Strategische webcopy schrijven
Veel praten is iets anders dan veel zeggen. En zomaar wat schrijven is iets anders dan webcopy schrijven. Zodra je leert om je boodschap strategisch over de buhne te brengen, ben je binnen. Gebruik de tips uit dit blog om de wereld te veroveren met je webteksten.
Wat mag niet ontbreken in goede webcopy?
Online zijn goede teksten goud waard. De kwaliteit van jouw webcopy bepaalt voor een groot deel hoe hoog je scoort in Google. En of bezoekers doen wat jij wil dat ze doen. Hoe bereik je dat? En wat mag absoluut niet ontbreken in goede webcopy? Dit dus:
Vindbaarheid
Je kunt nog zo’n creatieve webcopy hebben, je hebt er niks aan als er geen kip op je website komt. Combineer creativiteit met SEO-teksten en het web ligt aan je voeten. Met een zoekwoordenonderzoek breng je heel handig in kaart waar jouw doelgroep op zoekt. Hoe hoger je website in de zoekresultaten van Google eindigt, hoe meer bezoekersverkeer je naar je website trekt. Lees in ons blog zoekwoordenonderzoek hoe je dit zelf doet.
Goede titel en inleiding
Vaak zijn de afwezigheid van een goede titel en inleiding een belangrijke oorzaak van ongelezen teksten. Als je inleiding niet interessant genoeg is, word je meteen weer weg geklikt. Een goede titel en inleiding trekken meer geïnteresseerde lezers. Lees in ons blog hoe schrijf je een goede inleiding voor webteksten hoe je dit in de vingers krijgt. Hier nog een leuk blog van een collega-tekstschrijver over pakkende titels: In no time een pakkende titel maken.
Korte en krachtige alinea’s
Internetgebruikers hebben te weinig tijd om enorme lappen tekst te lezen. Ze willen zo snel mogelijk aan de juiste informatie komen. Hoe compacter je schrijft, hoe overtuigender. Schrijf dus korte en overzichtelijke alinea’s en gebruik bondige zinnen: maximaal 1 komma per zin en ongeveer 10 woorden. Dan zit je altijd goed.
Tussenkoppen
Tussenkopjes zijn belangrijk. Voor de leesbaarheid en begrijpelijkheid van je tekst, voor de scanbaarheid van je tekst, voor het aangezicht van je tekst en ook voor de vindbaarheid. Google houdt ook van tussenkopjes. Gebruik ze dus om overzicht te creeëren en op een leuke manier je zoekwoorden te verwerken.
Nuttige links
Maak gebruik van nuttige interne en externe links in je webcopy, met als doel je bezoekers te helpen. Op die manier kunnen zij snel van de ene pagina naar de andere, zonder dat dit via een menubalk of eindeloos geklik hoeft. Hoe sneller mensen vinden wat ze zoeken, hoe leuker ze je vinden. En de algoritmes van Google worden ook steeds iets meer verliefd op je. Hier meteen een mooie externe link naar een artikel over linkbuilding in je webcopy.
Call to action
Webcopy schrijf je met een missie. Meer winst, meer omzet, meer lezers… Wat het doel ook is, uiteindelijk wil je dat jouw lezers iets doen. Sluit je teksten daarom af met een goede call to action. Doe een belofte. Hoe ziet de toekomst eruit als mensen jouw dienst of product afnemen? Een beetje gemeen, maar eigenlijk wil je subtiel vertellen dat mensen nooit meer gelukkig kunnen leven zonder. Of dat hun bedrijf gedoemd is tot ondergang als jij niet helpt. (Hier is enige subtiliteit wel gewenst.)
Verhaal
Voor goede webcopy is het belangrijk om je focus te verschuiven. Focus niet alleen op het wat (producten en diensten) of hoe (processen) maar op het waarom. Het verhaal. Daarmee raak en overtuig je mensen. Lees zeker ons blog over overtuigend schrijven als je daar meer van wilt weten.
Hulp bij het schrijven van een goede webcopy?
Heb je weleens Stratego gespeeld? Bij BureauTekst zijn we dol op dat spel. We zien ons werk namelijk net zo. De wereld veroveren met woorden. Wil je daar ook hulp bij voor jouw bedrijf?