Begrijpelijk schrijven voor iedereen

κατανοητή γραφή για όλους. Heb je enig idee wat hier staat? Wij ook niet. Komt doordat ’t Grieks is. En wij benne niet Grieks. Maar veel Nederlandstalige teksten zijn minstens zo onbegrijpelijk. Daar is geen Google Translate tegen opgewassen. Begrijpelijk schrijven voor iedereen is een kunst. Eentje die we je graag aanleren. Want hoe sneller mensen jouw boodschap begrijpen, hoe sneller ze van jouw diensten of producten overtuigd zijn

Begrijpelijk schrijven voor iedereen

Begrijpelijk schrijven voor iedereen

κατανοητή γραφή για όλους. Heb je enig idee wat hier staat? Wij ook niet. Komt doordat ’t Grieks is. En wij benne niet Grieks. Maar veel Nederlandstalige teksten zijn minstens zo onbegrijpelijk. Daar is geen Google Translate tegen opgewassen. Begrijpelijk schrijven voor iedereen is een kunst. Eentje die we je graag aanleren. Want hoe sneller mensen jouw boodschap begrijpen, hoe sneller ze van jouw diensten of producten overtuigd zijn

 

Heeft begrijpelijk schrijven nut?

Een hogere omzet, meer winst of het binnenhalen van (nieuwe) klanten zijn doorgaans het doel van zakelijke teksten. Als je onze bescheiden BureauTekst-mening vraagt, heeft het veel zin om die zo eenvoudig mogelijk te houden. Begrijpelijk schrijven is niet alleen belangrijk voor de gemiddelde Nederlander, ook voor hoogopgeleiden geldt dat zij liever leesbare teksten krijgen voorgeschoteld. Iedereen heeft het al druk zat en mensen lezen liever iets snel. Zonder de Dikke Van Dale nodig te hebben.

 

Soepele zakelijke teksten

Hoewel het in veel blogs en boeken vaak best goed gaat, hebben mensen in zakelijke teksten onbewust de neiging om moeilijk te doen. Alsof er halverwege hun hersenen en handen een kink in de kabel komt.

Dan zijn er ook nog de bedrijven die aangeven bewust “moeilijke” teksten te willen. Omdat de doelgroep slim en hoogopgeleid is. Vakinhoudelijke specialisten of hoge piefen.

Marlene: ‘Een paar jaar terug schreef ik webteksten voor een ICT-bedrijf. Bij feedbackronde 1 kreeg ik terug dat de teksten te eenvoudig waren. Te Jip-en-Janneke. Dat vond ik bepaald geen compliment, dus ik ging driftig zitten herschrijven. Feedbackronde 2: zelfde verhaal. Mijn adviezen over begrijpelijke teksten werden in de wind geslagen, waarna ik oprecht nog een aantal pogingen heb gedaan ze ‘op te moeilijken’. Mislukte pogingen. Uiteindelijk stuurde ik als geintje onderstaande tekst. Aangezien ik daarna nooit meer iets heb gehoord, vermoed ik dat de ICT’ers er niet om konden lachen…’

 

Begrijpelijk schrijven voor iedereen binair

Begrijpelijk schrijven, hoe doe je dat?

Hoe maak je teksten nu eenvoudiger? Hoe kun je begrijpelijk schrijven voor iedereen? Tadaa! Een aantal tips voor je op een rij:

 

  • Schrijf op B1-niveau

B1 schrijven is een Europees taalniveau. Het gaat om teksten die zo veel mogelijk mensen begrijpen, ongeveer 80%. Dat wordt schrijven op B1-niveau genoemd. De vraag naar B1-teksten wordt steeds groter en steeds meer bedrijven, organisaties en overheden willen hun teksten op B1-niveau geschreven zien. Er zijn twee handige websites als je twijfelt over je taalgebruik:

Zoek eenvoudige woorden: als je wilt checken of jouw woorden als B1 zijn aangemerkt
Synoniemen.net: als je op bovenstaande site een rood kruis in beeld krijgt en een alternatief zoekt

 

  • Vermijd moeilijke woorden

Bij veel bedrijven leeft nog steeds het idee dat teksten slimmer of professioneler ogen door er allerlei moeilijks in de gooien. Maar in de praktijk is het niet handig. En ook helemaal niet nodig. Het is veel leuker en nuttiger om een boodschap begrijpelijk en boeiend over te brengen. Daarnaast moeten je teksten beïnvloeden – als je tenminste wilt dat jouw lezers iets gaan doen, laten of onthouden. Wolligheid en omslachtig geklets dragen daar niets aan bij.

 

  • Gebruik spreektaal

Schrijf losjes en vermijd moeilijke woorden en ingewikkelde zinnen. Die wekken enkel argwaan op bij klanten en prospects. Praat op papier zoals je dat ook zou doen tegen iemand die tegenover je aan tafel zit. Het helpt om dat ook echt te doen. Heb je iets opgeschreven? Lees het dan hardop aan jezelf voor. Zodra je gaat haperen, gaat er iets mis. Ps: niets aantrekken van collega’s die je bevreemd aanstaren omdat je tegen jezelf praat. Ze wennen er wel aan.

 

  • Verwijder formaliteiten

Deftig en formeel taalgebruik maakt je teksten saai en moeilijk leesbaar. Het motto bij ons tekstbureau: zakelijke teksten zijn geen sááie teksten. Vermijd jargon, wolligheid, eindeloze zinnen en meer van zulke zaken. De boel knapt er echt van op.

 

  • Maak je punt snel

Laat je lezers niet te lang wachten en benoem je belangrijkste punten vooraan in je tekst. Benoem hoofdzaken als eerst, plaats het belangrijkste punt van een alinea vooraan en schrijf de kern van een zin aan het begin.

 

  • Kort en bondig

Veel praten is niet hetzelfde als veel zeggen. Houd je tekst kort en bondig en probeer lezers niet te vermoeien met onnodige opvulling. Verwijder tekst die niets toevoegt. Jarenlang schrijven en analyseren van teksten leerde ons: vaak is dat de gehele eerste alinea. Of het zijn het de eerste en laatste zinnen van alinea’s. Let er maar eens op en maak er voor jezelf een oefening van. Welke zinnen kun je schrappen zonder dat het afbreuk doet aan je boodschap? Je vindt ze gegarandeerd. Zo zou de hele eerste alinea van dit blog weg kunnen, scroll maar even terug. Al laten we die toch staan, vanwege de Griekse grap. Want daarmee komen we op het volgende punt:

 

  • Houd vast aan je eigen tone of voice

Een tone of voice is de stijl van communiceren met je doelgroep. Het is de stem van jouw organisatie, een vooraf bepaalde toon die je in alle teksten en andere vormen van communicatie gebruikt. Klanten wennen aan die stem en voelen een boodschap steeds beter en sneller aan.

 

Samen begrijpelijk schrijven voor iedereen

Om maar eens af te sluiten met een gouwe ouwe van Loesje:

Begrijpelijk schrijven voor iedereen Loesje

 

Zoek je hulp bij het schrijven van teksten die voor iedereen begrijpelijk zijn? En dan met name jouw doelgroep? Onze to-the-point-tekstschrijvers helpen je graag verder.

 

Nu contact opnemen met BureauTekst