Nieuwsartikel schrijven: het laatste nieuws

Een fusie, nieuwe diensten of producten, uitbreiding, een prijs gewonnen… Schrijf je voor jouw bedrijf of redactie regelmatig nieuwsartikelen? Of is het idee om daar meer mee te doen? Dan hebben we in dit blog wat tips voor je op een rij gezet. Een sterk nieuwsartikel schrijven van start tot slotzin: zo fix je dat.

Nieuwsartikel schrijven

De basis van je nieuwsartikel

Een goed nieuwsartikel schrijven kan best lastig zijn. Om te beginnen, zijn dit een aantal belangrijke eisen om met tevreden lezers achter te blijven.

 

  • Kernboodschap

Bepaal eerst waarover je wilt schrijven. Verdiep je goed in het onderwerp. Wat wil je vertellen?

  • Doelgroep

Bepaal vervolgens voor wie je het nieuwsartikel schrijft. Aan wie wil je het vertellen?

  • Doel

Wat is het doel van je nieuwsartikel? Wil je jouw lezers informeren of nieuwe producten of diensten? Of wil je je lezers overtuigen om iets te gaan doen?

  • Titel

Bedenk een pakkende en actieve titel die het liefst een werkwoord bevat. Bedenkt dat de titel altijd het belangrijkste nieuws moet bevatten. Een goede titel dekt de lading van de tekst en prikkelt bezoekers tot lezen van het bericht.

  • Intro

De eerste zin van een nieuwsartikel herhaalt de titel, maar in iets andere bewoordingen. Het vat in het kort de belangrijkste punten uit je verhaal samen. Het geeft je lezers bovendien houvast en bevestiging van de inhoud. We laten je straks wel even een voorbeeld zien.

  • Gouden W’s

Geef in het nieuwsartikel antwoord op de gouden W’s: Wie? Wat? Waar? Wanneer? Waarom? Op welke wijze? Het is de basis en een effectief hulpmiddel bij het schijven en opbouwen van je nieuwsartikel. Zorg dat uit het bericht antwoord geeft op de volgende vragen:

 

  • Wat is er aan de hand?
  • Wie deed of overkwam het?
  • Waar is het gebeurd?
  • Wanneer is het gebeurd?
  • Waarom is het zo gegaan?
  • Op welke wijze is het in zijn werk gegaan?

 

Structuur van je nieuwsbericht

De meeste mensen lezen nieuwsartikelen snel en vluchtig door. Daarom moet de meest belangrijke informatie direct aan het begin staan, gevolgd door een stapsgewijze verdieping. In schrijversland wordt dit ook wel ‘oprolbaar schrijven’ of ‘het puntzakmodel’ genoemd.

 

Nieuwsartikel schrijven puntzakmodel

 

Als je nog niet veel nieuwsartikelen hebt geschreven, kan het goed helpen om van te voren een raamwerk te maken. Daarmee zet je in grote lijnen de opbouw van je artikel duidelijk voor jezelf neer. Doe dit in steekwoorden. Begin met de inleiding, dan belangrijkste alinea’s en onderliggende informatie. Zo ziet dat er schematisch uit:

 

Opbouw nieuwsartikel schrijven

 

Een indeling zoals deze kost je misschien 5 minuten, maar daarna schrijf je het nieuwsartikel in no-time. En je bent ook nog eens verzekerd van een journalistiek verantwoorde opbouw die voor lezers prettig en herkenbaar is.

 

Nieuwsartikel schrijven? Focus op titel en intro

“Donald Trump begint als president van de Verenigde Staten.”
“Oranjevrouwen winnen EK voetbal.”

Het zijn titels van nieuwsartikelen die vrijwel niemand zijn ontgaan. Allebei verraden ze de kernboodschap van het artikel en nodigen tegelijk uit om verder te lezen. We schreven hierboven al dat de intro van een nieuwsartikel een korte, krachtige samenvatting moet zijn van de complete tekst. En dat de eerste zin vaak de titel herhaalt, maar in iets andere bewoordingen. Hier een voorbeeld nieuwsartikel van nu.nl. Lees het maar eens. Nu je het kent, zul je deze techniek voortaan overal in nieuwsberichten herkennen.

 

Nieuws maken

Dadelijk zetten we nog wat tips op een rij om te zorgen dat jouw ijverig geschreven nieuwsartikel door zoveel mogelijk mensen wordt gelezen. Maar voor we dat doen, willen we nog even terugkomen op de kernboodschap. Op de nieuwswaardigheid van je tekst. Reden: we zien een duidelijke trend bij bedrijven en overheden om zoveel mogelijk nieuwsberichten te schrijven en publiceren. Om nieuws te maken. Waar op zich niets mis mee is, als je echt iets te vertellen hebt. Zeker online – waar mensen vooral taakgericht bezig zijn – is het altijd goed om de volgende 3 vragen in je achterhoofd te houden als je gaat schrijven:

1. Who cares?
2. Who cares?
3. Who cares?

 

Zorgen dat jouw nieuwsartikel opvalt

Hier wat tips om ervoor te zorgen dat jouw nieuwsartikel opvalt in de meute:

 

  • Minder is meer: Een nieuwsartikel schrijven staat gelijk aan bondigheid. Hoe langer de tekst, hoe hoger de drempel om hem te lezen. Tenzij je een reportage of achtergrondverhaal schrijft, verstrek je het beste zoveel mogelijk informatie in zo min mogelijk woorden.
  • Praat in plaats van schrijf: Vermijd woorden die je normaal gesproken ook niet gebruikt als je met iemand praat (zoals: ‘echter’, ‘tevens’ of ‘middels’).
  • Maak het persoonlijk: Spreek lezers rechtstreeks aan met ‘u’ of ‘jij’. Probeer omslachtige ‘men’ constructies te vermijden.
  • Gebruik korte zinnen: Vermijd lange zinnen en tangconstructies, waarbij bijzinnen gevangen zijn tussen komma’s. Ook hier geldt weer de bondigheid.
  • Pas op met vakjargon: Probeer geen vakjargon of ongebruikelijke Engelse termen in je tekst te verwerken. Nieuwsartikelen moeten snel, simpel en scanbaar zijn.
  • Zoekwoorden: Maak voor het web gebruik van zoekwoorden die mensen gebruiken om jouw nieuwsbericht te vinden, als dat van toepassing is.

 

(Nieuws-)artikelen laten schrijven

Een nieuwsartikel schrijven is een vak apart. Een vak waarin we bij BureauTekst ‘best kundig’ zijn. Ook gezien en gelezen worden? Onze tekstschrijvers zorgen dat niemand nog om jouw boodschap heen kan.

 

Nu contact opnemen met BureauTekst