Een goede zakelijke tekst schrijf je met deze 14 schrijftips

Er zijn verschillende vormen van zakelijke teksten schrijven. Dat varieert van een goede zakelijke blog tot bijvoorbeeld een productomschrijving. Opvallend is dat veel mensen denken dat zakelijke teksten en privéteksten heel verschillend zijn. Maar niks is minder waar tegenwoordig. Inmiddels kiezen bedrijven namelijk veel vaker voor een tone-of-voice die heel persoonlijk is. Niet meer die zakelijke, afstandelijke schrijfstijl. Nee, wanneer je een zakelijke tekst schrijft, gaat het erom dat je een duidelijke en persoonlijke boodschap op papier zet. Wij vertellen jou hoe.

Definitie van een zakelijke tekst

Een zakelijke tekst is eigenlijk elke tekst in zakelijke context. Het zijn teksten die bedrijven nodig hebben om hun verhaal naar de buitenwereld over te brengen. Dat varieert van een goede zakelijke blog tot bijvoorbeeld een productomschrijving en vacature. Elke tekst heeft een doel. Je wilt je lezer instrueren, informeren of overtuigen.

14 gouden tips voor het schrijven van een zakelijke tekst 

Een goede zakelijke tekst is niet per se formeel, netjes en braaf. Het gaat erom dat je lezer jouw verhaal begrijpt.

 

Tip 1: Bedenk eerst wat je wilt bereiken

Zoals we eerder al zeiden, met welk doel schrijf je de tekst? Dat wordt je uitgangspunt en hier pas je je tekst op aan. Wil je de lezer motiveren? Gebruik dan positieve taal, focus je op de voordelen van je dienst of product en gebruik sterke werkwoorden. Met die laatste bedoelen we dat je werkwoorden kiest die je in actie zetten.

Tip 2: Breng in kaart voor wie je schrijft en kruip in de huid van je doelgroep

Deze tip is extreem belangrijk. Je wilt dat je lezer jou volledig begrijpt. Maar ook dat jij precies aanbiedt wat zij nodig hebben. Verkoop je een hippe stadsfiets? Visualiseer jezelf als echte yup. Eventueel met havermelkcappuccino erbij. Natuurlijk kun je ook AI gebruiken om een persona te maken. 

Tip 3: Zorg voor een lay-out die de structuur duidelijk maakt

Een rommelige tekst zonder duidelijk doel leest niet lekker. De lay-out van je tekst moet je tekst verbeteren en andersom. Het is bijvoorbeeld geen toeval dat deze vrouw op de pagina van ANWB richting de Unique Selling Points (USP’s) en Call To Action (CTA) van de autoverzekering kijkt. 

 

Tip 4: Gebruik woorden en zinnen die je doelgroep begrijpt

Het overgrote deel van de Nederlandse bevolking spreekt en schrijft op B1-niveau. Een deel van de bevolking kent alleen de basis (A-niveau) en sommigen zijn in taal vergevorderd (C-niveau). We adviseren om op B1-niveau te schrijven. Ook hogeropgeleiden lezen namelijk liever simpele taal. Laat moeilijke vaktermen en onnodig lange woorden lekker achterwege. Al doet de term ‘zakelijk schrijven’ anders vermoeden… zakelijk en saai is niet hetzelfde.

 

Tip 5: Maak jouw lezer nieuwsgierig met een goede titel

Ga je een zakelijke tekst schrijven? Denk dan heel goed na over de titel van je stuk. De titel moet namelijk nieuwsgierig maken en de aandacht van de lezer trekken. Wat maakt de titel dan pakkend? Door te benoemen wat het de lezer oplevert. ‘Zo val je binnen 1 week 5 kilo af’. Als jij graag wilt afvallen wil jij dit lezen, nietwaar? Het is belangrijk om de lezer altijd een reden te geven om je artikel te lezen. Als de titel van jouw zakelijke tekst al geen voordeel oplevert voor de lezer, waarom zou hij of zij het artikel dan lezen?

 

Tip 6: Schrijf een ijzersterk intro

Na de pakkende titel moet je intro ook ijzersterk zijn. Je begint met de kernboodschap. Wat weet je doelgroep na het lezen van jouw tekst? De rest van je verhaal is uitleg en extra informatie. Je prikkelt ook hier de lezer weer om verder te lezen.

