytelling, en je weet precies wat we bedoelen. Het is geen hogere wiskunde, het vraagt alleen om het verschuiven van focus, om jouw bedrijf voor de buitenwereld tot leven te brengen. Van diensten en producten naar mensen en verhalen. Doen! We garanderen je dat het werkt.
- Wees authentiek
Niemand kent jouw vakgebied zoals jij. En niemand doet het werk op jouw unieke manier. De écht succesvolle blogs komen van mensen die in alle eerlijkheid laten zien wie ze zijn en wat ze doen. Meester Bas was razend populair met zijn blogs over de heerlijke uitspraken van zijn leerlingen in de Bijlmer. En ook agent Piet Kats trekt menig lezer met zijn politieverhalen. Dat komt omdat ze authentiek zijn. Niemand anders kan deze verhalen vertellen zoals zij dat doen. Wees dus vooral jezelf en laat je eigen stem horen.
- Onthoud: tijd is geld
Regelmatig krijgen we blogs voorgeschoteld die “even” geredigeerd moeten worden. Vervolgens hebben we bijna een uur nodig om ons door het jargon en de dure termen te worstelen, om daarna het bedrijf in kwestie op te bellen en aan de telefoon een doodeenvoudig, hartstikke leuk verhaal te horen. Gevolgd door de opmerking: “maar zo moet je het niet opschrijven hoor, want vooral professionals en CEO’s lezen het.” En die hebben tijd te veel? Geloof ons: iedereen houdt van leesbare teksten. Echt. Iedereen.
En nu even concreet
- Schrijf zoals je op een verjaardag zou vertellen
- Kom ter zake en schrap overbodige zaken (cut the crap, verwoordde een schrijfdocent het eens mooi)
- Zorg dat de titel de lading van het zakelijke blog dekt
- Schrijf over mensen, niet over diensten of producten
- Schrijf met humor om te zorgen dat je teksten blijven hangen
- Je bent een expert als je in simpele en duidelijke taal kunt uitleggen waar het over gaat
- Tips, leesplezier, een kijkje in de keuken, uitleg: deel informatie waaraan lezers iets hebben
- Onthoud: tijd is geld. Zowel voor jou als de lezers. Dus schrijf je een zakelijk blog? Doe het goed!
- Vertel vanaf de werkvloer, niet vanuit beleid
- Vermijd jargon en andere sjiek-de-friemel termen
- Wees authentiek: laat je bedrijf niet anders overkomen dan het is. Anders trek je misschien lezers, maar stel je (uiteindelijk) klanten teleur
Laat BureauTekst je zakelijke teksten met humor schrijven
Heb je geen tijd om zelf een zakelijke blog bij te houden? Of vind je het te veel gedoe? Geen paniek! Hier bij BureauTekst doen we het graag voor je. Laat vooral van je horen als je meer wilt weten!