BureauTekst > Persbericht schrijven: met deze tips pers je ze eruit

Persbericht schrijven: met deze tips pers je ze eruit

Weet jij hoe groot de kans is dat je persbericht in de prullenbak belandt? Die kans is 70%. Nou moeten wij toegeven dat wij wel snappen waarom. De meeste persberichten zijn namelijk saai. Maar wij weten hoe het anders kan. Leuker, scherper en opvallender, zodat jouw persbericht wel de krant of nieuwssite haalt. Met deze tips pers jij er zo een goed persbericht uit:

 

Wees interessant

Voordat je gaat beginnen met het schijven van een persbericht is het belangrijk dat je weet wat de nieuwswaarde is. Wat wil de lezer weten en waarom wil de lezer dit weten? Het is belangrijk dat je dit in je persbericht vermeldt. Hierdoor trek je sneller de aandacht en wordt jouw persbericht onweerstaanbaar.

 

De 5 W’s en de H

Alles draait om de eerste indruk. De lezer moet gretig zijn om jouw persbericht gelijk te openen. Hoe je dat doet? Met een sterkte titel en inleiding. De lezer moet weten waar het over gaat en verder willen lezen. In de intro omschrijf je de 5W’s en de H: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe? Maak er geen opsomming van en maak je intro nooit langer dan 50 woorden.

 

Zorg voor een duidelijke structuur

Bij het schrijven van een persbericht is het belangrijk dat je de juiste structuur aanhoudt. Dit houdt in: belangrijkste informatie bovenaan, minste belangrijke informatie onderaan. Neem de lezer bij de hand. Ze hebben namelijk weinig tijd. Zorg ervoor dat er altijd persbericht als onderwerpregel staat en dat het persbericht een actieve kop of chapeau bevat. Zorg ervoor dat de intro nooit langer is dan 4 regels en maak deze vetgedrukt. De platte tekst begin je nooit met een tussenkop en je sluit het persbericht af met een streep. Voeg tenslotte een call to action toe aan het einde van je persbericht.

 

Tone of voice

Gebruik de juiste woorden. Zorg dat ze opvallen, omdat ze net even anders zijn. Zo krijg je niet zomaar aandacht, maar de juiste aandacht. Met de juiste tone of voice en een duidelijke boodschap klikt de ontvanger niet op delete, maar op forward. Of op reply om een afspraak met je te maken.

 

Wees relevant

Je kan nog zo’n goed persbericht schrijven, maar als je jouw persbericht naar de verkeerde doelgroep stuurt krijg je sowieso geen respons. Zorg er daarom voor dat je het persbericht naar media stuurt die ook echt geïnteresseerd zijn in jouw nieuws. Denk aan specifieke vakbladen of blogs. Nieuwe media tellen ook, zoals sterke doelgroepgerichte websites. Hierdoor is de kans dat er iets met jouw persbericht wordt gedaan, veel groter.

 

Hulp nodig bij het schrijven van een persbericht?

Wij helpen je graag bij het schrijven van een persbericht. Wij weten wat werkt. Omdat we zelf ervaring hebben als ontvanger van persberichten. In de functie van redacteur voor een actualiteitenprogramma bijvoorbeeld. Of als communicatieadviseur. We weten dus ook precies welk bericht we zelf zouden openen en wat ongelezen de prullenbak in verdwijnt.

 

Nu contact opnemen met BureauTekst

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

BEL MAIL