 

Tip 7: Maak het verhaal persoonlijk

Als het goed is, ken jij je doelgroep door en door. En je weet ook precies waarom je je bedrijf hebt opgericht. Of waarom je er werkt. Gebruik die kennis in je teksten. Maak het persoonlijk, maar houd er rekening mee dat je schrijft voor je klant. Houd dus altijd de ‘what’s in it for them?’ in je achterhoofd terwijl je een zakelijke tekst schrijft.

 

Tip 8: Gebruik voorbeelden

Niets leest zo rottig als een hele abstracte tekst. Heb je tot aan de laatste alinea gelezen, snap je er nog niets van. Voorbeelden laten je tekst een stuk meer tot de verbeelding spreken. Bijvoorbeeld:

Deze weg is 1000 meter lang.

Of:

Deze weg is 1000 meter lang. Dat is zo lang, dat er 83 dubbeldekkers uit Londen achter elkaar kunnen staan.

 

Tip 9: Schrijf actief

Een tekst in lijdende vorm is voor je gevoel heel traag. Denk maar eens aan de brieven van de bank of de overheid. Omdat je niet aangeeft wie precies wat doet, is je tekst onduidelijk. Je wilt dat je lezer in 1 keer snapt wat je boodschap is. Bijvoorbeeld:

 

Tijdens de conferentie werden door Steven talenten gespot om ondernemers te helpen groeien.

Of

Steven spotte talenten tijdens de conferentie. De ondernemers groeiden direct door hun hulp.

 

 Tip 10: Wees concreet

Wees duidelijk. Een lezer van de tekst krijgt geen mogelijkheid om je direct vragen te stellen. Zorg er dus voor dat je de informatie zo duidelijk mogelijk hebt. Elk tekst heeft 1 of 2 doelen. Je beweegt je lezer naar dat doel toe. Wil je dat iemand overgaat tot aankoop? Eindig dan met een bestelbutton. Wil je dat iemand kennis met je maakt? Zet dan je telefoonnummer en e-mailadres neer.

 

Tip 11: Wissel lengte van zinnen af

Een alinea bouw je op door korte en lange zinnen af te wisselen. Alleen maar lange zinnen zorgt ervoor dat je tekst onmogelijk is om te begrijpen. Alleen maar korte daarentegen leest heel staccato. Met de afwisseling van zinnen creëer je ritme in je tekst.

 

 Tip 12: Schrijf foutloos Nederlands

Laten we vooropstellen dat creativiteit en een begrijpelijke tekst voor 100% correct Nederlands gaat. Maar tekst met veel spel- en grammaticale fouten is het andere uiterste. Je komt niet professioneel over. En nee, óók niet als je zelf vindt dat de tekst ‘gewoon goed leesbaar’ is. Extra tip: weet je dat je niet zo sterk bent in taal of twijfel je hoe je iets schrijft? Vraag een ander je tekst te controleren of bekijk de regels op https://onzetaal.nl/.  

 

Tip 13: Vat samen

Sluit je zakelijke tekst af met een samenvatting. Wat heb je besproken en hoe kan de lezer die kennis voortaan inzetten? En, zoals gezegd, wees duidelijk in wat je wilt dat de lezer vervolgens doet met een heldere vraag, boodschap of CTA-button.

 

H3: Tip 14: Controleer het resultaat

Heb je de tekst geschreven in een documentje en plaats je het vervolgens online? Controleer dan of je tekst mooi staat. Misschien moet je een extra kop toevoegen of juist weghalen. Ben je tevreden? Publiceer!

 

Zakelijk smullen met BureauTekst

Laat jouw bedrijf nog kansen liggen op het gebied van impactvolle communicatie? Wil je een zakelijke tekst schrijven waarmee je klanten vindt en bindt? De tekstschrijvers van BureauTekst helpen jou graag! Als tekstbureau ondersteunen we bedrijven door heel Nederland om zakelijke teksten met impact over te brengen. Ook wat voor jou?

Nu contact opnemen met BureauTekst